• 0

Overdragen vennoot aan BV

Dames en heren,

 

Ik ben vennoot in een VOF en ik wil graag mijn deel overdragen aan mijn eigen (nog op te richten) B.V. Mag dat? In ons vennootschapscontract is daarover niets geregeld. En hoe zit het dan met de hoofdelijke aansprakelijkheid?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe zou dat gewoon onderling te regelen moeten zijn met je vennoot(ten).

 

Hoofdelijk aansprakelijk blijf je (persoonlijk) voor alles wat je aangegaan bent VOOR de overdracht, daarna is de BV hoofdelijk aansprakelijk. Let wel dat als je een BV opricht, de bestuurder hoofdelijk aansprakelijk KAN worden gesteld voor bijvoorbeeld mismanagement van die BV..

Dus met een BV is niet alles afgedekt.

 

Waarom wil je e.e.a. afdekken door een BV?? er zijn nieuwe vennootschappen in de maak bij het ministerie. Laatste nieuws is dat de vervanger voor de VOF / Maatschap medio Juni 2006 "klaar" dus bruikbaar zou moeten zijn..

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Ik ben vennoot in een VOF en ik wil graag mijn deel overdragen aan mijn eigen (nog op te richten) B.V. Mag dat? In ons vennootschapscontract is daarover niets geregeld. En hoe zit het dan met de hoofdelijke aansprakelijkheid?

 

Indien je vennoot hiermee instemt is dit zeker mogelijk. Let wel, je beëindigd hiermee automatisch je "IB-ondernemerschap" indien hiervan sprake was. Afhankelijk van de omstandigheden kan dit fiscale consequenties hebben.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil je e.e.a. afdekken door een BV?? er zijn nieuwe vennootschappen in de maak bij het ministerie. Laatste nieuws is dat de vervanger voor de VOF / Maatschap medio Juni 2006 "klaar" dus bruikbaar zou moeten zijn..

 

Ik begrijp niet helemaal waar je op doelt. De OVR (Openbare Vennootschap met Rechtspersoonlijkheid) is welliswaar zelfstandig drager van rechten en plichten (met name ook op het gebied van het afgescheiden ondernemingsvermogen) maar je aansprakelijkheid wordt absoluut niet beperkt hetgeen bij een BV wel het geval is. In dat opzicht verandert er niets hoewel de term wellicht anders zou doen vermoeden.

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja en als u aansprakelijkheden in privé van in het verleden aangegane duurovereenkomsten die nu nog voortduren wilt voorkomen, dan kunt u de wederpartij aanschrijven met het verzoek akkoord te gaan met wijziging van wederpartij (uw BV ipv uw persoon).

https://vaststellingsovereenkomst.info - informatie over ontslag met een vaststellingsovereenkomst;

www.mijnsociaalplan.nl - informatie over sociaal plan bij reorganisatie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.