• 0

Rechtsvorm

Hallo, samen met een PHP'er een webdesigner en nog wat sympatisanten ben ik bezig met het opzetten van een online store, we gaan virtuele producten verkopen en met een partner programma werken.

 

Dit concept bestaad al veel langer, het is echter nog niet echt bekend in nederland, het gaat vaak om amerikaanse sites waar je betaald per creditcard.

 

Ik wil het allemaal laagdrempelig gaan maken en dit lukt ook wel, ook wil ik het graag als bedrijf gaan doen en niet als particulier wat conculega sites vaak wel zijn.

 

Nu hoopte ik hier antwoorden te vinden bij de keuze van een rechtsvorm en de halen en ogen, zelf dacht ik aan een eenmans zaak of stichting met onderneming.

 

Het is namelijk de bedoeling jong talent een kans te geven en niet om onze zakken te vullen. Er bestaad echter een kans dat er wel iets verdiend gaat worden en een vereniging of stichting zonder winstoogmerk is het dan ook niet.

 

Hoop wat antwoorden te vinden heir groetjes Erik Bos

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is een leer traject voor ons, de kosten en risicos moeten laag zijn.

Het bedrijf is puur online. Er is geen kantoorruite nodig e.d wij komen namelijk uit belgie en nederland dus word het zowieso telewerken.

 

Een vraagstuk is het administrtieve gedeelte, wanner moet je dit bv uitbesteden. Omdat de verkoop voledig geautomatiseerd is. Ook hebben we niet echt een voorraad administratie nodig omdat alles virtueel is.

 

Wat bedoel je precies met wat zijn mijn wensen?

gr

Link naar reactie
  • 0

Er zijn verschillende motivaties te verzinnen om voor een rechtsvorm te kiezen.

 

Ik ga ervanuit dat statutaire zetel nederland is.

 

 

Kies je voor een vof dan maak je bij de start meer gebruik van fiscale voordelen dan een B.V.

 

Een B.V. heeft echter aansprakelijkheids technisch meer voordelen.

 

De keuze die je maakt hoeft dus niet alleen een verstandige te zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even een punt van overweging, zoals ik over een VOF/BV kwestie in een ander onderwerp heb aangegeven, waar je misschien iets mee kan:

 

"Ik kom even met een lang verhaal.

Ik geloof niet dat er ondernemingen zijn die geen financiële risico’s lopen, zeker niet bij ondernemingen waar 5 vennoten/bestuurders bij betrokken zijn. Dus ik zou voor een rechtspersoon kiezen (bijvoorbeeld een B.V.) boven een contractueel samenwerkingsverband als de VOF. Je hoeft niet vanwege beperking oprichtingskosten of administratiekosten te kiezen voor een VOF, immers hieraan kleven ook deze kosten (bv. vennootschapscontract). Een BV hoeft niet meer mensen op de loonlijst te hebben dan de bestuurders, voor welke bestuurders toch een winst en kosten deling moet zijn afgesproken. Dit kan evenveel tijd en geld kosten als winst en kosten administratie bij een VOF. De wijze van werkverdeling staat los van de te kiezen rechtsvorm want beide vormen kunnen ingedeeld worden als je wil. Ik noem enkele aspecten waaraan gedacht kan worden bij de keuze:

 

* alle vennoten in een VOF zijn hoofdelijk aansprakelijk in hun privé vermogen jegens VOF crediteuren, terwijl bestuurders van een BV (afgezien van het geval van wanbeleid) niet in hun privé vermogen aansprakelijk kunnen worden gesteld.

* alle vennoten zijn ook persoonlijk failliet indien de VOF failliet gaat.

* bij uittreding of overlijden een der vennoten is de VOF beëindigd (tenzij anders is bepaald).

* mogelijk voordeel van een BV is (afhankelijk van de winst) lager wordende vennootschapsbelasting.

* BV is makkelijker overdraagbaar (middels aandelenoverdracht) dan een VOF.

* mogelijk voordeel van een BV zijn mogelijke sociale zekerheidsvoordelen indien bestuurders tevens werknemer van de BV zijn (volgens mij kan dit nog in NL, in Nederlandse Antillen kunnen bestuurders geen werknemer meer zijn van de BV).

* De verdeling kan zowel bij BV als VOF gelijk zijn of verschillend."

 

(Zie de link: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=11555;start=15)

 

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.