• 0

BTW over verzendkosten?

Goeiedag! Ik kom maar gelijk binnenvallen met mijn vraag.

 

Ik ben momenteel bezig met mijn boekhouding, en kom even uit 1 ding niet.

 

Ik heb een webshop, daarop verkoop ik spullen die ik vervolgens per TPG post naar de besteller verzend.

 

Hiervoor maak ik gebruik van pakketzegels, á 5,50 per stuk. Ook verpak ik het materiaal waarbij ik iets over de verzendkosten ga.

 

Mijn bestellers betalen zelf hun verzendkosten. Dit bedraagt voor elke bestelling 5,95 (op deze manier loop ik vrijwel quitte)

 

 

Maar goed... bij het postkantoor gevraagd of er BTW op de pakketzegels en verpakkingsmateriaal zit, niet dus. Dit valt dus gewoon onder uitgaves, en kan daar niks over terug krijgen. Maakt niet uit, maar dan zit ik dus met het volgende..

 

Moet ik nou BTW betalen over de verzendkosten? Ik krijg immers 5,95 van mijn klant, wat 1.13 aan btw is wat ik daarvoor zou moeten afdragen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

De website van de Belastingsdienst zegt hierover het volgende:

 

Waarover berekent u BTW?

 

Vaak is de vergoeding voor een levering of een dienst opgebouwd uit verschillende onderdelen. Bij een belaste levering of dienst berekent u de BTW over het totaalbedrag dat u uw afnemer in rekening brengt. Bij het totaalbedrag horen ook verzendkosten, reiskosten, telefoonkosten, verpakkingskosten (behalve statiegeld) en dergelijke.

 

Hier vind je een link naar de tarievenboekje van TPG Post, waarin vermeld staat dat brieven t/m 50 gram zijn BTW-vrijgesteld

 

Ik hoop je hiermee voldoende duidelijkheid te hebben gegeven

Link naar reactie
  • -1

Je moet altijd BTW berekenen over de porto.

 

Het doet er niet terzake dat jij je BTW niet terug kunt vorderen. Er zijn wel meer goederen waarover geen BTW wordt berekend.

 

De wet op de omzetbelasting stelt zeer duidelijk dat: "Portokosten die bij de levering van goederen in rekening worden gebracht,

behoren tot de vergoeding waarover belasting is verschuldigd.

Hierbij is hetzelfde BTW-tarief van toepassing als dat van die goederen."

 

U dient dus omzetbelasting te berekenen over het totaalbedrag van uw goederen inclusief verzendkosten. Het tarief hangt hierbij af van onder welk omzetbelastingtarief uw goederen vallen. Vaak zal dit 19% zijn, als je bijvoorbeeld boeken verkoopt mag je het lage tarief voor je verzendkosten gebruiken.

 

Als je nooit BTW hebt afgedragen over je Verzendkosten kun je bij een controle een behoorlijke aanslag krijgen en een boete omdat je als ondernemer geacht wordt de wet te kennen.

 

Kijk hier voor de hoogste deposito rente

Link naar reactie
  • 0

De wet op de omzetbelasting stelt zeer duidelijk dat: "Portokosten die bij de levering van goederen in rekening worden gebracht,

behoren tot de vergoeding waarover belasting is verschuldigd.

Hierbij is hetzelfde BTW-tarief van toepassing als dat van die goederen."

 

Je mag er ook voor kiezen om altijd 19% te gebruiken, de meeste software pakketten kunnen dit niet aan. Als je leverd aan bedrijven maakt het inderdaad niet uit.

 

 

 

Kijk hier voor de hoogste deposito rente

Link naar reactie
  • 0

Je mag er ook voor kiezen om altijd 19% te gebruiken, de meeste software pakketten kunnen dit niet aan. Als je leverd aan bedrijven maakt het inderdaad niet uit.

