• 0

rondere landbouw

Ik ken een manier om landbouw veel efficienter te maken, maar heb moeite het te verspreiden..

Wie kan helpen ?

Via landbouwkringen lukt het me niet, het is te afwijkend.

Daarom probeer ik het maar es op dit forum.

 

Het idee:

grondbewerking en alle volgende bewerkingen in een spiraal.

 

Verder in engels, want daar had ik al een stukje van liggen.

 

We work the field in a spiral, out of the middle. in stead of working in straight lines and turning at the end.

 

Advantages:

 

- We don't loose time by turning at the end of the field.

 

-Driving a spiral gives the possibility to work with a long train behind the tractor. Combination of machinery.

The turning restricts the possibilities of machinery. At my farm I did plowing and sowing at the same time with a tractor-machinery combination of 14 meters long.

 

-A spiral makes tractordriving easy. You could put a child on the tractor. The turning gives all the handling. Stop the PTO, lifting machinery, shifting, driving back, start a new track, lowering machinery and start the PTO. When driving again, there is not much to do.

So this sytem makes it easy to drive more hours. It is an ongoing process . The driver gets in an easy mood and can drive on for a long time.

 

-Driving in the night gets saver. Working in the night has more risks and especialy the turning gives the problems. Driving into the ditch happens often. In the spiral system you only reach the ditch at the end , when the field is nearly ready. And than you reach it in a small angle , so it takes more time to reach it. Normaly you reach it in a 90 degrees angle and you will get there soon. In Holland have been many accidents by driving in the night.

An accident gives a problem, but the second problems is that you didn't finish the work and it starts raining again.

Driving a spiral makes nightwork easy and in the morning when it gets light, you'll be astonished to see how much you have done.

 

-Automatic driving with the GPS steering system gets closer, because the GPS steering system stops at the end of the field and the turning has to be done by man.

In a spiral system only at the end of the work, man must take it over.

 

-Then there is the aspect of the landscape getting friendlier and softer with the rounded fields.

 

- And the possibility to make long curved fieldroads for faster transportation of produkts to the farm. No more use of brakes in the corners , but keeping the same speed makes transportation cheaper.

 

 

 

Nadelen:

-de hoeken blijven over.

Dit nadeel is echter niet zo groot, omdat het uitgeholde hoeken zijn en we trucjes kunnen toepassen om de grootte van de hoeken te beperken. Ze zullen ongeveer 1 tot 4 % van het totale oppervlak zijn, afhankelijk van de vorm van het perceel.

Verder kunnen we het nadeel ombouwen tot een voordeel door er andere dingen mee te doen. Teveel mogelijkheden om nu te beschrijven.

 

 

Wat zal'k er verder overschrijven?

De efficientie van machinegebruik verhoogt .

Brandstofgebruik bij grondbewerking zal meer dan halveren. Dit lijkt misschien onwaarschijnlijk, maar doordat er door meerdere aspecten besparingen komen en deze deels met elkaar vermenigvuldigt kunnen worden, is de besparing per hectare enorm.

 

Wie kan helpen dit idee naar de grote akkerbouwgebieden te brengen?

Er is geen octrooi op te nemen, lijkt me.

Veel mensen denken dat het al lang wordt toegepast op de ronde percelen in droge gebieden, maar ze vergissen zich, want de vaste beregenboom verhindert daar het werken in een spiraal.

Laten we de landbouw ronder maken.

Rond is mooier.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Nou ga ik toch wat twijfelen.

 

Christine ziet duidelijke ronde akkers.

 

Koert geeft als antwoord:

Nee Christine , die velden worden beregend en

de beregeningsboom kunnen ze niet makkelijk weghalen

 

Beregeningsbomen? Da's handig voor in de woestijn:-)

 

Nee Christine , die velden worden beregend en

de beregeningsboom kunnen ze niet makkelijk weghalen en

daarom kunnen ze daar niet in een spiraal de grond bewerken en

doen ze het gewoon recht.

 

Dit vraagt om een Canadees boerenbezoek, Koert, of een keer wat lager overvliegen, Christine:-)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Nou ga ik toch wat twijfelen.

 

Christine ziet duidelijke ronde akkers.

 

Koert geeft als antwoord:

Nee Christine , die velden worden beregend en

de beregeningsboom kunnen ze niet makkelijk weghalen

 

Beregeningsbomen? Da's handig voor in de woestijn:-)

 

Nee Christine , die velden worden beregend en

de beregeningsboom kunnen ze niet makkelijk weghalen en

daarom kunnen ze daar niet in een spiraal de grond bewerken en

doen ze het gewoon recht.

