• 0

Koerier auto van de zaak of

Hallo

 

Is het verstandig voor een koerier om zijn auto op naam van de onderneming te zetten of op prive

 

Ik zal er prive ook meer dan 500 km per jaar mee rijden .

 

ik weet dus dat ik 19ct de kilometer kan rekenen

 

Ik kan dan dus niet de BTW terugvorderen voor belettering , brandstof , onderhoud , verzekering enz.

 

en omdat ik 3 oudere auto's gaat kopen opel combo's of caddy's van 95 , 96

de waarde van die auto's zijn niet meer zo hoog maar dat brengt weer extra onderhoudt met zich mee , maar dat kan ik grotendeels zelf .

 

nou weet ik de catalogus prijs nu zo gauw niet van dat soort auto's maar dat zal al gauw 17000 euro zijn

 

wie kan mijn vertellen wat het verstandigst is voor een koeriers bedrijf

 

Ik ben nu bezig alles op een rijtje te zetten ik start op 1 september. dus niet alles is mij bekend maar alle verhalen op internet laten mij alleen maar meer twijfelen

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste koerier,

 

je hebt bijna alle informatie, dus zul je nu aan het rekenen moeten slaan! Vooral de verhouding zakelijke kilometers/prive kilometers is een belangrijke variabele, hiermee kun je namelijk toch nog een gedeelte van de btw op onderhoud, reparatie terug vorderen.

 

Een artikel over autokosten en de belastingaangifte staat op:

 

http://www.uwadministratiekangoedkoper.nl/autokostenondernemer.htm

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Ik ben al 25 jaar werkzaam in deze branche, je bent een eenmanszaak, je moet gewoon de auto waar je mee koeriert op naam van de zaak zetten, die 500 km prive is te verwaarlozen.

 

Alles wat BTW betreft kan je treug vorderen, je moet alle bonnetjes bewaren, alle kosten die je maakt in naam van je bedrijf opvoeren in een kasboek, al koop je maar een bloknote, of een paperclip.

Op alles zit btw.

 

Je wil er combo,s bijkopen , heb je personeel ? Of ga je deze als reserve auto gebruiken ?

Je moet je beter laten voorlichten door je boekhouder, die moet je hebben, hij kan je alles vertellen of dit rendabel is.

Je moet met de auto beginnen die je nu gaat gebruiken, zit je omhoog met een rit, zoek in het begin contact met een mede koerier.

Vraag naar zijn tarieven, dan kan je een beetje samenwerken, als er veel werk komt, dan moet je pas overwegen om te gaan uitbreiden.

 

Zoals ik je vragen zie , ben je nog niet voorbereidt , het starten van een koeriersbedrijf is tegen woordig niet zomakkellijk, klanten werven en klanten houden is niet eenvoudig, je moet niet telaag zitten met km.tarief.

 

Tis niet zomaar rijden van A naar B, maar je moet dagelijks je administratie bijhouden, het is geen 9 tot 5 baan, factuur sturen, klanten betalen meestal pas na dik 30 dagen, je moet al wat geld hebben, om de eerste twee maanden uit te zingen.

 

Maar iedereen moet een kans hebben in deze maatschappij, ik wens je veel succes, ik ben een beetje fanatiek, ik heb zoveel koeriers zien komen en gaan, met de woorden, dat kan ik ook !!

Als er wat is, kan je me gewoon een mailtje sturen, zal proberen je antwoordt te geven op je vragen.

 

Kijk ook eens op www.koeriers.net, hier kan je eigen opgeven en meekletsen en vragen stellen , er zijn ongeveer 800 koeriers aangesloten.

vgr.

Sietse

Link naar reactie
  • 0

Nee de 2e auto is voor mijn vrouw die op een druk moment bij kan springen.

 

Ik zit al een aantal jaar in het vak en weet wat het werk inhoud , en ja ik moet een boekhouder in de hand nemen , maar ik ben zo iemand die alles eigenlijk zelf wil doen tot ik er niet meer uitkom .

