• 0

rondere landbouw

Ik ken een manier om landbouw veel efficienter te maken, maar heb moeite het te verspreiden..

Wie kan helpen ?

Via landbouwkringen lukt het me niet, het is te afwijkend.

Daarom probeer ik het maar es op dit forum.

 

Het idee:

grondbewerking en alle volgende bewerkingen in een spiraal.

 

Verder in engels, want daar had ik al een stukje van liggen.

 

We work the field in a spiral, out of the middle. in stead of working in straight lines and turning at the end.

 

Advantages:

 

- We don't loose time by turning at the end of the field.

 

-Driving a spiral gives the possibility to work with a long train behind the tractor. Combination of machinery.

The turning restricts the possibilities of machinery. At my farm I did plowing and sowing at the same time with a tractor-machinery combination of 14 meters long.

 

-A spiral makes tractordriving easy. You could put a child on the tractor. The turning gives all the handling. Stop the PTO, lifting machinery, shifting, driving back, start a new track, lowering machinery and start the PTO. When driving again, there is not much to do.

So this sytem makes it easy to drive more hours. It is an ongoing process . The driver gets in an easy mood and can drive on for a long time.

 

-Driving in the night gets saver. Working in the night has more risks and especialy the turning gives the problems. Driving into the ditch happens often. In the spiral system you only reach the ditch at the end , when the field is nearly ready. And than you reach it in a small angle , so it takes more time to reach it. Normaly you reach it in a 90 degrees angle and you will get there soon. In Holland have been many accidents by driving in the night.

An accident gives a problem, but the second problems is that you didn't finish the work and it starts raining again.

Driving a spiral makes nightwork easy and in the morning when it gets light, you'll be astonished to see how much you have done.

 

-Automatic driving with the GPS steering system gets closer, because the GPS steering system stops at the end of the field and the turning has to be done by man.

In a spiral system only at the end of the work, man must take it over.

 

-Then there is the aspect of the landscape getting friendlier and softer with the rounded fields.

 

- And the possibility to make long curved fieldroads for faster transportation of produkts to the farm. No more use of brakes in the corners , but keeping the same speed makes transportation cheaper.

 

 

 

Nadelen:

-de hoeken blijven over.

Dit nadeel is echter niet zo groot, omdat het uitgeholde hoeken zijn en we trucjes kunnen toepassen om de grootte van de hoeken te beperken. Ze zullen ongeveer 1 tot 4 % van het totale oppervlak zijn, afhankelijk van de vorm van het perceel.

Verder kunnen we het nadeel ombouwen tot een voordeel door er andere dingen mee te doen. Teveel mogelijkheden om nu te beschrijven.

 

 

Wat zal'k er verder overschrijven?

De efficientie van machinegebruik verhoogt .

Brandstofgebruik bij grondbewerking zal meer dan halveren. Dit lijkt misschien onwaarschijnlijk, maar doordat er door meerdere aspecten besparingen komen en deze deels met elkaar vermenigvuldigt kunnen worden, is de besparing per hectare enorm.

 

Wie kan helpen dit idee naar de grote akkerbouwgebieden te brengen?

Er is geen octrooi op te nemen, lijkt me.

Veel mensen denken dat het al lang wordt toegepast op de ronde percelen in droge gebieden, maar ze vergissen zich, want de vaste beregenboom verhindert daar het werken in een spiraal.

Laten we de landbouw ronder maken.

Rond is mooier.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

over de verschillende breedtes: dat heb je normaal ook al, dat is hier niet nieuw. Je rijdt met de wielen dan tussen de rijen planten en probeert er zo weinig mogelijk plat te rijden.

 

Het probleem met de cirkels is dat je niet tussen de rijen planten kunt blijven wanneer de cirkels verschillende doorsnedes hebben; ergens in de cirkel moet je er een of meerdere malen doorheen. Dat probleem heb je niet bij rechte stukken; daar kies je op de uiteinden je baan. Wanneer je traktor strak de gps volgt rij je flinke einden planten plat. Met de hand moet je toch even een slingertje maken om een of meerdere rijen op te schuiven. Dat zal niet met elke machine achter de traktor even gemakkelijk zijn.

 

Ik kreeg de indruk dat we het hier over een spiraal hebben, niet over cirkels met oplopende diameters.

 

@Koert

Zou je zo vriendelijk willen zijn aan te geven wat je nu op dir moment wil bereiken ?

