• 0

Oprichten ....Group BV in Nederland

Ik zit met de volgende vraag, misschien kunnen jullie me er mee helpen?

 

Ik wil een nieuwe BV oprichten onder de naam ".....Group BV". Nu heb ik echter gehoord bij de KvK dat een naam met groep/group er in alleen wordt geaccepteerd als ik meerdere bedrijven tegelijk opstart. Klopt dit?

 

Mijn huidige situatie is, dat ik samen met een ander bedrijf een joint-venture ben aangegaan en deze nu als BV wil registreren.

 

Kan iemand hierover duidelijkheid geven?

 

Alvast bedankt,

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ehm, eerste reactie was misschien ietsje te snel.

 

Ik heb zelf een onderneming gehad die .... group genoemd was. Ik heb daar nooit problemen mee gehad.

 

De kvk zegt dat je te maken hebt met de handelsnamen wet. Je naam mag geen verwarring brengen bij de consument. Volgens hun past group in het straatje van een grote onderneming en zou je dat dus als eenzame BV niet mogen voeren.

 

Ik vind dit persoonlijk flinterdun. Volgens mij kan je er dus ook zo omheen.

 

De aardige KVK medewerker vertelde me direct dat er ook een handelsnamen onderzoek gedaan kan worden voor 84 euro. Hier kan je drie namen opgeven, je initiele keuze en twee alternatieven.

 

Ik denk persoonlijk dat het niet zo'n probleem zou zijn. Het is mij trouwens wel opgevallen dat KVK medewerkers meestal een handelsnamen onderzoek proberen te verkopen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De kvk zegt dat je te maken hebt met de handelsnamen wet. Je naam mag geen verwarring brengen bij de consument. Volgens hun past group in het straatje ....

Is het dan het "niet mogen gebruiken" of een advies om het niet te doen.

Een vriendin van mij heeft zich 2 weken geleden ingeschreven onder de naam "Dressed" daar deden ze ook heel vaag (om dezelfde reden: verwarring van de naam bij de consument). Maar ze liet zich niet zo snel naar huis sturen met het bedenken van een andere naam. Bij doorvragen bleek dat het een "advies" van deze KvK persoon was. Ze heeft vervolgens (en dat mocht) de naam gedeponeerd in het register.

 

Kleverlaan ter info, volgens de Dikke van Daalen: groep = aantal mensen dat gezamenlijk iets onderneemt (let wel ... mensen en niet bedrijven !). Gewoon doorzetten dus !

 

Je kan ook nog "schermen" bij de KvK ... want waarom mag .... Team BV wel en .... Group BV niet dan ? En belief me ... uit ervaring weet ik dat over "team" geen problemen zijn ontstaan !

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ha Ronald,

 

Wat ik meestal doe als ambtenaren beginnen te zeuren dat iets niet kan (doen ze bij de gemeente ook altijd als je iets wil), dan vraag ik: "Waar staat dat?" en als ze me wat laten zien vraag ik: "Is dat wettelijk zo geregeld?" en als dat nog niet helpt, dien ik mijn aanvraag gewoon in en vraag ik om een schriftelijke afwijzing. Nou die krijg je nooit, tenzij je aanvraag echt niet kan volgens de wet.

 

Gewoon indienen (em misschien melden dat je goede vriend en advocaat er naar gekeken heeft) en vragen om een schriftelijke reactie.

 

Succes,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Heb even<> gedaan ... sta ik daar ineens als posting ???

 

Mmmm ... tis vrijdag en blond geweest.

 

Bovenstaande bericht is dus van Nils ... heb knip gedaan omdat die persoon erg serieus bezig is met zijn juridische adviezen en dit niet grappig vind (for just in case)

 

XQSsssssssss

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik wil niemand beledigen. Ik weet alleen dat ambtenaren ophouden met belangrijk doen als ze de indruk hebben dat ze iemand met verstand van zaken tegenover zich hebben. De persoonlijke mening van de ambtenaar boeit ons toch niet? We willen weten van wel en niet mag. We willen niet weten wat de ambtenaar an onze aanvraag vindt.

 

Vandaar.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Mee eens Nils ... arch ... ze doen ook hun werk maar. Die hebben een hele checklist voor zichzelf liggen als je aan de balie staat. En als je verder vraagt gaan ze stotteren ;D

 

Hi, hi ... zo leuk om alles wat overheidshalve niet naar onze zin is lekker tegenin te gaan. Maar STERKER dan dit ... wij staan in ons recht ... we moeten ons (en Kleef ook niet) met de bus naar huis laten sturen !

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is dat een advies van de kvk, maar kunnen ze je niet verbieden die naam te voeren. Eigenlijk dacht ik dat dat ook geldt voor Whatever International - ze zullen je afraden die naam te gebruiken als je alleen zaken in eigen land doet, maar verhinderen kunnen ze dat niet. (correct me if i'm wrong!).

