• 0

rondere landbouw

Ik ken een manier om landbouw veel efficienter te maken, maar heb moeite het te verspreiden..

Wie kan helpen ?

Via landbouwkringen lukt het me niet, het is te afwijkend.

Daarom probeer ik het maar es op dit forum.

 

Het idee:

grondbewerking en alle volgende bewerkingen in een spiraal.

 

Verder in engels, want daar had ik al een stukje van liggen.

 

We work the field in a spiral, out of the middle. in stead of working in straight lines and turning at the end.

 

Advantages:

 

- We don't loose time by turning at the end of the field.

 

-Driving a spiral gives the possibility to work with a long train behind the tractor. Combination of machinery.

The turning restricts the possibilities of machinery. At my farm I did plowing and sowing at the same time with a tractor-machinery combination of 14 meters long.

 

-A spiral makes tractordriving easy. You could put a child on the tractor. The turning gives all the handling. Stop the PTO, lifting machinery, shifting, driving back, start a new track, lowering machinery and start the PTO. When driving again, there is not much to do.

So this sytem makes it easy to drive more hours. It is an ongoing process . The driver gets in an easy mood and can drive on for a long time.

 

-Driving in the night gets saver. Working in the night has more risks and especialy the turning gives the problems. Driving into the ditch happens often. In the spiral system you only reach the ditch at the end , when the field is nearly ready. And than you reach it in a small angle , so it takes more time to reach it. Normaly you reach it in a 90 degrees angle and you will get there soon. In Holland have been many accidents by driving in the night.

An accident gives a problem, but the second problems is that you didn't finish the work and it starts raining again.

Driving a spiral makes nightwork easy and in the morning when it gets light, you'll be astonished to see how much you have done.

 

-Automatic driving with the GPS steering system gets closer, because the GPS steering system stops at the end of the field and the turning has to be done by man.

In a spiral system only at the end of the work, man must take it over.

 

-Then there is the aspect of the landscape getting friendlier and softer with the rounded fields.

 

- And the possibility to make long curved fieldroads for faster transportation of produkts to the farm. No more use of brakes in the corners , but keeping the same speed makes transportation cheaper.

 

 

 

Nadelen:

-de hoeken blijven over.

Dit nadeel is echter niet zo groot, omdat het uitgeholde hoeken zijn en we trucjes kunnen toepassen om de grootte van de hoeken te beperken. Ze zullen ongeveer 1 tot 4 % van het totale oppervlak zijn, afhankelijk van de vorm van het perceel.

Verder kunnen we het nadeel ombouwen tot een voordeel door er andere dingen mee te doen. Teveel mogelijkheden om nu te beschrijven.

 

 

Wat zal'k er verder overschrijven?

De efficientie van machinegebruik verhoogt .

Brandstofgebruik bij grondbewerking zal meer dan halveren. Dit lijkt misschien onwaarschijnlijk, maar doordat er door meerdere aspecten besparingen komen en deze deels met elkaar vermenigvuldigt kunnen worden, is de besparing per hectare enorm.

 

Wie kan helpen dit idee naar de grote akkerbouwgebieden te brengen?

Er is geen octrooi op te nemen, lijkt me.

Veel mensen denken dat het al lang wordt toegepast op de ronde percelen in droge gebieden, maar ze vergissen zich, want de vaste beregenboom verhindert daar het werken in een spiraal.

Laten we de landbouw ronder maken.

Rond is mooier.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

...omdat het uitgeholde hoeken zijn en we trucjes kunnen toepassen om de grootte van de hoeken te beperken. Ze zullen ongeveer 1 tot 4 % van het totale oppervlak zijn, afhankelijk van de vorm van het perceel.

....

 

 

Die mag je even uitleggen: als ik een rechthoekig perceel neem van 100x100m. :10.000 m2.

Een cirkelvormige akker binnen dat perceel meet D=100m. : oppervlak is

50x∏ 2 = 493,48 m2.

