• 0

Gele kabouters ...

Gast Verwijderd account

Jullie hebben het volgende vast wel gelezen:

 

Gele kabouters overspoelen Abcoude

 

Gele kabouters hebben dinsdag het centrum van Abcoude overspoeld. In het Utrechtse dorp zijn tientallen plastic kabouters gesignaleerd. Het is onduidelijk waar de ongeveer dertig centimeter hoge figuren vandaan komen.

 

De gele dwergen zijn onder meer gezien bij de slager, het reisbureau, de bushalte en het station.

www.They-do-exist.com

Op de kabouters zit een sticker geplakt met het adres van een internetpagina. Het forum op de website they-do-exist.com wordt druk bezocht door nieuwsgierigen, die willen achterhalen wat de kabouters in het dorp doen.

 

Internationaal

De makers van de website beweren dat kabouters echt bestaan. De mannetjes zouden eerder zijn opgedoken in België, Zweden en Luxemburg. Ook hebben ze andere plekken in Nederland aangedaan. In Nederland zouden 175 kabouters zijn gespot.

 

Inmiddels zijn er ook in Belgie, Luxemburg en door heel Nederland deze kabouters gevonden.

 

Als dat geen guerrillamarketing is...

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Ja! Heb er nu zelf ook 1 zien staan...in Groningen!

Heeft iemand enig idee wie of wat er achter zit?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Bedenk me plots dat het wel erg lijkt op het "paard van troje" ... Stel je voor dat er antrax inzit...wit poeder...oftewel mildvuur...

 

Te ver gezocht zeker?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Inderdaad hele leuke actie...beetje wrang dat ik naast Itoko ook nog 40 uur voor KPN werk... Maar de oprechte felicitaties gaan naar Tele2. Hun marketingafdeling is een flink stuk creatiever en guerrilla dan die van KPN.

Link naar reactie
  • 0

Hij is leuk, maar laat ook een moeilijkheid vna guerilla zien: hierbij was vanaf al snel toch wel duidelijk dat er sprake was van 'een soort van marketingactie' : het werd al snel te grootschalig om een kunstenaarsactie of lokaal studenteninitiatief te zijn. Hoe guerilla is overal op 'het journaal komen': het genereert wel veel promotie, maar echte -underground-guerilla acties (zoals de vrijdagmiddagborrel van Hennesy in Rotterdam, niemand weet waar die mobiele bar is tot vrijdagmiddag 15.00 uur) betreekken hun doelgroep heel direct in het rond laten gaat van word of mouth. De gele kabouter zijn dan weer 'commerciele guerrilla': eigenlijk gewoon reclame die niet op de billboard, maar overal wordt neergezet. Zoals Perry al zei:

 

Eerdaags zal de overheid wel weer ingrijpen.

 

Ja mag niet zomaar overal kaboutertjes plaatsen...foei!

Link naar reactie
  • 0

Wie zegt dat guerilla-acties underground moeten blijven? Doet Virgin ook niet. En dat terwijl hun acties vaak als dé voorbeelden van slimme guerilla-marketing genoemd worden. Zij halen regelmatig flink het nieuws met relatief kleine en goedkope, maar zeer goed uitgekiende acties.

 

Ik denk dat de mate van 'underground' met name te maken heeft met de doelgroep (in het geval van Virgin bijvoorbeeld geheel Engeland, in het geval van Tele2 ook vrijwel de gehele bevolking van Nederland en de andere landen waarin dit loopt). Sommige merken zijn voor iedereen bedoeld, en anderen willen liever kleiner en exclusiever blijven. Maar volgens mij is dat geen kenmerk van of iets wel of niet guerilla-marketing is.

Link naar reactie
  • 0

Wie zegt dat guerilla-acties underground moeten blijven? Doet Virgin ook niet. En dat terwijl hun acties vaak als dé voorbeelden van slimme guerilla-marketing genoemd worden. Zij halen regelmatig flink het nieuws met relatief kleine en goedkope, maar zeer goed uitgekiende acties.

 

Ik denk dat de mate van 'underground' met name te maken heeft met de doelgroep (in het geval van Virgin bijvoorbeeld geheel Engeland, in het geval van Tele2 ook vrijwel de gehele bevolking van Nederland en de andere landen waarin dit loopt). Sommige merken zijn voor iedereen bedoeld, en anderen willen liever kleiner en exclusiever blijven. Maar volgens mij is dat geen kenmerk van of iets wel of niet guerilla-marketing is.

 

Het heeft niet zozeer te maken met 'underground', dat was een voorbeeld: maar met het betrekken van de doelgroep, en die onderdeel maken van de guerillatactiek. Deze campagne heeft zich vooral in de media afgespeeld: hart van Nederland, 4 in het land, regionale krantjes.

 

Het is wel een hype: maar de doelgroep maakt er geen onderdeel van uit, blijft passief. Terwijl volgens mij dat nu juist de kracht van guerilla is: de doelgroep doet het werk, niet zozeer de media.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Het wordt op verschillende manieren geschreven:

 

Guerrilla

Guerilla

Guerila

 

Het Nederlands schrijft de 1e variant:

guer·ril·la (de ~ (m.), ~'s)

1 strijd tegen indringers of tegen de eigen overheid, gevoerd door ongeregelde troepen van gewapend volk, die geen gesloten frontlijn vormen

2 guerrillastrijder

Link naar reactie
  • 0

Leuk en aardig gele kabouters.

 

Weet iemand hoe dit idee aansluit op het product wat ermee wordt geintroduceerd?

 

Bedrijven krijgen steeds vaker het idee om iets onverwachts te doen en vaak wordt hier guerilla mee aangehaald. De kabouters overal waren leuk en verassend, maar als je de actie vergelijkt met een mop valt de clou onwijs tegen.

 

Een campagne is toch pas geslaagd als niet alleen bereikdoelstellingen, maar ook de reclamedoelstellingen als merkbekendheid etc. worden gehaald?

 

Kortom leuk idee, voor het verkeerde product. Ook al is er veel publiciteit geweest, heeft het gehele idee niks te maken met het product. Mensen onthouden dan ook niet de dienst van parlino, maar puur en alleen de gele kabouters. Vraag me trouwens wel af wat de doelstellingen waren voor de campagne, iemand een idee?

Link naar reactie
  • 0

haha, ja zag het wat later nadat ik een reactie had geplaatst.

 

Spuit 11 zullen we maar zeggen, maar het komt omdat ik bezig ben met een afstudeerscriptie over virale marketing. Daaruit blijkt dat veel bedrijven bij virale marketing de fout maken om te denken dat alles wat opvalt ook daadwerkelijk goed is.

Als de campagne echter totaal niet aansluit bij het bedrijf, merk of product en de positionering hiervan heeft het weinig zin. Ik hoopte met die post een discussie op gang te brengen en het voorbeeld van parsino te gebruiken in mijn casus, maar helaas het is al afgestorven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.