• 0

inkoop uit China

Beste mensen,

 

Allereerst willen ik even d emakers van deze forum prijzen want ze hebben behoorlijk goed werk geleverd.

 

Ik wilde een half jaar graag in de minibike business beginnen en tot nu toe gaat alles goed. Ik haal alles uit Duitsland maar wil dit gaan veranderen. Ik willen het liefst meteen producten uit China kunnen importeren. Een chinese leverancier heb ik al binnen maar ik zit nog altijd met de vraag over de handeling en procedure bij de douane. Waar moet ik wat zijn met welke papieren en waar moet ik de BTW betalen. Voor de rest heb ik nog een aantal vragen maar dit zijn mijn hoofdvragen. Als iemand antwoorden heeft op mijn vragen dan zou ik hem/haar behoorlijk dankbaar zijn.

 

Met vriendelijke groet,

 

Soufian

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Soufian

 

Ik doe al jaren zaken met China en heb in het verleden ook frames en fietsen geimporteerd, een paar dingen om op te letten bij import:

- er zitten enorme invoerheffingen op fietsen uit China, ik weet niet of je minibikes onder de categorie "fietsen" valt, maar let daar op, een andere optie is om niet direct vanuit China te importeren, maar om via een derde land te laten lopen om invoerheffingen te ontlopen, je hebt wel een certificaat van oorsprong nodig uit derde land en er is een kans dat de douane hier toch constateert dat het uit China komt en dan hang je. Dit is hogere wiskunde en alleen werkbaar als je goed ingevoerd bent en dat lijkt me bij jou niet het geval.

- Het is verstandig om het product eerst door de douane te laten clasificeren zodat je later geen problemen krijgt met de inklaring; misschien is het wel helemaal geen fiets.

- het is altijd beter om onderdelen te importeren dan eindproducten, de invoerrechten zijn over het algemeen lager.

 

Neem kontact op met de Belastingdienst afd. douane in jouw district en bel de belastingtelefoon douane, zij geven je gratis advies -> 0800 0143.

 

BTW is verder niet van toepassing op het import traject, alleen voor je verkopen binnen de EU moet je BTW heffen en aangeven aan de belastingdienst.

 

De Kvk kan je meestal niet verder helpen, dit is te specifiek voor ze. De brancheorganisaties in NL op dit vlak zijn een oligopolie en houden nieuwkomers het liefst buiten de deur. Je zult het zelf moeten doen. Zorg dat je aanwezig bent in de fabriek in China als ze je eerste order klaarmaken anders wordt er gerommeld met de kwaliteit. Je lijkt me enthousiast maar onervaren, wees dus voorzichtig.

 

Succes.

 

Koen

Link naar reactie
  • 0

spam spam spam

 

Gefeliciteerd, het is je gelukt om een topic uit 2006 vol te spammen met je eigen bedrijfsgegevens. Hier zullen veel mensen op higherlevel wat aan hebben ::)

 

Spammen is op HL niet toegestaan en posten in een heel oud topic wordt doorgaans niet op prijs gesteld.

Link naar reactie
  • 0

Het BTW verhaal zoa;s hier door Koen vermeldt is niet correct.

Bij invoer vanuit China moet wel degelijk BTW bij invoer van 19% worden betaald. Dit kun je uiteraard vervolgens als voorbelasting weer aftrekken en terugkrijgen. Je financiert hier dus vóór.

 

Een andere optie bij regelmatige invoer is een verleggingsregeling volgens art. 23 aanvraagen, waardoor btw bij invoer op de kwartaalaangifte moet worden aangegeven in het vakje 4a. Per saldo betaal je deze BTW dan niet, maar je moet het wel degelijk aangeven.

 

Beste Soufian

 

Ik doe al jaren zaken met China en heb in het verleden ook frames en fietsen geimporteerd, een paar dingen om op te letten bij import:

- er zitten enorme invoerheffingen op fietsen uit China, ik weet niet of je minibikes onder de categorie "fietsen" valt, maar let daar op, een andere optie is om niet direct vanuit China te importeren, maar om via een derde land te laten lopen om invoerheffingen te ontlopen, je hebt wel een certificaat van oorsprong nodig uit derde land en er is een kans dat de douane hier toch constateert dat het uit China komt en dan hang je. Dit is hogere wiskunde en alleen werkbaar als je goed ingevoerd bent en dat lijkt me bij jou niet het geval.

- Het is verstandig om het product eerst door de douane te laten clasificeren zodat je later geen problemen krijgt met de inklaring; misschien is het wel helemaal geen fiets.

- het is altijd beter om onderdelen te importeren dan eindproducten, de invoerrechten zijn over het algemeen lager.

 

Neem kontact op met de Belastingdienst afd. douane in jouw district en bel de belastingtelefoon douane, zij geven je gratis advies -> 0800 0143.

 

BTW is verder niet van toepassing op het import traject, alleen voor je verkopen binnen de EU moet je BTW heffen en aangeven aan de belastingdienst.

 

De Kvk kan je meestal niet verder helpen, dit is te specifiek voor ze. De brancheorganisaties in NL op dit vlak zijn een oligopolie en houden nieuwkomers het liefst buiten de deur. Je zult het zelf moeten doen. Zorg dat je aanwezig bent in de fabriek in China als ze je eerste order klaarmaken anders wordt er gerommeld met de kwaliteit. Je lijkt me enthousiast maar onervaren, wees dus voorzichtig.

 

Succes.

 

Koen

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.