• 0

Hoe bepalen wij de kostprijs van Sfeerstukken, Workshops en Aquariums?

Ik en mijn vrouw zijn druk bezig om een eigen bedrijf op te zetten met een aantal zeer diverse activiteiten.

 

BEDRIJFSACTIVITEITEN:

1). Sfeerstukken / Sierbloemstukken verhuur.

2). Het maken en verkopen van zelfgemaakte aparte kaarsvormen.

3). Geven van workshops, die deelnemers zullen helpen met het ontwikkelen van hun creativiteit, persoonlijke zelfontplooiing en het (her)vinden van hun eigen rustpunten.

4). Verkoop van rustgevende muziek / film DVD/CD’s en andere aanvullende spullen, die klanten helpen om een betere sfeer te creeren en rustpunten te vinden.

5). Opzetten / beheren van een webwinkel/website waar ook de sfeerstukken te zien / te bestellen zijn. De workshops en aanvullende tips te gebruiken zijn en waar de rustgevende muziek en films te bekijken en te downloaden zijn.

6). Aquarium verhuur / onderhoud op dezelfde lokatie, om 2de hands Aquariums en apparatuur op te knappen en te verhuren / verkopen.

 

Al deze activiteiten hebben 1 ding gemeenschappelijk en dat is te zorgen dat, door een rustgevende sfeer/omgeving voor mensen en bedrijven te creeren, ze weer wat tijd voor zichzelf maken, aan zelfontplooiing gaan doen en leren hun eigen creatieve vaardigheden te benutten om hun eigen leven en hun omgeving aangenamer te maken.

 

Nu zijn we al ruim een jaar bezig met het maken van de Sfeerstukken, deze worden gemaakt van verschillende onderdelen, die we hoofdzakelijk inkopen van particulieren via 2de handswinkels en rommelmarkten.

Dit geldt ook voor de overige activiteiten, dat we ten alle tijden proberen om gebruikte materialen een nieuw leven als sfeerstuk te geven en dat we hoofdzakelijk natuurlijke materialen gebruiken.

 

Op dit moment hebben we een aantal klanten, met wie we zeker verder zullen gaan, ze zijn echt enthosiast voor onze ideeen en hebben nu een aantal sfeerstukken staan in hun kantoren.

Op dit moment doen we dit nog gratis, als zijnde marktonderzoek, WW-uitkering zelfstandige orientatie periode zit ik nog in, mag dus nog geen echte klanten hebben :( .

 

Nu zijn we bezig oms ons ondernemingsplan te schrijven en we lopen tegen een probleem op met het berekenen van de kostprijs van onze activiteiten.

 

Het probleem is dat we vaak niet precies weten wat een onderdeel kostte en hoe berekenen je je eigen arbeidskosten, gebruik je wat we nu als uur inkomsten hebben?

Er zijn zoveel verschillende items die we gebruiken, ook edelstenen, maar ook houten takjes, die we gewoon uit de natuur halen. Dus dat kost eigelijk niks, behalve de tijd die we nodig hebben om het te verzamelen, maar moet je dat doorberekenen aan je klanten??

 

Ik hoop dat het een niet te lang verhaal is geworden, en dat iemand ons kan helpen.

 

Om een indruk te geven van de sfeerstukken, heb ik een paar bijlage toegevoegd.

 

Innerlight Sfeercreatie & Coaching

http://home.tiscali.nl/debooyp

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

De kostprijs staat los van de verkoopprijs. Geef jezelf een budget per product (zeg tien euro) en verkoop ze voor drie keer dat bedrag. Je huidige stuks/uurprijzen zijn te laag. Ga d'r maar van uit dat de helft van je inkomsten (verkoopprijs - kostprijs) belastbaar inkomen is, dus de helft moet je voor de belasting opzij zetten. Voor een dagdeel van vier uur is 45 euro veel te weinig. Dat net iets meer dan een tientje per uur! Bruto-bruto...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Misschien heel bot maar: Waarom weet je niet wat onderdelen kosten? Volgens mij moet je eens beginnen met een kasboek bijhouden??? Eventueel maak je voor de bestaande dingen een inschatting, ik kan met niet voorstellen dat je dingen koopt zonder te weten wat de prijs is?

