• 0

Ondernemen na faillissement

Een kennis van me gaat zelf z'n faillisement aan te vragen aangezien de bedrijfschulden (eenmanszaak) dermate zijn opgelopen dat hier niet meer uit te komen is.

 

Hij vroeg zich af op hij na beeindiging van het faillissement door gebrek aan baten hij weer met een schone lei een eenmanszaak danwel VOF kan starten.

 

Dit lijkt mij niet omdat je er op die manier wel er makkelijk mee weg komt.

 

Kan iemand hier iets zinnigs op zeggen?

 

Bij voorbaat dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als hij failliet gaat met zijn eenmanszaak, dan is hij hoofdelijk aansprakelijk voor die schulden.

 

Als hij al die schulden privé kan betalen, dan zou hij eventueel weer opnieuw kunnen beginnen met een eenmanszaak of VOF, hoewel er weinig mensen graag een nieuwe VOF beginnen met iemand die recent failliet is gegaan (zij worden immers ook hoofdelijk aansprakelijk).

 

Zijn de schulden groter dan zijn privé vermogen, dan kan hij/zij helemaal kaalgeplukt worden. Huis verkopen, auto verkopen, enz.

Ik denk niet dat hij dan zomaar een nieuwe eenmanszaak kan beginnen, en zeker niet met een schone lei. De nog uitstaande schulden zullen terug betaald moeten worden.

 

Als je hier op het forum zoekt naar mensen die failliet zijn gegaan, dan vind je er een aantal die ook weer opnieuw zijn begonnen. Ik zou hun ervaringen maar eens goed doorlezen, dan zie je wat voor hindernissen er allemaal zijn.

Link naar reactie
  • 0

Het is zelfs zo dat zo lang hij in staat van faillisement verkeerd, hij helemaal niets MAG doen!! De curator bepaald zijn en zijn familie's hele doen en laten!!

ZO lang hij in staat van faillisement verkeerd, kan hij niets ondernemen. Dit kan van een jaar tot 3 jaar duren net zo lang als dat de curator denkt dat er ook daadwerkelijk niets meer te halen is, en zijn rekening betaald is. Dan wordt het faillisement opgeheven bij gebrek aan baten, zoals dat zo mooi heet. Daarna kan hij weer iets proberen op te starten. Vergeten wordt echter dat als hij een prive persoon is, dat de eventuele schuldeiser die niet helemaal gekregen heeft wat hij wilde, daarna opnieuw een incasso procedure kan opstarten!

 

Beter kan je kennis gaan voor de WSNP, waarna hij na ongeveer 2 a 3 jaar tanden knarsen en houtjes bijten ook HELEMAAL van zijn schulden af is. Daarna zou hij opnieuw kunnen beginnen.

 

Maar als hij nu in de schulden en problemen zit, en hij wil straks weer opnieuw beginnen, moet er licht aan het einde van de tunnel zijn. Is er dan niet een mogelijkheid om zelf met een saneringsvoorstel te gaan komen naar de schuldeisers? Is altijd het proberen waard zou ik zeggen.

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.