Natuurlijk zou je in een later stadium wel problemen kunnen krijgen met een eventueel misleidende naam.

 

Overigens zie ik niet in wat er mis is met iets als 'competence group BV' of 'Internet Consultancy Group BV'... tenzij het een eenpitter betreft natuurlijk, dan komt het misleidend over.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, wat meer info van de KvK:

 

"Het is geen advies van de KVK maar staat volgens hun in de handelswet. Je kan het wel onder de naam in laten schrijven maar als ze het er niet mee eens zijn hebben ze de optie om naar de rechter te stappen en kan je de BV ontbinden"

 

Een ander idee. Ik richt nu " ......Core b.v. " op en zodra ik werkmaatschappijen heb opgericht wil ik toe laten voegen < handelend onder .......group/groep > en dan kan tzt waarschijnlijk ook de naam in de BV stukken worden gewijzigd.

 

Is dit een goed alternatief? Kan Lawman hier een antwoord op geven?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Ronald,

 

Dat lijkt mij een goed idee, al was het maar omdat het mij vanuit een commercieel gezichtspunt van belang lijkt dat je je niet groter - als een group - voordoet dan je bent.

 

Toevallig heb ik net vorige week een discussie gevoerd met een client die "international" in de naam voerde terwijl hij slechts in Nederland actief is.

 

Ik denk dat je je klanten e.a. niet op verkeerde gedachten wilt brengen maar in de naam juist alleen maar postieve zaken wilt reflecteren. De keuze van de statutaire en handelsnaam zal dus bij voorkeur in een keer goed moeten zijn. Vooral is dit van belang voor de handelsnaam omdat je die naam in de markt zal willen zetten, mogelijk in combinatie met een (Benelux) merkendepot, en daarvoor de nodige kosten zal maken, ook als je die later wil veranderen.

 

Lawman

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
  • 0

Lawman,

 

Bedankt voor je reactie. Alleen het volgende:

 

"Dat lijkt mij een goed idee, al was het maar omdat het mij vanuit een commercieel gezichtspunt van belang lijkt dat je je niet groter - als een group - voordoet dan je bent. "

 

We hebben in 4 verschillende landen in totaal rond de 25 personen werken (dus ook fysiek gescheiden). Juridisch hebben we het nog niet opgesplitst in 4 verschillende werkmaatschappijen, maar is dit dan echt noodzakelijk voordat ik "Group" kan gebruiken? En als het over meerdere bedrijven gaat. De aandelen in de "Group" zijn eigendom van twee verschillende bedrijven.

 

Groeten,

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Ronald,

 

Gezien jouw achtergrond informatie zie ik geen bezwaar doch het voorlopig laatste woord zal zijn aan de betreffende medewerker van de KvK. Mogelijk dat je met deze info hem/haar ook kunt overtuigen ... je wilt hier immers niet over procederen.

 

Lawman

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf ben een 'eenpitter', maar heb wel verschillende activiteiten onder verschillende handelsnamen.

 

Nu wil ik deze activiteiten gemakshalve graag onderbrengen onder één noemer en wil daarvoor de toevoeging 'group' gebruiken, dus [bEDRIJFSNAAM]+[GROUP].

 

Niet om mezelf groter voor te doen dan ik ben, maar om aan te geven dat er verschillende activiteiten (met duidelijk onderscheid) onder de handelsnaam plaatsvinden. De bedrijfsnaam zonder de toevoeging 'group' wil ik ook als handelsnaam gebruiken (anders zou ik ook een andere naam kunnen gebruiken, maar heb ik liever niet).

 

Zou de KvK hier ook moeilijk over gaan doen?

 

Alvast dank voor jullie reacties.

www.hfmn.com | www.staffvision.nl

Link naar reactie
  • 0

Groep is een term die gebruikt wordt in het concernrecht. In die zin heeft het woord dus een "juridische lading". In mijn ogen zou dat een van de weinig steekhoudende argumenten zijn om het woordje groep in een handelsnaam te weigeren (wanneer het dus niet gaat om een vennootschappelijke groep van bedrijven).

 

Toch zijn er voorbeelden van eenmanszaken en vof's die het woordje groep in hun handelsnaam hebben.

 

Als jij een bepaalde handelsnaam voor je bedrijf wil, toon je een ondernemer en regel het !!!!

 

Succes!!! Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Ronald,

 

toevallig heb ik vorige maand een "Group BV" opgericht. Ik moet er wel bijzeggen dat ik er ook een werk-bv bijgedaan heb.

 

Als ik een aantal reacties zo lees, dan gaan mensen regelmatig in gesprek met de KvK over dit soort dingen?? Ik heb niet zoveel met de KvK, dus heb alles aan de notaris overgelaten en die heeft het netjes geregeld. KvK moet zich vooral bezig houden met waar ze goed in zijn wat mij betreft: inschrijven, uitreksel printen je je gegevens verkopen aan telesale marketeers ::)

 

Succes met de omzetting in elk geval!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.