 

Over de materialen die je uit de natuur haalt: In principe mag je uit bossen niet zomaar iets halen, zelf geen dennenappel of wat dan ook. Als je natuurbronnen in bezit hebt kan je die wel op je balans waarderen. Dat kan soms interessant te zijn, denk aan bezine e.d. Maargoed, dat zal voor wat bomen e.d. niet interessant zijn.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Voor TwaLevel:

Dank je wel voor je reactie en de suggestie om een budget per product toe te wijzen.

We hebben onze verhuurprijs pas geleden veranderd naar euro 15,- , 20,- en 25,- per week, afhankelijk van de grootte van het stuk.

 

Helaas is dit nog niet aangepast op onze "tijdelijke"website.

Dit geldt zeker voor de prijzen van workshops / thema-avonden.

 

Mijn vrouw is pessimistisch over het feit dat de prijzen nu hoger worden, bezorgd dat bedrijven dit niet willen betalen.

Mijn mening is dat een goede sfeeruitstraling van een bedrijf hen help met hun imago en dat bezoekers dat zeker zullen zien en daar ook positiever op reageren.

Dit betekent voor bedrijven, meer vertrouwen en dus meer omzet.

 

Voor djluc:

Direct to the point, ik hou daar van.

Wanneer we inkopen op rommelmarkten etc. weten we wel wat er vooraf en achteraf aan geld beschikbaar is. We werken vaak met een beschikbaar budget voor een inkoopdag. Maar vaak zijn de spullen niet geprijst en verdelen we dus een totaal bedrag over de gekochte spullen.

Toewijzen waarde gekochte spullen achteraf.

Ook bewaren we de kasbonnetjes echt wel en houden een administratie bij van wat we uitgeven.

Het probleem is echter dat je op voorhand niet weet in welk sfeerstuk een item terecht komt.

Dus de gestelde waarde voor 1 item kun je niet volgen gedurende het gehele creatieproces, er veranderd te vaak wat aan.

Een sfeerstuk wat ingeleverd wordt zal niet precies hetzelfde meer zijn wanneer het weer wordt verhuurt.

 

Over de natuurmaterialen, dit zijn takken en wortels van gerooide bomen, die daar liggen totdat ze weggehaalt worden of niet..

 

[Edit: even de foto wat verkleind, is vriendelijker voor andere bezoekers van dit forum. Tot uw dienst :)]

Link naar reactie
  • 0

Even to-the-point over iets anders: ik mis een beetje sfeer en pesoonlijkheid p de site. De site zelf is kil en kaal, en volgens mij mag er best een mooie foto op van het gezicht achter Innerlight.

 

Over de ongerustheid van je vrouw: stel dat je het dubbele vraagt, en de helft van de klanten vind dat niet oke, dan is het resultaat hetzelfde met minder werk. Kwaliteit staat neem ik aan voor kwantiteit. Er zit ook een psychologisch aspect aan prijs: als het goedkoop is zal 't wel niks wezen. Als jij een goede prijs durft te vragen straal je uit dat je kwaliteit leverd,en dat de klant dat zou krijgen. Hoe verhoud jullie prijs en levensduur zichten opzichte van bloemstukken van vergelijkbaar formaat.?

 

Stel: ik ben kledingverkoper. Je kunt kiezen: een overhemd voor 32 euro, en een van 64 euro. Welke denk je dat beter is?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil je een voorbeeld geven, dat is misschien handiger:

Stel, we hebben een restaurant waar we een gerecht verkopen: kipsate, met frietjes.

 

Klinkt simpel niet? Wat kost zoiets nou? Je kunt dan natuurlijk zeggen, tsja, ik maak op een dag 100 borden, ik heb 200 euro opgemaakt. De kosten per bord zijn dus 2 euro. Dan verkoop je alles voor bijvoorbeeld 5 euro. Wat zo jammer is: Je hebt schitterende biefstukjes verkocht en simpele salades.

 

Oftwel: je moet gewoon calculeren, maar wel effectief. Zo bereken je in een restaurant niet precies hoeveel gram satesaus er je heerlijke sate's heen gaat, maar je maakt wel een calculatie anders weet je helemaal niets.