 

Wordt de akker nu rond, of een vierkant met afgeronde hoeken? En als hij niet perfect rond is, heeft de spiraal dan nog zoveel voordeel?

 

Wat gebeurt er met de ruimte ertussen, hoe lopen de ontwateringssloten, en wat kost het om het allemaal te verleggen? Hoe snel heb ik deze ingreep voor een bedrijf van 60 ha. dan terugverdiend?

 

Buiten de mogelijke bedrijfseconomische argumenten die er tegen kunnen zijn,ben ik tegen op basis van cultuurhistorisch perspectief: na de grootschalige ruilverkaveling is al veel historisch landschap verloren gegaan,ik vind dat het resterend deel best beschermd mag worden. Helemaal omschoffelen is niet nodig,er zijn andere manieren om akkerbouw evenveel te doen besparen, die de overheid kan initieren. Maar ik vind het wel een leuk gedachtenexperiment.

Link naar reactie
  • 0

in het perceel van 100x100 maak je inderdaad een cirkel.

als de cirkel tegen de buitenkant aankomt, maak je nog een aantal

rondjes, maar til je bij de rand de machinerie even op en rij je stukje door tot je het weer laat zakken..

Zo krijgt het veld platte zijkanten en ronde hoeken.

Je maakt zoveel van die laatste rondjes als je nodig vind. des te meer je maakt, des te kleiner worden de overgebleven hoeken, maar des te langer moet je met de machinerie omhoog rijden.

Meestal maak je dan nog zo'n 5 tot 10 rondjes met een werkbreefte van 1.50 meter.

Wie kan de oppervlakte dan uitrekenen?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ontwateringssloten kun je gewoon laten liggen.

Op veel plekken kun je ze beter dichtgooien, want verdroging van de ondergrond wordt ook voor de landbouw steeds meer een probleem.

 

De overgebleven hoeken kun je bijvoorbeeld inplanten met boompjes, waardoor je een mooi coulisenlandschap krijgt.

heel geschikt voor natuur, toerisme, de jacht of camping.

Iedere woonwagen een eigen hoek, zalige rust op het platteland.

 

Wat de aanleg kost wordt bepaald door de vraag of je het simpel aan wilt leggen, of dat je het groots aan wilt pakken.

De eerste keer moet je de beginronde uitmeten en dat is bewerkelijk als je het met de ouderwetse landmeetmethodes doet. Voor een perceel van 10 hectare ben je zomaar een dag bezig en loop je vele kilometers. Heel gezond .

Als het perceel daarna bewerkt is , kun je zien hoe het aan de buitenkanten uitkomt en als je daarover niet tevreden bent, verleg je het volgende jaar de eerste ronde wat.

Daarna heb je ieder jaar de voordelen van supersnel werken.

Er zijn nog veel meer voordelen. ik zou er lange stukken over kunnen schrijven.

Link naar reactie
  • 0

Er klinkt niet veel praktijkkennis door in je berichten.

Om te beginnen is een beetje perceel zo'n 100 ha groot (dan hebben we het dus over een kilometer bij een kilometer)

Die "extra rondjes" die jij noemt zijn in de praktijk dus 500 meter met de machines omhoog rijden (nutteloos dus) en dan 500 meter grond bewerken, dan weer 500 meter nutteloos rijden etc. etc.

Dan is het keren op een kopakker zoals dat nu gebeurt veel efficienter hoor!

Verder is een werkbreedte van 1.50 meter ook niet echt gangbaar, de trend is 3 meter plus momenteel.

En als laatste: die sloten en/of greppels die kun je echt niet zo maar dichtgooien, tenzij je een half jaar een uitzicht wilt hebben alsof je op het ijsselmeer zit:-)

 

Link naar reactie
  • 0

Koert,

 

Klinkt absoluut fascinerend wat je schrijft. En ongetwijfeld is dit moeilijk er door te krijgen bij grote landbouwbedrijven : zoveel is geinvesteerd in de bestaande manier van bewerken.

 

Wat mij interesseert is : wat drijft jou ? nee, ik denk inderdaad niet dat je een patent kan krijgen, dus wat drijft jou om deze methode verder te verspreiden ?