 

Waarom zou dat niets moeten uitmaken? Je moet weldegelijk het juiste BTW tarief heffen over de verzendkosten. Ik ken genoeg "bedrijven" die BTW plichtig zijn en dus de BTW niet kunnen afdragen.

 

Ik noem een kleintje: Rabobank.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Je moet altijd BTW berekenen over de porto.

 

Het doet er niet terzake dat jij je BTW niet terug kunt vorderen. Er zijn wel meer goederen waarover geen BTW wordt berekend.

 

Even een gerelateerd vraagje. Misschien een beetje een domme vraag maar wil het toch even zeker weten. Als ik pakketjes laat versturen naar mijn klanten via een vervoersbedrijf dat mij btw berekend over de verzendkosten, dan kan ik deze btw kosten toch wel terugvorderen?

 

Alvast bedankt voor de reactie.

Link naar reactie
  • 0

Lees dit eens:

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-03.html

 

Bij mij het tweede linkje bij google.

 

 

"Portokosten die bij de levering van goederen in rekening worden gebracht,

behoren tot de vergoeding waarover belasting is verschuldigd.

Hierbij is hetzelfde BTW-tarief van toepassing als dat van die goederen."

 

 

ALs het in 1 pakket gaat gewoon 19% en anders opsplitsen naar BTW groep. Maar ik zou het me niet te moeilijk maken en gewoon 19% nemen.

Link naar reactie
  • 0

Verkoopt u goederen of diensten waarvoor verschillende btw-tarieven gelden? Dan moet u in uw administratie rekening houden met de verschillende tarieven.

U kunt bijvoorbeeld zowel de verkopen als de ontvangsten voor goederen en diensten die onder het 6%-tarief vallen, apart registreren.

Met een modern afrekensysteem is het al snel mogelijk om een goede splitsing van de verkopen naar verschillende tarieven vast te leggen.

Bij uitzondering kunt u uw omzet over de verschillende tarieven verdelen op basis van de inkopen. Informeer in dat geval bij ons.

 

 

Dit gaat puur over de goederen.

Die worden al gesplitst aangegeven op de verkoop factuur.

Mijn vraag betreft de btw over de verendkosten.

Moet ik nu 19 of 6 procent aanhouden? ???

 

 

Groetjes Jacqueline

 

Link naar reactie
  • 0

ALs het in 1 pakket gaat gewoon 19% en anders opsplitsen naar BTW groep. Maar ik zou het me niet te moeilijk maken en gewoon 19% nemen.

 

 

Excuseer, deze regel kwam in eerste instantie niet in beeld.

Nu dus wel.

 

Mijn vraag is naar volle tevredenheid beantwoord.

Mijn dank aan U J.S. Coolen

 

Groetjes Jacqueline

Link naar reactie
  • 0

Goeiedag! Ik kom maar gelijk binnenvallen met mijn vraag.

 

Ik ben momenteel bezig met mijn boekhouding, en kom even uit 1 ding niet.

 

Ik heb een webshop, daarop verkoop ik spullen die ik vervolgens per TPG post naar de besteller verzend.

 

Hiervoor maak ik gebruik van pakketzegels, á 5,50 per stuk. Ook verpak ik het materiaal waarbij ik iets over de verzendkosten ga.

 

Mijn bestellers betalen zelf hun verzendkosten. Dit bedraagt voor elke bestelling 5,95 (op deze manier loop ik vrijwel quitte)

 

 

Maar goed... bij het postkantoor gevraagd of er BTW op de pakketzegels en verpakkingsmateriaal zit, niet dus. Dit valt dus gewoon onder uitgaves, en kan daar niks over terug krijgen. Maakt niet uit, maar dan zit ik dus met het volgende..

 

Moet ik nou BTW betalen over de verzendkosten? Ik krijg immers 5,95 van mijn klant, wat 1.13 aan btw is wat ik daarvoor zou moeten afdragen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is wel een paar jaar later, Op de huidige 6,75 zegel wordt door tnt geen btw geheven op de andere zegels 8,61 en 12,95 wel. Als je er een doosje om doet en het wat duurder maakt moet je daar ook BTW over afdragen. Als er op de zegel 6,75 geen BTW zit hoef je het ook niet in rekening te brengen. Bij velen gaat dit al jaren zo en nooit een probleem.