 

Dit vraagt om een Canadees boerenbezoek, Koert, of een keer wat lager overvliegen, Christine:-)

 

Perry

 

Canada ?

Volgens mij ziet Christine deze velden in Utah, Colorado, misschien Arizona of New Mexico, niet in Canada.

 

Maar daar is zoveel ruimte dat je aan het eind van het veld niet de sloot in rijd, en daar kun je dus rustig keren, zeker met de Amerikaanse brandstofprijzen, en die lui zijn ook niet gek daar.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Christine ziet duidelijke ronde akkers

 

 

Perry, die akkers zijn wel rond, perfecte cirkels zelfs,

maar ze bewerken die grond niet in een spiraal.

ze bewerken het in rechte lijnen.

in spiraal kan niet omdat ze dan tegen de beregeningsboom zouden botsen

Link naar reactie
  • 0

en dat je bij het oogsten veelal van buiten naar binnen zult moeten "spiralen" omdat je anders met al je vrachten bloembollen, mais, graan, gras steeds door je nog niet geoogste gewas naar binnen moet rijden, met alle verlies van oipbrengst tot gevolg.

 

Vonkentrekker, je begrijpt het helemaal, met oogsten zul je meestal van buiten naar binnen gaam.

 

Maar met maaien ben je niet bij de tijd, want 8 km/uur is al lang geleden.

Vooral de Nederlandse Lely maaier is supersnel.

Link naar reactie
  • 0

De tekening van Justus is heel mooi, maar er is teveel restland in verhouding.

En de spiraal moet met de klok mee.

Dat komt omdat een ploeg de grond naar rechts gooit.

 

Mijn handige buurman was gisteren niet thuis en toen heb ik zelf maar een tekeningetje gemaakt, maar nu blijkt dat HL dit tekeningetje niet lust.

Verkeerde extensie of zoiets.

Moet ik nog maar wat verder prutsen

Link naar reactie
  • 0

off topic: Ik las ergens op een Google Earth gebruikerssite dat sommige mysterieus ronde vormen door beregeninstallaties worden gevormd door het oppompen van grondwater vanaf grote diepte.

Dit onderwerp zou mooie reclame voor Bokma kunnen zijn ;-), waar soms rond, soms vierkant beter is.

 

Ik heb het persoonlijk even gehad met de innovatie in de landbouw na een mislukte samenwerking voor de ontwikkeling van een tractor GPS black box in combinatie met een database om de administratieve druk van de landbouwer te verlichten.

Het had voor de overheid verder als voordeel dat je fraude met bijvoorbeeld mest, onkruidbestrijding e.d. kon verminderen en dat de bewerkingen aan de gewassen traceerbaar werden, met tevens opties voor micro-landbouw om de opbrengst te maximaliseren.

Maar een gesprek met Alterra was tegen dovemans oren omdat het niet naadloos bij hun projecten paste. Bovendien lukte het niet om voor (al was het maar een klein deel van) dit werk subsidie te krijgen en wij (2 boeren en wat techneuten) hadden te weinig body/ondernemersschap om het goed uit te dragen. En dus nu ligt het werk stil ...

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0

De tekening van Justus is heel mooi, maar er is teveel restland in verhouding.

En de spiraal moet met de klok mee.

Dat komt omdat een ploeg de grond naar rechts gooit.

 

 

Maar in deze opstelling heb je al minder restland (en dat groen erbuiten: de polysurface moet ergens beginnen...). De rechtsdraaiende spriaal had ik even verheen gelezen, dat is iets voro het volgende model. Als je je schemaatje online gooit pas ik daar wel het 3d model op aan.

render_model2.thumb.jpg.a3f4e0b30bc60dcf1c3d44a25bba3bb1.jpg

Link naar reactie
  • 0

Maar in deze opstelling heb je al minder restland (en dat groen erbuiten: de polysurface moet ergens beginnen...).

 

Je maakt het nog mooier,

Als je nu de ronding van een cirkel nog wat meer in de opening

van de 2 bovenliggende cirkels duwt, dan heb je de meeste grond voor het gewas beschikbaar.

Een boer wil graag zo efficient mogelijk werken.

Dan kan je de polysurface daarom heen mooi voor natuur en dergelijke gebruiken. Autocross of andere leuke dingen die je op het land kunt doen.

 

Dit is het ontwerp dat je op een onontgonnen vlakte zou kunnen maken.