 

Verder : het lijkt alsof je deze methode al zelf hebt geprobeerd. Heb je hier cijfers over ? Waarom ik dit vraag : toen in de US en verder voor het eerst crop circles werden gebruikt, waren er natuurlijk ook veel discussies. Maar toen duidelijk werd dat er meetbaar beter werd omgegaan met beperkte middelen, werd de methode van besproeien/bewerken na een aantal beginjaren steeds meer populair.

 

Misschien dat je ook niet moet beginnen met grote landbouwbedrijven, maar meer bij meer innovatieve boeren - wellicht organische boeren, die gedreven worden door de voordelen zoals besparing van benzine, veiligheid voor mens en een mooier uiterlijk.

 

Of : doe een pilot met een enkele boer en kijk/meet of er niet meer voordelen uitkomen dan je zelf al had bedacht. Of kijk of je met iemand bij een universiteit hier naar kan kijken ( wellicht prof. dr E. Goewie van de Landbouwuniversiteit in Wageningen ?)

 

In mijn ervaring is nl. de kans veel groter dat een innovatie aanslaat bij een kleiner bedrijf, dan bij een moloch als organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Koert,

 

ik vind het een verademing om je gedachten te lezen, lekker fris van de lever .....

 

Er zal toch beslist een persoon/organisatie in Nederland te vinden zijn bij wie je een experiment kunt draaien met een lapje grond .....

 

Laat je vooralsnog niet stoppen door mensen die het niks vinden ... ga praten met "landbouwexperts, landbouwvisionairs in binnen- of buitenland", probeer een pilot van de grond te krijgen ( liefst met een wetenschapper erbij die verslag doet ...)

 

Ik ben benieuwd naar je eigen achtergrond ...

 

Mocht je het gevoel hebben dat je hier hulp bij nodig hebt dan zou ik graag eens kennis met je maken.

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad een leuk idee.

En misschien moet je het inderdaad gewoon een keer uit (laten) proberen op een perceel van enige omvang.

In ieder geval leuk om een discussie op gang te brengen.

Mijn inschatting is dat het niet de voordelen op zal leveren die je verwacht, dit omdat de huidige apparatuur reeds zeer geavanceerd is (continue variabele transmissie, volledig electronisch bediende apparatuur etc.) daardoor is het op de kopakker nu al in principe een druk op de knop en je kan weer de andere kant op.

Maar laat je niet door mijn verhaal ontmoedigen en ga de boer op (woordspeling...)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik probeerde een zin van webwolf en startercoach te quoten, maar dat lukte nog niet. Hoe moet dat quoten?

 

Over mijn achtergrond:

 

Van 75 tot '99 ben ik bioboer in de flevopolder geweest.

Mijn ouders waren in '63 vanuit groningen naar de flevopolderr gegaan.

Aanvankelijk boerde ik ongeveer zo als andere bioboeren , maar later kreeg mijn bedrijfsvoering meer afwijkingen.

Met varkens die overal liepen en ronde percelen enz.

Ongeveer in '83 zal ik míjn eerste spiraal gereden hebben op een vijfhoekig perceel.

Dat beviel goed , maar toen heeft het nog tot ongeveer '93 geduurd dat ik alle percelen had veranderd en goed had liggen.

En pas in'96 had ik de machinerie goed voor mekaar en toen werkte het perfekt.

Ik heb er geen metingen aan gedaan, maar weet dat de brandstof besparing groot was, want de diesel haalde in die tijd in jerrycans met het autootje in het dorp.

 

 

Methode is niet geschikt voor kleine percelen.

10 hectare lijkt me wel het minimum.

Voor nederland zou het inderdaad iets zijn voor een 'project' met natuur en landbouw en toerisme of zoiets.

Landbouwkundig lijken de voordelen het grootst bij de grootschalige akkerbouw in de gebieden met een landklimaat.

daar hebben ze in het voorjaar soms heel weinig tijd om alles in te zaaien.