 

 

Ik hoop mensen te vinden die me zeggen: "Ga naar de Oekraine naar die en die boerderij, want die mensen willen het proberen en help ze een paar percelen uit te meten".

hopelijk raken ze gefascineerd door het sysyteem en gaan het overal toepassen..

 

 

Ik hoop ook een computerdeskundige te vinden die alles van GPS en Gis-kaarten en dergelijke weet en die me aan een programma helpt waarmee je

na het opnemen van de buitenkanten van een perceel, de eerste ronde kunt berekenen en met GPS op kunt zoeken. Dat schijnt met een laptop heel nauwkeurig te doen te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Bij iedere volgende gang moet je even uitmeten waar je moet beginnen en dan volg je die rij gewoon

 

OK. Voor mij zou het dan duidelijker zijn te zeggen dat je soms in cirkels moet werken in plaats van in spiralen, namelijk wanneer je niet over het gewas heen kunt rijden. Heb je een cirkel gedaan, dan ga je naar de volgende cirkel.

 

Ik ben geen boer, maar ik vermoed dat ploegen in een spiraal kan; de ploeg maakt de sporen waar je later doorheen moet rijden. OK, dus het zijn dan geen cirkels, maar, euh, spiraalcirkels ;D... enfin. Ik ben aan het neuzelen, geloof ik 8)

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Ja eh, is het een cirkel of een spiraal.

Wat is taal?

Toch altijd maar een slap aftreksel van de werkelijkheid, vind ik.

 

 

Alleen bij een vierkant perceel zou je een echte cirkel krijgen.

Bij andere percelen krijg je iets waarvan ik de naam niet weet.

Na de eerste ronde ga je erlangs en naar de tweede ronde.

Dat gaat met een gelijdelijke overgang [ of is het geleidelijk?]

Na een paar rondjes zie je die overgang niet meer.

En werk je dus echt in een spiraal.

Of is een spiraal altijd vanuit een cirkel??

Of kun je ook een onregelmatige spiraal hebben?

Ik raak beetje in de war van taalgebruik.

 

Een tekening zou misschien duidelijker zijn.

Hopelijk kan de buurman me ermee helpen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

@Koert

Zou je zo vriendelijk willen zijn aan te geven wat je nu op dir moment wil bereiken ?

 

 

Ik hoop mensen te vinden die me zeggen: "Ga naar de Oekraine naar die en die boerderij, want die mensen willen het proberen en help ze een paar percelen uit te meten".

hopelijk raken ze gefascineerd door het sysyteem en gaan het overal toepassen..

 

Daarvoor zul je toch echt iets meer moeten doen.

Zoals Perry ook al aangaf, maak wat tekeningen met kleurtjes, hoe dat doet er niet toe, zorg wel dat met één oogopslag duidelijk is waar het voordeel te halen is. Zorg tevens voor ondersteunende berekeningen m.b.t. de besparingen.

Nadeel is dat het maar voor een beperkt aantal gewassen bruikbaar is, al denk ik dat daar wel een oplossing voor te bedenken is.

 

Als je mij kunt overtuigen dan wil ik het wel voorleggen bij enkele bioboeren in Nederland, later deze maand zit ik in Roemenie, ook bij een groot boeren bedrijf. Je hebt mij alleen hier op het forum nog niet overtuigd.

 

 

Ik hoop ook een computerdeskundige te vinden die alles van GPS en Gis-kaarten en dergelijke weet en die me aan een programma helpt waarmee je

na het opnemen van de buitenkanten van een perceel, de eerste ronde kunt berekenen en met GPS op kunt zoeken. Dat schijnt met een laptop heel nauwkeurig te doen te zijn.

 

Daar heb je geen computerdeskundige voor nodig, dat kan heel simpel.

Loop eens (op een doordeweekse dag) binnen bij een buitensportzaak zoals Bever Zwerfsport of Demmenie, en laat je daar voorlichten over de mogelijkheden van GPS apparaten zoals die van Garmin, daar kun je namelijk heel eenvoudig routes mee uitzetten. In jouw geval dus iets anders dan een wandelroute, maar een piketpaaltjesroute, en dat alles zonder ingewikkeld gedoe met een pc.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop mensen te vinden die me zeggen: "Ga naar de Oekraine naar die en die boerderij, want die mensen willen het proberen en help ze een paar percelen uit te meten".

hopelijk raken ze gefascineerd door het sysyteem en gaan het overal toepassen..