 

Ik weet dat ik overal de btw op terug kan halen , en met de klanten zit het ook wel snor. Ik werk nu voor Parts expres en holland parts disti . Zijn grote jongens die al van mijn kwaliteiten op de hoogte zijn en er zo tussen kan rollen . dagelijks een vaste route zit er waarschijnlijk wel in .

Ik moet gewoon ff afwachten tot mijn contract is afgelopen bij mijn werkgever.

En in de tussentijd werkt mijn vrouw ook nog als taxichaufeuse dus die brengt geld binnen , en ik ben zelf ook in het bezit van de taxipapieren dus ik kan altijd nog rijden.

 

Maar hoe zit het nu met de NIWO vergunning , is het inderdaad juist dat de niwo in 2007 pas nodig is bover de 3500 KG ??

Link naar reactie
  • 0

Leuk te horen dat de zaken toch zullen gaan, wat NIWO betreft, de geruchten gaan dat je dan geen vergunning meer nodig zal hebben.

 

Je kan ook eens bellen met het NIWO ,in Rijswijk zitten ze.

Of even bellen TNL, dat Transport en Logistiek in Zoetermeer.

Hun kunnen je meer vertellen, ik heb al mijn papieren.

 

Zolang deze regeling er nog niet is, mag je alleen maar een auto besturen waarop je kenteken laadvermogen tot 500 kg .staat.

 

Als je nu een busje gaat rijden, en je hebt geen vergunning, dan pleeg je een economisch delict, bij aanhouding krijg je flinke douw.

Ik heb dat 25 jaar geleden meegemaakt, aangehouden, fl. 2.000,00 boete, en geen meter meer rijden.

Leuk is dat niet.

Moest al mijn werk voor een jaar uitbesteden.

Groeten,

Sietse

Link naar reactie
  • 0

Ja het is mij bekend dat ik mijn auto terug moet keuren ( Door mijn werkgever anders zou hij bellen ) . Dit is geen probleem . Ik wil om te starten mijn huidige personenauto inruilen op twee wat oudere opel combo's en dan terug te laten keuren .

 

Daarna nadat ik een route heb wilde ik mij aanmelden om een opleiding te gaan volgen voor het NIWO . Maar ik vind het wel zonde als ik dat niet meer nodig heb volgend jaar .

 

Maar voor mijn plannen in de toekomst ( verschillend vervoer met BE trailertjes en dan vervoer van auto, bouwmatrialen , kleine shovels , kraantjes , pallets met stenen en een 14 mtr gesloten trailer ) zou ik het toch nodig hebben .

maar ik wil toch de financiele middelen hebben om alles zelf te kunnen bekostigen . Ik wil de bank er toch zoveel mogelijk buitenhouden . om niet in nood te komen als het een maand wat minder gaat .

 

Ik denk nl dat dankzij de reizende brandstofprijzen de BE combi's het in de toekomst heel goed gaan doen in tegenstelling van de vrachtwagens en hun verbruik . en je mag mits een goede trailer toch heel veel laden en je kan beter op plaatsen in de bebouwde kom komen .

 

Maar dit is voor mij nog toekomst en moet dat allemaal nog goed gaan uitwerken .

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben al 25 jaar werkzaam in deze branche, je bent een eenmanszaak, je moet gewoon de auto waar je mee koeriert op naam van de zaak zetten, die 500 km prive is te verwaarlozen.

 

Alles wat BTW betreft kan je treug vorderen, je moet alle bonnetjes bewaren, alle kosten die je maakt in naam van je bedrijf opvoeren in een kasboek, al koop je maar een bloknote, of een paperclip.

Op alles zit btw.

 

 

Boven de 500 km privé is een bijtelling van 22% over de nieuwwaarde van de auto. Op alles zit btw, dus ook de btw correctie van 12% maal 22% van de cataloguswaarde. Zeker bij een starter zou ik toch eerst de nodige berekeningen uit voeren!

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.