De capaciteeit van een trekker gaat met spiralen enorm omhoog..

 

Het lijkt wel of mensen van buiten de landbouw het idee makkelijker kunnen bekijken dan mensen uit de landbouw.

Buren en iedereen in de polder kon mijn ronde percelen zien, maar pas jaren later kwam de eerste buurman langs om een paar rondjes mee te rijden.

Er zijn ook wel wetenschappers bij geweest en een keer een machinefabrikant, maar het lijkt wel of er dan geesteelijk iets blockt.

Later zei een filosofisch ingestelde persoon me dat het door het paradigma kwam.

Ik herkende alles uit zijn verhaal.

Maar het zal waarschijnlijk ook wel door het aanzien van mijn bedrijf zijn geweest.

Terwijl mijn verzameling oude machines voor mij een bron van inspiratie was en ik er uren bij kon zitten kijken en er altijd het stuk ijzer kon vinden dat ik nodig had, zagen anderen het als oud ijzer en rommel.

Ook mijn onkruid werd door anderen anders gewaardeerd.

Toch was het er leuk en gezellig en heb ik goeie herinneringen aan die periode

En heb me heerlijk kunnen uitleven in de 'privat investigations''.

Landbouw is een enorm breed en interessant vakgebied..

Wat zal'k er verder over schrijven?

Rond is mooier.

 

Link naar reactie
  • 0

Zeer interessant idee! Zou er niet iets te bedenken zijn om die hoeken efficienter mee te nemen? Bijvoorbeeld met een andere machine o.i.d.?

 

Offtopic: Zou je a.u.b. hoofdletters in je post kunnen gebruiken?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Wat mij interesseert is : wat drijft jou ? nee, ik denk inderdaad niet dat je een patent kan krijgen, dus wat drijft jou om deze methode verder te verspreiden ?

 

 

Nog een poging tot quoten, hopelijklukt het nu.

 

Wat mij drijft is deels frustratie.

Waarom zien anderen het nou niet? Ben ik nou gek?

verder heb ik momenteel toch niet veel te doen en daarom probeer ik nog es wat.

Link naar reactie
  • 0

Koert,

 

je zegt hele rake dingen ....

 

Dit heeft allemaal veel met perceptie te maken ... dus hoe kijk je tegen dingen aan ....

 

De combinatie van landbouwkennis enerzijds en je enthousiasme anderzijds kan de voedingsbodem zijn voor iets moois. Dus in die zin ben je niet gek, alleen andersdenkend (zien wat iedereen ziet, denken wat niemand denkt) Ikzelf en ook anderen hier op dit forum zijn ook gezegend met dit "virus" en ik vind dat een verademing.

 

Dus ga vooral door !!!!

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

Beste Koert,

 

Je schrijft terecht, denk ik, dat mensen van buiten de landbouw anders tegen jouw idee aankijken dan mensen in de landbouw.

 

Maar er blijven veel veel vragen onbeantwoord, misschien handig om eens een illustratie van het principe te maken.

 

Wat ik bijvoorbeeld nog niet begrijp is hoe je dan wel de hoekjes doet, voor mijn gevoel is dat net zoveel gedoe als een machine die aan het eind van een regel gaat draaien. Ook is mij niet duidelijk hoe je de spiraal in moet draaien. Voor het spuiten van bestrijdingsmiddelen zullen er af en toe tractoren met spuitarmen de spiraal in moeten rijden, moeten die dan achteruit terug ? Als ik even denk hoe meestal eind april tulpen gekopt worden, dan heb je met dat gewas ook een probleem.

 

Kijk je met googlearth naar de landbouwpercelen in Nederland dan zie je vooral veel rechthoeken. Natuurlijk kun je weer gaan ruilverkavelen, maar weegt dit op tegen de voordelen ?