 

In de roman "Anna Karenina" van de Russische schrijver Lev Tolstoj beklaagt Levin (in feite Tolstoj zelf) zich al over de koppigheid van de boeren die niet over willen naar betere landbouwmethoden. Dus of je nu richting Rusland moet met je ideeën..? ;D

 

Overigens is een goede uitwerking en analyse van je ideeën m.i. wel belangrijk, plus wat getallen om het e.e.a. te onderbouwen. En dan zo'n smashing "Amerikaanse" samenvatting maken ("What does this mean for you?", "How will you benefit?", ..., oftewel; "je bent een ****** indien je het niet snapt). :D

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Nico,

doe het maar niet bij die bioboeren, dat schiet niet op.

Roemenie zou wel wat zijn.

In zulke gebieden telen ze geen bloembollen,

maar alleen maar gewassen die hier heel geschikt voor zijn.

Dat zijn ook de gebieden waar ze moeite hebben om met de beschikbare machines het werk rond te krijgen.

En daar is brandstof in verhouding een veel hogere kostenpost dan hier.

Hier zijn trekkers genoeg, maar in armere landen zijn trekkers vaak schaars.

 

Een simpel GPS dingetje uit de wandelsport is niet nauwkeurig genoeg.

Je moet toch wel op de halve meter kunnen meten.

En, het belangrijkste, een rekenprogramma om de eerste ronde te kunnen berekenen.

Je moet vanaf alle zijkanten evenveel naar binnen verschuiven tot je de eerste ronde hebt. En dan ga je nog de afwijkingen bepalen, omdat bij ieder perceel de meest effectieve uitvoering te vinden.

Link naar reactie
  • 0

 

Dus of je nu richting Rusland moet met je ideeën..? ;D

 

 

Juist wel, Russische landbouw is in beweging.

Hier in Nederland is het beetje oude zelfgenoegzame cultuur in de landbouw en laat men zich alleen maar iets aansmeren als het 100 keer door 'Wageningen' is uitgetest.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nico,

doe het maar niet bij die bioboeren, dat schiet niet op.

 

Nou de moderne bioboer is niet dezelfde als die van 20-30 jaar geleden, ze rijden niet meer met vw busjes met een grote zon op de neus en zijkant, en de bekende kernenergie slogan.

Het zijn wel de mensen die openstaan voor iets nieuws.

 

Een simpel GPS dingetje uit de wandelsport is niet nauwkeurig genoeg.

Je moet toch wel op de halve meter kunnen meten.

En, het belangrijkste, een rekenprogramma om de eerste ronde te kunnen berekenen.

Je moet vanaf alle zijkanten evenveel naar binnen verschuiven tot je de eerste ronde hebt. En dan ga je nog de afwijkingen bepalen, omdat bij ieder perceel de meest effectieve uitvoering te vinden.

 

Je spreekt jezelf een beetje tegen, het ene moment bestuur je trekkers met GPS, het volgende moment zijn de GPS sytemen uit de buitensportwinkels niet goed genoeg. Ook die werken tegenwoordig heel nauwkeurig.

 

Ook praktisch zie ik het probleem niet zo, met die gps zoek je het midden van het perceel op, slaat een pal in de grond, maakt er een touw van 12,5 meter aan vast, loopt een rondje met een gespannen touw en klaar.

Als je in het midden een ton zet met een diameter gelijk aan de off set van je volgende cirkel, en je het touw om deze ton wind, en dat vervolgens afwikkeld kun je een hele mooie spiraal lopen.

 

Volgens mij maakk je het te ingwikkeld, en dan snappen mensen die het zouden moeten gaan gebruiken het ook niet.

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Overigens is een goede uitwerking en analyse van je ideeën m.i. wel belangrijk, plus wat getallen om het e.e.a. te onderbouwen. En dan zo'n smashing "Amerikaanse" samenvatting maken ("What does this mean for you?", "How will you benefit?", ..., oftewel; "je bent een ****** indien je het niet snapt). :D

 

 

ik begin het quoten , geloof ik, al te leren

 

Tja, nou ja , ik ben daar niet zo goed in.

