• 0

VOF Contract en Eigendomsrecht

Hi Forum,

 

Ik ben op zoek naar wat informatie wat betreft hoe eigendom geregeld wordt binnen een vof na verloop van tijd.

 

Ik ben sinds 2000 een zelfstandig ondernemer en heb dus een eenmanszaak.

 

Van 2000 tot 2003 ben ik met een IT project begonnen dat volledig door mijn eenmanszaak (en subsidies van de overheid) gefinanceerd is. Eind 2002 ben ik gaan samenwerken met twee vrienden en we hebben het product samen marktklaar gemaakt.

 

Wij zijn halfwege 2003 een vof is gestart. We hebben alles in de vof contract vastgelegd (bv. manier van terug betaling geinvesteerde uren en geldelijke middelen/ het eigendomsrecht/ wat te doen bij afloop van de onderneming/ ondernemingsloon/ winstdeling etc). Ik had gehoopt dat dit afdoende was om conflicten te overzien.

 

Ik ben beherende vennoot en heb ook wat meer zeggenschap mbt het aannemen van personeel etc. Specifiek bij het eigendomsrecht van pasiva/ activa is dat ik een meerderheid bezit. Dit heeft ook invloed op de winstverdeling (ondernemersloon + %eigendomsrecht van wat er over blijft).

 

Het bedrijf is een groot success. We verdienen allemaal heel goed, mijn 2 medevennoten en ik. Hier hebben we natuurlijk allemaal heel hard voor gewerkt.

 

Het volgende probleem doet zich namelijk voor:

 

Mijn 2 medevennoten zijn van mening dat het eigendom/ de inkomsten anders verdeelt moet worden. De winst wordt steeds groter, en zij zien de hoeveelheid winst waarvan ik een % van krijg ook groeien. (zij natuurlijk ook, maar omdat het een % is, is het verschil in absolute getallen steeds meer).

 

Ik ben wel voor het herverdelen van de winst, maar dan wel tegen "verkoop" van mijn eigendomsrecht. Dit lijkt mij reeel omdat het, in bijvoorbeeld een NV, normaal is om aandelen (eigendomsrecht?) te verkopen/ kopen.

 

Mijn 2 medevennoten zijn van mening dat dit niet reeel is. We werken immers steeds langer samen waardoor de eigendom dat mede op basis van het aantal geinvesteerde uren was gebaseerd ook steeds evenrediger moet worden.

 

Ik zie een buie hierdoor hangen, op basis van deze redenering zou ik steeds eigendom moeten afstaan, omdat we steeds langer met elkaar werken. Uiteindelijk zal een verdeling van +1/3, -1/3, -1/3 onstaan. Dit was niet mijn beoogde doel, ik wil eigenlijk met mijn winstdeel investeringen doen in andere projecten.

 

Mijn vragen zijn:

1. Is mijn redenering van het "verkopen" van "eigendom" gebruikelijk binnen een vof vorm?

2. Is het gebruikelijk om een onderdeel van de winstverdeling te koppelen aan de eigendomsverdeling?

3. Is de redenering om op basis van gewerkte uren de winstverdeling steeds periodiek te herschalen gebruikelijk? Waardoor men uiteindelijk op een evenredig verdeling komt te staan?

4. Kunnen andere bedrijfsvormen hier een oplossing voor bieden?

 

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even heel cru: Jij hebt meer risico gelopen, jij hebt het gestart, jij hebt de kans gecreeert voor hen om deel te nemen aan die winst. Jij hebt iets extra's gedaan dus het is niet gek dat jij daar een beloning voor krijgt. ???

 

Weet je waar het op lijkt:

Je hebt van die preferente (?) aandelen waarbij je meer zekerheid hebt op divident, je minder risico loopt en een beperkt divident krijgt. Met normale aandelen loop je meer risico maar heb je niet die dividentsbeperking. Die situatie is eigenlijk vergelijkbaar en een keuze die je maakt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hi djluc,

 

Bedankt voor jouw reactie! Dit heeft wel geholpen.

 

Ik vind het inderdaad niet gek om extra beloont te worden.

 

Ik denk dat ik gewoon aan het leren ben dat inspanningen in het verleden onmogelijk objectief vastgelegd kunnen worden, waardoor wat ik als redelijk beschouw, door een andere als onredelijk kan worden beschouwd. Vooral als dit steeds verder van het heden ligt.

 

Ik had gehoopt dat anderen hun ervaringen zouden delen in deze thread.

 

Bijvoorbeeld of het kiezen van een andere bedrijfsvorm (luxe) conflicten zoals deze anders zou vormgeven?

 

Ik bekijk het nu zo dat wat er in de vof contract staat de uitgangspunt is, en als er iemand is die het wil veranderen, dan kan die een voorstel doen; en dan kan ik ja of nee of ja mits... zeggen, dus gewoon zakkelijk houden.

 

Bedankt als je feedback hebt!

 

Link naar reactie
  • 0

Inno,

 

ik denk dat je hierbij meteen de spijker op de kop hebt geslagen.

 

Mijn ervaring is dat als het op verdelen aankomt, mensen niet kijken wat reeel is maar meer waar hun vinden recht op te hebben.

 

Veel samenwerkingsverbanden hebben hieronder te leiden. Ik denk dat je inderdaad eerst moet denken aan jezelf (was het niet jouw "kindje") en is de verdeling dan zo slecht geregeld.

 

Ik maak dat niet op uit jouw verhaal, lijkt me vrij rechtvaardig namelijk. Let wel op dat als mensen vinden dat ze minder of te weinig denken te krijgen dat ze de realiteit een beetje uit het oog raken.

 

Succes

 

Erik

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 296 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.