 

Wat de machinebouwers betreft kan ik mij goed voorstellen dat die er liever niet aanwillen, rondjes rijden geeft totaal andere duurbelastingen dan rechtuit rijden. Dit zal leiden tot ongelijke sliijtage van banden en mechanische componenten. Ook kan ik mij voorstellen dat in het hart van de cirkel het snelheidsverschil tussen de binnenzijde en de buitenzijde zodanig groot is dat bepaalde machines niet goed werken.

Als je zelf akkerbouwer bent weet je dat de snelheid soms erg kritisch luistert.

 

Voor eenbestuurder kan ik mij voorstellen dat bij erg grote percelen het rondjes rijden eentonig word, zeker als in extraam lage gearing gereden word, er komt dan bijna letterlijk geen eind aan, met een lans op indutten van de bestuurder.

 

Wat betreft het energievraagstuk heb ik een veel simpelere oplossing, rij al die grote >150 pk tractoren met vierwielaandrijving de hoogovens in. Ik begrijp gewoon niet waarom die domme boeren elkaar zo gek hebben zitten maken. Een zware trekker rijdt de ondergrond helemaal verrot, met als gevolg achteruitgang van de kwaliteit van de grond.

Ik heb menig klein trekkertje zien rijden op plaatsen waar die mastodonten tot hun assen wegzakten. En zo'n klein trekkertje slurpt ook niet zoveel rode diesel.

 

Kortom, leuk idee, maar werk het goed uit, liefst met aantoonbaar bewijs. Er begint weer een nieuwe golf van groene boeren op gang te komen. Wel eens bij de kleine aarde geweest ?

Link naar reactie
  • 0

Dag Ard,

ik ben blij dat je er zo positief over bent.

Maar hoe komen we nu verder?

Ik ben onhandig in organiseren.

Voor mezelf kan ik wel organiseren, maar

voor organiseren met anderen heb ik weinig capaciteiten.

Hoe komen we verder om het in Rusland, Oekraine, Australie, Amerika,

Argentinie of Brazilie te gaan toepassen?

Link naar reactie
  • 0

Beste Nico,

Quoten kan ik nog niet, maar toch een reactie.

Het begin van de spiraal heeft een minimum doorsnee van ongeveer 25 meter. Je houdt in het midden dus ook een stuk over dat je niet gebruikt voor het gewas. Het kan wel, dan moet je dat eerst even met rechte voren bewerken. Ik deed dat op 2 van de 5 percelen die ik had.

Iedere volgende bewerking volg je gewoon de spiraal van binnen uit.

Spuiten, schoffelen, bemesten, oogsten, allemaal in een spiraal.

Met spuiten met brede spuitmachines zou je het nadeel hebben dat er in de binnen cirkel teveel middel komt en aan de buitenkant een te lage concentratie komt.

Maar ik heb me laten vertellen dat moderne spuitmachines dat moeiteloos oplossen, doordat ze de druk in de segmenten elektronisch bijstellen.

 

Verder zou er een probleem kunnen zijn bij de oogst van aardappels of uien en dergelijke, maar dat probleem valt ook wel mee, want het gaat om rondingen met een grote diameter. Alleen de eerste rondjes heb je wat scherpere bochten, maar al vrij snel worden het zeer flauwe bochten met een grote diameter.

Ongelijke slijtage is daarom geen probleem.

Banden slijten op de klei zowieso bijna niet en de trekkers hebben een differentieel in voor- en achteras.

Bij de machinerie is er alleen een probleempje bij ploegen, dat de ploeg in de bocht smaller snijdt dan op het rechte stuk.

Dat kun je oplossen met een ploeg met variabele snijbreedte [ duurdere ploeg], of je kunt het ook oplossen door bij het uitmeten van de eerste ronde een afwijking van de meetkundige middelpunten toe te passen.

Het uitmeten van de middelpunten is trouwens helemaal de truc, want er zijn nog meer redenen waarom je afwijkingen van de meetkundige middelpunten toe kunt passen. Zodoende kun je het nieuwe perceel er zo bij leggen dat het nieuwe perceel het meest praktisch wordt.

 

De hoekjes gebruik je niet voor het gewas.