Ben beetje techno-nerd en goede uitwerking en analyses zijn niet mijn sterkste kant

 

Link naar reactie
  • 0

Ook praktisch zie ik het probleem niet zo, met die gps zoek je het midden van het perceel op, slaat een pal in de grond, maakt er een touw van 12,5 meter aan vast, loopt een rondje met een gespannen touw en klaar.

Als je in het midden een ton zet met een diameter gelijk aan de off set van je volgende cirkel, en je het touw om deze ton wind, en dat vervolgens afwikkeld kun je een hele mooie spiraal lopen.

 

 

Ik deed het inderdaad ook met een touwtje.

bij een vierkant perceel heb je aan 1 middelpunt genoeg,

maar meestal zijn percelen niet vierkant.

 

bij een rechthoekig perceel heb je 2 middelpunten

en bij een veelhoekig perceel meerdere middelpunten.

Je vind ze door vanaf de zijkant evenwijdig en evenver naar het midden te gaan, tot je ze gevonden hebt.

Dan ga je nog de afwijkingen erbij uitmeten om te zorgen dat het er uiteindelijk het meest efficient bij komt te liggen.

 

Een GPS op een trekker is supernauwkeurig.

Veel nauwkeuriger dan die wandel GPS.

Hoe ze dat doen weet ik niet.

Maar zo'n trekker GPS is nog niet geschikt om over zulke afstanden landmetingen te doen.

Daar is ie programmatuur niet geschikt voor

Link naar reactie
  • 0

Waarom begin je eigenlijk in het midden? Als je aan de rand begint heb je geen gps nodig; gewoon gaan rijden en de bochten afronden, aangenomen dat je kunt zien waar je geweest bent, zoals bij het ploegen, maar waarschijnlijk laat je meestal wel sporen achter.

 

Ik denk dat van binnen naar buiten gaan praktischer is, heel vaak moet er plantgoed aangevoerd worden, begin je aan de buitenkant dan zal deze aanvoer door het net bewerkte stuk gond moeten plaatsvinden.

 

Zoals Koert al schrijft is het de bedoeling dat je maar éénmalig de "lijnen " uitzet, zodra het eilandje zijn eiegn begroeing heeft, heb je daar automatisch het goede startpunt.

 

Ik mis nog steeds de tekening, bij een perceel dat langer is dan 2x de breedte kun je namelijk rechthoekig rondjes rijden, een beetje zoals boeren grasmaaien maar dan van binnenuit.

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom begin je eigenlijk in het midden? Als je aan de rand begint heb je geen gps nodig; gewoon gaan rijden en de bochten afronden,

 

Dat zou kunnen, maar de praktijk leert dat je dan minder mooi rondjes krijgt.

als je van binnenuit begint en je hebt er op een gegeven moment een waggel in, dan gaat die vanzelf weer mooi worden na een paar ronden.

Als je van buiten naar binnen gaat zul je heel veel moeite hebben om het weer mooi te krijgen

Link naar reactie
  • 0

, een beetje zoals boeren grasmaaien maar dan van binnenuit.

 

Met grasmaaien noem je een mooi voorbeeld.

dat gaat vaak met vrij hoge rijsnelheid.

Tegenwoordig wel 15 km/ uur.

Binnenkort ga ik m'n buurman koeienboer weer meehelpen met de eerste snee.

Als je met zo'n snelheid aankomt is het uitkijken als je de kopakker nadert.

De 10 seconden die je nodig hebt om te keren had je al weer een heel stuk gemaaid als je in een continu-proces zou werken.

 

en nu ga ik eerst een biertje halen.

ben zo terug

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat van binnen naar buiten gaan praktischer is, heel vaak moet er plantgoed aangevoerd worden, begin je aan de buitenkant dan zal deze aanvoer door het net bewerkte stuk gond moeten plaatsvinden.

 

Er zal toch een recht pad van de rand naar het midden moeten komen, al is het maar om in het midden te kunnen beginnen :). Het lijkt mij dat je over dit pad zo vanuit "het hek" heen kunt racen en dan afbuigen naar de tractor die aan het werk is.

 

Zoals Koert al schrijft is het de bedoeling dat je maar éénmalig de "lijnen " uitzet, zodra het eilandje zijn eiegn begroeing heeft, heb je daar automatisch het goede startpunt.

 

OK. Als je dan de eerste keer vanaf de rand begint met ploegen (geen plantgoed of andere aanvoer nodig), dan kun je de volgende keren vanuit het midden werken.