 

Dat je al jaren geen boete van de belastingdienst hebt gekregen, betekend niet dat het ook goed is. Juiste antwoord is al meerdere keren hierboven gegeven, ik zal het niet nogmaals gaan herhalen.

Link naar reactie
  • 0

Het is wel een paar jaar later, Op de huidige 6,75 zegel wordt door tnt geen btw geheven op de andere zegels 8,61 en 12,95 wel. Als je er een doosje om doet en het wat duurder maakt moet je daar ook BTW over afdragen. Als er op de zegel 6,75 geen BTW zit hoef je het ook niet in rekening te brengen. Bij velen gaat dit al jaren zo en nooit een probleem.

 

Dat je al jaren geen boete van de belastingdienst hebt gekregen, betekend niet dat het ook goed is. Juiste antwoord is al meerdere keren hierboven gegeven, ik zal het niet nogmaals gaan herhalen.

 

Dank je voor je antwoord, er is maar een waarheid begrijp ik .Ik wist niet dat ik gelijk beboet moet worden voor een antwoord op higher level. Ik vind dit niet de manier hoe leden met elkaar dienen om te gaan. Ik ben dan ook geen expert en zal mijn bericht dan ook verwijderen. Ik hoop niet dat ik iemand in verwarring gebracht heb en overweeg mijn lidmaatschap aan dit forum op te zeggen dit omdat men de waarheid niet steeds hoeft te herhalen. Succes iedereen verder.

 

Link naar reactie
  • 0

Er wordt een aantal keren gezegd "bereken gewoon 19%". Helaas gaat dit niet op. De wet schrijft voor dat de verpakkings- en verzendkosten het btw tarief van de geleverde goederen volgen. als je dus goederen tegen 6% levert dienen alle kosten tegen 6% berekend te worden. bij een gemengde levering dient e.e.a naar ratio van de goederen te worden uitgesplitst.

als het om kleine bedragen gaat zal de belastingdienst hierover niet moeilijk doen, maar bij grotere bedragen is er wel degelijk een probleem als de afnemer een ondernemer is.

De op de faktuur vermelde BTW dient, ook als die te hoog is, te worden afgedragen, maar de ontvangende ondernemer krijgt in feite een factuur die niet aan de eisen voldoet en mag de BTW niet terugvragen, dus ook niet het "correcte lagere" bedrag.

De BTW controle is inmiddels verscherpt op allerlei punten (denk maar aan per kas betaalde benzinebonnen en geen BTW aftrek mogelijk), dus ook dit soort gevallen komen aan de beurt bij een controle. Dus advies als versturende partij doe het in 1x goed, dan krijg je geen problemen met je klanten en als ontvangende klant het drinfende advies:

Kijk facturen die je ontvangt na of ze aan ALLE BTW eisen (factureereisen) voldoen, zo niet om een correcte factuur vragen en niet betalen totdat je die hebt ontvangen.

helaas is hier de zin leuker kunnen we het niet maken, wel gemakkelijker beslist NIET van toepassing!

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

De oorspronkelijke vraag is inmiddels drie jaar oud. Ik zie dat men elkaars antwoord gaat verbeteren en dus in een onmogelijke discussie komt omdat de wetgeving en/of tarieven veranderd zijn. Dit is ongewenst. Nu er op dit draadje reacties blijven binnenkomen, zal het in ieder geval niet vanzelf naar beneden zakken.

 

Zullen we afspreken dat ik dit draadje op slot zet, en dat als er iemand is met een prangende BTW vraag aangaande verzendkosten, dat deze dan zelf even een nieuw topic opent?

 

Mooi !... Klik !.....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.