Vele andere mogelijkheden om met de hoekjes te doen.

Bomen planten, fruitbomen, schuur bouwen, vaste wei voor vee,

recreatie, machines [oud ijzer] opslaan, huis bouwen, vijver graven,

braak laten [ ''in de verwaarlozing gooien', hoorde ik es iemand zeggen], zodanig inrichten dat diverse roofvijanden van landbouwplagen er kunnen overwinteren en zich in het voorjaar sterk kunnen ontwikkelen.

Vele mogelijkheden, wie bedenkt er nog een paar?

 

Indutten zal niet zo gauw voorkomen, maar is juist bij dit systeem niet zo'n probleem omdat bij ploegen de trekker zelf wel de voor volgt, meestal.

bij daaropvolgende bewerkingen zou je de trekker op GPS besturing kunnen zetten en dan kun je zalig dutten.

Bij recht rijden kan dat niet,want dan moet je aan het eind keren.

 

Tekeningen maken is beetje moeilijk, want ik ben niet zo handig met de computer. Wel kan ik je m'n dvd "keep on rolling" toe sturen.

Ook andere mensen. Stuur me een email met je adres en als het er niet enorm veel zijn, dan stuur ik dvd op.

 

Energiebesparing bereik je vooral door scherpe ploegscharen, ondieper ploegen, goeie bandenspanning zodat je niet wegzakt, niet weer over geploegd land rijden, trekkermotor niet te hoog toerental en niet op 100% belasting laten lopen, machinerie zodanig gebruiken dat het 'smooth' loopt, betere tandwielolie in de potten, enz

 

groeten

Koert

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een lastigheidje is volgens mij nog dat machines verschillende breedtes hebben. Je zou dan bij elk rondje een stukje op moeten kunnen schuiven naar binnen of naar buiten. Dat kan natuurlijk, maar introduceer je dan niet hetzelfde nadeel als bij keren aan het eind?

 

Alle machines even breed maken is overigens geen goede oplossing. Voor spuiten bijvoorbeeld zou je dan onnodig veel rondjes moeten rijden.

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Je hebt helemaal gelijk.

Spuiten gaat vaak 21 of 27 meter breed.

Ploegen 1.50 meter of meer of minder.

Kopeggen vaak 3meter breed.

Kunstmest strooien vaak 12 meter breed.

Daarom ga je bij ieder werk dus met een eigen breedte de spiraal maken.

Bij spuiten meet je eerst uit en zet je stokjes, waarna je op de stokjes je baantjes gaat rijden.

Dat is met ronde baantjes niet te doen,

Maar gelukkig is er tegenwoordig GPS besturing en dan gaat het strakker dan je met de hand kunt sturen.

Overigens had ik er vroeger geen probleem mee, want ik spoot niet ,

schoffelen deed ik ook niet en met oogsten is het simpel. Je rijdt met de combine gewoon langs het stuk dat al gedaan is.

Dit systeem lijkt uberhaupt het meest geschikt voor maaigewassen.

Granen, mais, koolzaad, bonen en dergelijke, ook voor grasmaaien voor koeien lijkt het me zeer geschikt.

Voor tulpen, groentes, aardappels en dergelijke zullen de voordelen beperkt zijn, omdat er meer problemen komen.

Het is het meest geschikt voor gewassen waar je grote oppervlaktes van teelt.

Link naar reactie
  • 0

Daarom ga je bij ieder werk dus met een eigen breedte de spiraal maken.

 

Het is mij nog steeds niet duidelijk, vanavond heb ik een verjaardag bij bloembollen telers en wil het wel in de groep gooien.

 

Maar hoe zit dat dan met die verschillende breedtes waarmee ze werken. Krijg je dan dus meerdere sporen naast elkaar? Kost toch ook weer onnodig land waar je niets kunt plaatsen!

 

Maak eens een tekening in powerpoint of zo, maak gebruik van die spuitbus en teken eens uit. Hoe komen ze het land op en af?

 

Begin je vanuit het midden, of vanaf de buitenkant?