 

Ik lees dat Koert ook een esthetisch argument heeft; mooie strakke rondjes draaien... OK , het oog wil ook wat :D

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Tegenwoordig wel 15 km/ uur. [...]

De 10 seconden die je nodig hebt om te keren had je al weer een heel stuk gemaaid als je in een continu-proces zou werken.

 

Dat zou 41 meter geweest zijn dan. Hoe lang is de akker?

10 seconden lijkt me wel veel trouwens?

 

--- net aan m'n laatste slok bier bezig, dus rekenfouten voorbehouden :D

 

--- wordt je niet een beetje draaierig van al die spiraalcirkels trouwens, Koert? ;D

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Ik lees dat Koert ook een esthetisch argument heeft; mooie strakke rondjes draaien... OK , het oog wil ook wat :D

 

Nee zo bedoel ik het niet.

iedere waggel geeft verstoring, ongelijke grondbewerking,

minder efficient werken.

Het gaat om "smooth rolling'.

Ik ben in eerste instantie en in tweede en in derde vooral practisch bezig.

als het esthetisch mooi is, is ook wel mooi, niewoar wah?

Link naar reactie
  • 0

 

--- wordt je niet een beetje draaierig van al die spiraalcirkels trouwens, Koert? ;D

 

De eerste keren dat ik spiralen reed kreeg ik heftige hoofdpijn.

Normaal heb ik zelden hoofdpijn.

Maar die eerste keren wel. Waar duidt dit op??

Later werd het bizonder relaxed om rondjes te rijden

 

Link naar reactie
  • 0

 

Er zal toch een recht pad van de rand naar het midden moeten komen, al is het maar om in het midden te kunnen beginnen :). Het lijkt mij dat je over dit pad zo vanuit "het hek" heen kunt racen en dan afbuigen naar de tractor die aan het werk is.

Quote

 

 

Zoiets inderdaad.

Dat pad kun je later ook gebruiken om zaaizaad aan te voeren en dergelijke,

 

Link naar reactie
  • 0

Dat zou 41 meter geweest zijn dan. Hoe lang is de akker?

10 seconden lijkt me wel veel trouwens?

 

het weiland is soms 150 meter lang en soms wel een kilometer.

gemiddeld 600 meter, dus dan is 41 meter ongeveer 7%, of zoiets :-[

 

10 seconden ben je vast wel bezig, ik zal het over anderhalve week es opmeten.

Je doet het gas lager, moet vaak 1 wiel een beetje remmen om de bocht goed in te gaan, dan een stuk overdwars rijden en dan weer insteken en weer gas geven.

Maaien is heel mooi werk.

Juist omdat het lekker snel gaat.

Link naar reactie
  • 0

Als je in het midden een ton zet met een diameter gelijk aan de off set van je volgende cirkel, en je het touw om deze ton wind, en dat vervolgens afwikkeld kun je een hele mooie spiraal lopen.

 

In plaats van een ton kun je ook wat palen in de grond slaan.

 

Maak het touw aan de bovenkant van het stuur van je tractor vast...

laat een spin (=elastiek) het stuur de andere kant op trekken...

zet het handgas open...

en ga lekker schaften :D

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Die 10 seconden om te keren bij het maaien is lijkt mij ook erg veel, ik denk dat als je bij een moderne boer gaat meten dat het er hooguit 5 zijn.

De geadviseerde snelheid tijdens maaien/kneuzen is trouwens 8, hooguit 10 km/h.

Verder trek ik nu de conclusie dat je systeem zou kunnen werken en dat je bij grondbewerkingen e.d. van binnen naar buiten zou moeten "spiralen"

en dat je bij het oogsten veelal van buiten naar binnen zult moeten "spiralen" omdat je anders met al je vrachten bloembollen, mais, graan, gras steeds door je nog niet geoogste gewas naar binnen moet rijden, met alle verlies van oipbrengst tot gevolg.

Link naar reactie
  • 0

een groot aantal percelen met ronde akkers.Ik kijk er iedere keer weer met verbazing naar, het is een mooi gezicht. Zou daar deze uitvinding al worden toegepast?

 

Nee, die velden worden beregend en

de beregeningsboom kunnen ze niet makkelijk weghalen en

daarom kunnen ze daar niet in een spiraal de grond bewerken en

doen ze het gewoon recht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.