• 0

groothandel levert alleen op rekening?

Hoi allemaal,

 

Ik ben sinds 4 weken ingeschreven bij kvk als isolatie bedrijf.

Buiten wat andere kleine dingetjes waar ik op gestuit ben, heb ik eindelijk alles zover geregeld.

 

Nu alleen nog een leverancier voor mijn materialen. Ik wilde graag in zee gaan met dezelfde groothandel die mijn oude werkgever ook heeft. Vooral omdat ik daar al veel mensen ken en omdat het dichtbij is.

 

De vertegenwoordiger van deze groothandel komt op bezoek om wat dingen te bespreken. We hebben alles doorgesproken en hij vertelde mij dat binnen enkele dagen alle documenten binnen zouden vallen. Het enige wat ik nog moest doen, was een uitreksel uit de Kvk toe te sturen.

 

Vanochten werd ik gebeld door deze vertegenwoordiger en hij vertelde mij dat wij geen zaken kunnen doen omdat hun kredietverzekeraar had gezegd dat ik niet kapitaalkrachtig ben en dat zij dus niet garant willen staan, als ik mijn verplichtingen niet zou nakomen.

 

Ik heb deze vertegenwoordiger nogmaals verteld dat ik bereid ben om vooraf of direct bij levering te betalen, omdat ik goed begrijp dat er eerst vertrouwen zal moeten worden opgebouwd.

 

Zijn reactie hierop kan ik eigenlijk niet goed plaatsen. Hij zij namelijk dat er binnen hun bedrijf hiervoor geen mogelijkheden waren, want zij werken alleen op rekening??? In mijn ogen is het toch alleen maar fijn voor een onderneming als een klant zijn rekening eerst wil betalen en dat er dan pas geleverd hoeft te worden.....

 

Nu is mijn vraag of meer van jullie iets soortgelijks hebben meegemaakt?

 

Dadelijk gaat elke groothandel dit argument aanvoerden en dan kan ik nu beter met alle investeringen stoppen en op zoek gaan naar iets anders.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op zich is het wel fijn als je vooruit betaald krijgt. Maar stel je voor dat ze altijd op rekening leveren en voor jou een uitzondering moeten maken. Moet de boekhouding aangepast worden of degene die de administratie doet moet 'bijgeschoold' worden (geld komt dan binnen voor een factuur die nog niet ingeboekt is), de orderverwerking moet veranderen (degene die de order verzamelt mag niet beginnen voor er geld binnen is) en ga zo maar door. Het heeft niet alleen te maken met de betaling maar ook hoe zo'n bedrijf in elkaar zit.

 

Misschien kun je een afspraak met dit bedrijf maken dat een bekende van je garant staat. Wellicht zijn er ook wel constructies te bedenken waarbij een derde garant kan staan voor je bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

In het verleden heb ik dit soort gevalletjes vaker aan de hand gehad.

 

Het zit hem meestal niet in het feit dat je "niet kapitaalkrachtig" genoeg bent. Het probleem is dat je onbekend bent. Geen verleden hebt etc.

 

Een advies is om na te vragen met welke kredietverzekeringmaatschappij ze werken, vervolgens ga je met deze mij. contact opnemen om ze te informeren over jouw bedrijf.

 

Trouwens, wanneer een vertegenwoordiger echt wil verkopen komt hij zelf met dit soort oplossingen, wellicht is het hele verhaal wel een drogreden om niet te hoeven leveren (hechtere band met je oude werkgever ????)

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

In het verleden heb ik dit soort gevalletjes vaker aan de hand gehad.

 

Het zit hem meestal niet in het feit dat je "niet kapitaalkrachtig" genoeg bent. Het probleem is dat je onbekend bent. Geen verleden hebt etc.

 

Een advies is om na te vragen met welke kredietverzekeringmaatschappij ze werken, vervolgens ga je met deze mij. contact opnemen om ze te informeren over jouw bedrijf.

 

Trouwens, wanneer een vertegenwoordiger echt wil verkopen komt hij zelf met dit soort oplossingen, wellicht is het hele verhaal wel een drogreden om niet te hoeven leveren (hechtere band met je oude werkgever ????)

 

Groeten Ard

 

Allereerst bedankt voor de reacties.

Ik zelf denk ook dat het geen verzekerings kwestie is maar een drogreden.

 

Het kwam alleen wel even hard aan je gaat er normaal vanuit dat ze blij zijn met nieuwe afnemers.

 

Ik heb hier veel van geleerd en op naar de volgende.

 

Nogmaals bedankt,

 

Nels

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nels,

 

hierbij geef ik dan meteen even een gratis advies in zakendoen:

 

denk niet voor anderen !!!

 

Daar bedoel ik mee, als een vertegenwoordiger van een groothandel een kredietverzekeraar als reden aanhaalt en jij VERMOEDT dat dit niet de reden is dan kun je hier vrij simpel achterkomen ... hoe dan (vraag je jezelf af ...)????? ..... door vragen te stellen ... bijvoorbeeld ...welke kredietverzekeraar ???? in dien hij daar antwoord op geeft met bedrijf A, dan stel je hem de volgende vraag: dus als bedrijf A een postief advies geeft zijn jullie bereid aan mij te leveren??? Nu moet hij kiezen: Ja of nee ..... Als het nu nog steeds nee is .... dan aan hem vragen waarom nee .... als het ja is, contact opnemen met bedrijf A om te kijken welke informatie dat ze van jou nodig hebben ....

 

Ik hoor graag of het iets voor je oplevert ...

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nels,

 

Het zal je misschien wat rauw op je dak vallen, maar er zit bija niemand te wachten op "nieuwe klanten". Ja, ze willen wel klanten, maar geen nieuwe (starters). A: starters willen veel aandacht en kopen weinig en B starters betalen slecht of gaan failliet.

 

Dus ook naar je leveranciers toe zal je je moeten bewijzen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.