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor bloembollen is het niet geschikt.

Daar is de grond zo duur, dat ze het verlies van de hoeken niet fijn zullen vinden.

En de meeste werkzaamheden gaan daar vrij langzaam.

Dit systeem heeft de grootste voordelen bij bewerkingen waarbij je wat harder rijd. 5 tot 15km/uur.

Je begint meestal in het midden.

Daar moet je vanaf de zijkant dus eerst naar toe rijden.

En dan eindig je vanzelf aan de buitenkant van het perceel.

 

over de verschillende breedtes: dat heb je normaal ook al, dat is hier niet nieuw. Je rijdt met de wielen dan tussen de rijen planten en probeert er zo weinig mogelijk plat te rijden. Als je er wel es een paar plat rijd is dat ook nog geen ramp bij de meeste gewassen, maar de bollenboer zal er niet blij mee zijn als je z'n dure bollen plat rijd en daarom telen ze bollen meestal op bedden en rij je met de trekker nooit op een bed.

 

Ik zal m'n buurman wel es vragen, misschien wil hij me helpen een paar tekeningen te maken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

over de verschillende breedtes: dat heb je normaal ook al, dat is hier niet nieuw. Je rijdt met de wielen dan tussen de rijen planten en probeert er zo weinig mogelijk plat te rijden.

 

Het probleem met de cirkels is dat je niet tussen de rijen planten kunt blijven wanneer de cirkels verschillende doorsnedes hebben; ergens in de cirkel moet je er een of meerdere malen doorheen. Dat probleem heb je niet bij rechte stukken; daar kies je op de uiteinden je baan. Wanneer je traktor strak de gps volgt rij je flinke einden planten plat. Met de hand moet je toch even een slingertje maken om een of meerdere rijen op te schuiven. Dat zal niet met elke machine achter de traktor even gemakkelijk zijn.

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

over de verschillende breedtes: dat heb je normaal ook al, dat is hier niet nieuw. Je rijdt met de wielen dan tussen de rijen planten en probeert er zo weinig mogelijk plat te rijden.

 

Het probleem met de cirkels is dat je niet tussen de rijen planten kunt blijven wanneer de cirkels verschillende doorsnedes hebben; ergens in de cirkel moet je er een of meerdere malen doorheen. Dat probleem heb je niet bij rechte stukken; daar kies je op de uiteinden je baan. Wanneer je traktor strak de gps volgt rij je flinke einden planten plat. Met de hand moet je toch even een slingertje maken om een of meerdere rijen op te schuiven. Dat zal niet met elke machine achter de traktor even gemakkelijk zijn.

 

Ik kreeg de indruk dat we het hier over een spiraal hebben, niet over cirkels met oplopende diameters.

 

@Koert

Zou je zo vriendelijk willen zijn aan te geven wat je nu op dir moment wil bereiken ?

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, als je rijen hebt kun je goed tussen de rijen rijden, ook bij dit systeem.

Ik zat nog een beetje met m'n gedachten bij vroeger, want ik zaaide de meeste gewassen niet in rijen, maar breedwerpig.

Het is bij de meeste gewassen niet erg als je er overheenrijd als het gewas nog klein is.

 

Bijvoorbeeld bij kunstmest zaaien in het voorjaar rijden de meesten gewoon over de planten.

Ook bij het spuiten tegeen onkruid in het voorjaar rijdt men gewoon over het graan.

Als het gewas groter wordt, kun je dat beter niet teveel doen.

Ook bij een gewas als mais kun je er beter niet overheen rijden.

Als er een brede rijafstand is , als bij mais of bieten, of bonen, dan kun je er makkelijk tussendoor rijden.

Bij een nauwe rijafstand als bij graan of gras, rij je er gewoon over heen.

 

En als je met spiraalrijden netjes rijen maakt, heb je helemaal geen GPS nodig, maar kun je met de hand makkelijk tussen de rijen door rijden.

Bij iedere volgende gang moet je even uitmeten waar je moet beginnen en dan volg je die rij gewoon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.