 

Hoe je dat aanpakt:

1. Calculeer alles wat je gewoon kan meten, dus vaste onderdelen zoals een mandje, een glazen bol enzovoorts. Ook portioneer je delen, bijvoorbeeld altijd 10 takken. (Vlees, kroepoek)

2. Bereken vervolgens als je bijvoorbeeld zand gebruikt hoeveel je gemiddeld gebruikt en calculeer dit ook. (Sate saus)

3. Vervolgens plak je er een vast % op, bijvoorbeeld voor ijzerdraadjes om te bevestigen etcetera. (Noemen wij kruidenboter-marge ;) )

 

Als je zo te werk gaat weet je echt wat er gaande is. Ik weet dat lang niet iedereen dit zo secuur doet maar het is echt ideaal. Je kunt namelijk controleren, je ziet en weet meteen waar je marges foutlopen zodat je kan sturen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Je maakt een denkfout, het gaat niet om kostprijsberekening maar om de vraag wat je over moet houden om winst te maken. Begin dus eens met andersom te denken. Hoeveel dingen kun je maken, hoeveel moet winst moet je maken om van te leven. Met andere woorden je kunt beter redeneren wat je wilt/kunt verdienen en dan kijken of je plan uitvoerbaar is. Ga niet teveel van het product uit.

 

Het berekenen van prijzen is een verhaal apart, ik heb er een aantal hoofdstukken aan gewijd in de prijzen en tarievengids dus ik zal je de details besparen. De belangrijkste tip die ik je kan geven is de volgende:

probeer er achter te komen wat je klanten bereid zijn te betalen. Dat klinkt logisch maar makkelijk is het niet.

 

Verder zijn er nogal wat methodes die je kunt toepassen. Die methodes zijn te onderscheiden in twee mogelijkheden;

 

- prijzen berekenen

- prijzen bepalen

 

Berekenen doe je door de kostprijs van de producten te bepalen en er een percentage bij te tellen (marge). In jouw geval lijkt het bepalen van de kostprijs me lastig. Je kunt de prijs ook inschatten.

 

Het bepalen van de prijs is ingewikkelder. Je kunt verschillende prijsstratiegien hanteren. Wie koopt er een mercedes van 800 euro? Die kan niet goed zijn. Wat is een zak met goud waard voor een uitgeputte verdwaalde reiziger in de woestijn. Zou deze reiziger het goud willen ruilen voor een fles water van 0,50 euro?

 

Waarmee ik wil zeggen dat prijs en waarde afhankelijk zijn van veel factoren.

 

Maar uiteindelijk komt het er op neer dat je moet uitzoeken wat je klanten bereid zijn te betalen voor je producten. Dit kun je heel makkelijk testen op een beurs of op je website. Als ze meer willen betalen dan je kostprijs maak je winst.

 

succes, peter bosman

 

 

Ondernemer, adviseur, samensteller Prijzen & Tarievengids, ZZP Gids, Handboek Parttime ondernemen.

Link naar reactie
  • 0

To All,

Dank je wel voor alle input.

Wat we de laatste 2 maanden gedaan hebben is een stand op een vaste koopjesmarkt gehuurt en en aantal keren op jaarmarkten en braderieen gestaan met ons produkten.

Door gewoon een prijs te vragen en veel te praten met de klanten zijn we nu uitgekomen op een gemiddelde prijs van tussen de 10 en 20 euro per sfeerstuk.

We hebben inmiddels al rond de 40 sfeerstukken verkocht, het hele verhuur idee hebben we overboord gegooit.

De hoeveelheid extra onderhoud, brengen en halen uren was gewoon niet door te bereken in het huur bedrag.

We zijn dus wel een stuk praktischer geworden.

Ook een goede manier voor ons om te weten hoeveel mensen er nauw daadwerkelijk kopen, was het bijhouden van bezoekers stromen en te kijken hoeveel hiervan daadwerkelijk kopen en niet alleen maar zeggen: "Wat mooi, wat apart, ooohhhh ;-))"

Ook zijn we nu bezig om te kijken voor wat kleine hebbedingetjes, die we ernaast kunnen aanbieden, voor ca 1 of 2 euro.

Zodat we ook op de zomerse rustige dagen toch wat kunnen verkopen.

Het gezegde: "Vrouw bloot, handel dood" gaat zeker op voor de laatste week.

koopjesmarkt_small.thumb.JPG.5db7c6410d8d00295e9c581006f3187d.JPG

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.