Vaak liggen er al percelen en dan zul je meestal vanuit die percelen spiralen gaan maken.

Ik heb m'n knullige tekeningetje naar Jeroen gemaild en hij wil het dan op't forum zetten.

 

Link naar reactie
  • 0

deze ?

Op 38 45 15 noorderbreedte en 119 18 29 westerlengte.

 

Tussen hgwy 95 rn 50 in Nevada tegen de grens aan van California.

 

De akkers worden gesproeid met een lange pijp met gaatjes waar water uit komt, met aan het uiteinde een wieltje dat rond de akker rijdt. Dat is een goedkope manier om automatisch te sproeien. Grond is er goedkoop genoeg om de hoekjes van de akker gewoon ongebruikt te laten.

 

Mooie foto, dat was precies wat ik bedoelde.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Dit is ook wel een mooie.

 

Dit zijn hele kleine akkertjes.

 

dagdag

Christine

 

De diameter is 800 meter, sproeiarm van 400 meter.

 

Nog een ander plaatje van akkers in het zuiden van Israel tussen Beersheba en Gaza, ook deze velden hebben een diameter van 800 meter. Het bijzondere is dat op deze cirkels verschillende gewassen staan, zie de taartpunten.

cirkels3.thumb.jpg.bd684b4417a6f35e385530b888aa5a8a.jpg

Link naar reactie
  • 0

Met de trekker kun je zo vlakbij huis beginnen, en kom je ook weer vlakbij huis uit.

 

 

technieco heeft het helemaal begrepen, efficientie is heel belangrijk met de dure brandstof tegeswoordigs.

 

De komende dagen ben ik er even niet, want we gaan verhuizen naar een schattig huisje en het kan wel even duren voor ik de computerboel daar aan dfe gang heb.

 

groeten

koert

Link naar reactie
  • 0

Waarom hebben we eigenlijk trekkers nodig?

 

Hieronder nog twee buitensporige gedachtes:

 

 

1. Aaardappelen plukken!

Waarom spannen we geen gigantische netten (aanelkaar geknoopt van 10 x 20 meter) tussen de hoogspannings leidingen. Netten leg je eerst op de grond, stort er de poot aardapellen op en trek en zaakie omhoog over die hoogspanings leidingen heen. Tijdens rooi tijd, brengen we de palen tot vibreren. Het grond valt uit het net en je kunt de aardappelen plukken. Net wordt weer naar beneden gebracht en met een kraan kun je de netten bij 4 punten pakken en op een vrachtwagen leggen. Bespuiten en bewateren doen we door een soort beregeningssysteen dat in het net zit.

 

Pluspunten:

- Volledig benut van land en meer.

- Als het gaat vriezen is er spanning aanwezig voor wat warmte

- Minder beschadigingen door voedsel niet van en op allerlei rolbanken te hoeven te leggen.

- Onder het veld kun je van alles weer organiseren, lasergames, skalteren, jeau de boule.

 

Minpunten:

- wellicht een gevaarlijke actie met hoogspanning:-)

 

2. Maak gebruik van een grote tafellaken.

Op de velden worden lange banen van een kunststof zeil gelegd, die banen kun je aan het begin van het veld oprollen. Met een kabel kun je ze weer uitrollen. Hoe dan ook tijdens poten rollen we de kunststof zeilen uit, tijdens het uitrollen laten we aan het begin van het veld steeds een klomp grond met een pootaardappel er op vallen.

Als we gaan rooien halen we het aan het begin van het veld weer op, maar nou bedenken we iets die de aardappel er af kan halen.

Bewateren en spuiten bedenken we ook iets voor dat zich in het kuntstof zeil bevind.

 

Geen trekker meer over het veld nodig ;D

 

Of misschien wil je ronde netten. Ook goed. Mijn Zeropenditeit:-)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Of je komt dan uit bij het model 'Christine' de ronde akkers waar in plaats van een trekker, een lange arm met werktuigen over het land ronddraait. Zie iets hierboven in het draadje.

 

Zelf was ik enige tijd geleden toch wel verbaasd slateelt op een kunstrivier te zien: een lange, meanderende waterstroom in een kas, waarop de sla op drijvende platen wordt geteeld.Op T=1, T=3 en T=5 wordt de sla uit zijn vlot getild, en verspeend in een ruimer vlot. Komt geen grond of steenwol aan te pas.

Drijvende sla. Nu weet je waarom je tegenwoordig geen zand meer tussen je sla uit de supermarkt vindt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.