• 0

advertentieplan voor website

HL-ers,

 

Nav een uit de hand gelopen hobby zit ik met het idee om de hobby (een website) om te zetten richting een bedrijfsmodel, waarin ik er wat geld mee kan verdienen. Als eerste stap ben ik daarom een advertentieplan aan het schrijven, met daarin de mogelijkheden voor advertenties, de prijzen, de voordelen (het marketingpraatje), etc.

 

Nu zit ik een beetje te twijfelen over het model. De standaard voor internetadvertenties is een prijs per CPM, maar vanwege de aard van mijn site (redelijke strakke doelgroepen, profile targeting is mogelijk), het aantal adverteerders dat ik maximaal op de site wil en mijn eigen non-sales achtergrond geloof ik meer in een fixed prijs per maand/jaar.

 

Nu heb ik een aantal vragen:

 

1. Wat zijn argumenten voor en tegen een fixed prijs per maand per advertentiemogelijkheid?

 

2. Hoe stel je een acceptabele prijs op (hoe verhoudt een strakke kleinere doelgroep zich tegen een minder strakke, maar grotere doelgroep bijvoorbeeld?). Is dit anders voor CPM and voor een fixed prijs?

 

3. Profile targeting, hoe moet ik dit waarderen binnen een fixed prijs-model? Er komen in principe dan minder impressies, maar de impressies komen wel zonder waste op de juiste plek. Het lijkt me meer waard, maar hoeveel ongeveer?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan je niet wat concreter zijn? Hierop zijn honded-duizend antwoorden te geven die geheel afhankelijk zijn van je doelgroep etcetera. Bij fixed price advertenties per maand wordt meestel in overleg een deal gemaakt. Dit bedrag wordt meestal gebaseerd op de bezoekersaantallen en dan nog is de rest heel vrij, zeker als je een specifieke doelgroep hebt. Kortom: details anders kunnen we weinig toevoegen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik hoef niet bepaald gedetailleerde prijzen te horen, maar het gaat me meer om de methodiek die achter een keuze voor het model steekt. Ik ben namelijk, naast mijn eigen situatie, gewoon ook geinteresseerd in welke argumenten in zijn algemeenheid worden gebruikt om tot een bepaalde manier van pricing te komen.

 

Ik lees namelijk wel redelijk wat over dat die keuze gemaakt kan worden, maar nergens echt op basis van welke argumenten die keuze gemaakt wordt.

 

Zoals je aangeeft: het antwoord is (kennelijk) geheel afhankelijk van mijn doelgroep (oa), maar, los van de uiteindelijke prijsstelling, waarom is dat zo? Ik snap dat de prijs verandert als ik meer gebruikers heb, maar voor het vaststellen van een pricingmethode is dat toch niet echt relevant (ik geloof overigens best dat er ergens een omslagpunt ligt waarbij je over moet gaan van fixed pricing naar CPM en andersom)?

 

Wat ik tot nu kan bedenken:

 

fixed pricing

+ vooraf garantie op inkomsten

+/- adverteerder = partner

- moeilijker om adverteerder te overtuigen met minder concrete percentages en aantallen

 

CPM

+ bij grotere gebruikersgroep (mogelijk) meer inkomsten

+/- adverteerder = klant

- inkomsten kunnen tegenvallen

Link naar reactie
  • 0

Die modellen zijn leuk maar kijk nou eens even heel simpel en praktisch:

 

Stel, ik neem als voorbeeld: http://marketingfacts.nl Die hebben op dit moment een advertentiecampagne van Cendris. Die hebben een contract met MarketingFacts, ze worden in enkele nieuwsberichten genoemd etcetera. Het is maar net wat je met elkaar afspreekt.

 

Als je het puur over simpele bannering hebt is het veel handiger en eerlijker om gewoon per click of view te betalen.

 

Dan nog even wat om je =/- lijstje aan te passen:

1. Bij per click betalingen: Als ze een slechte banner maken loop JIJ inkomsten mis.

2. Een samenwerking is effectiever dan een banner, al is het alleen maar omdat mensen bannerblind worden. (Kijk zelf maar hoe vaak je op een banner klikt!) Daarentegen kost een samenwerking wel meer tijd/inzet van beide partijen. Daar kan je dus een simpele kostenanalyse op los laten en kijken wat het meeste oplevert.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ok, even simpel gedacht (daar hou ik van ;)) Mijn persoonlijke filosofie is eigenlijk om zoveel mogelijk samenwerkingsverbanden aan te gaan. Dat kost inderdaad wat meer tijd, maar ik voel me daar veruit het prettigst bij: ik werk nou eenmaal liever met mensen dan met cijfers.

 

Maar daar ligt denk ik ook het probleem: ik denk dat ik het moeilijk vind om binnen die fixed price methode een goede waardering te vinden voor adverteerders en om dus een goed voorstel te maken. Daarom ben ik denk ik op zoek naar een soort best-practice.

 

Stel, ik ga uit van een website met 10.000 geregistreerde gebruikers, onbepaalde doelgroep, en 200.000 pageviews per maand (1 bezoeker bezoekt 2x per maand en bekijkt per bezoek gemiddeld 10 pagina's).

 

Adverteren is mogelijk op 4 manieren:

1) 200x70 banner op 100% sitepagina's

2) 50x600 op 100% van de sitepagina's

3) 500x70 op 20% van de sitepagina's

4) 400x50 in 100% van de persoonlijke emails die door de site verstuurd worden (1 per week per user)

 

Stel, ik ga even uit van een eenheidsprijs van €25,- per maand voor een combinatie van 1&3, 2&3, 3&4.

 

Het gaat er even niet om of die prijs goed/slecht is: hij is nl. compleet uit de lucht gegrepen. Maar wat is nou van invloed op die prijs (en in welke mate, wat is belangrijk, wat niet), binnen een fixed prijs methode?

 

+ Meer geregistreerde gebruikers

+ Meer pageviews per gebruiker

+ Beter gedefinieerde doelgroep

+ Profile targeting

+ Meer overeenkomst kernwaarden website / kernwaarden adverteerder

+ Manier van betaling: betaling in natura/een barterdeal is vaak goedkoper voor adverteerders, waardoor je meer kan vragen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.