• 0

Marktonderzoek: gangbare prijzen?

Misschien een gekke vraag, maar wat zijn gangbare prijzen voor marktonderzoeken of op basis waarvan worden deze prijzen berekend?

 

Ik zit bovenop een database met profielinformatie van een niche-doelgroep. Onlangs werd ik door enkele partijen benaderd die geinteresseerd zijn in de resultaten van een marktonderzoek binnen de doelgroep.

Nou is het niet zo heel moeilijk om de gewenste informatie uit de database te halen, maar ik heb (nog) geen idee wat ik hiervoor moet rekenen.

 

Heeft het meer te maken met 'wat de gek er voor geeft' of zijn er methodes om een reeële vraagprijs te berekenen (bijv. uren * uurtarief)?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mmm...je hebt een behoorlijke unieke case, zo te zien : normaliter had je al commentaar/antwoorden gehad van verschillende leden hier.

 

Laten we eens kijken : je vraagt naar de waarde van het gebruik van je database met mensen, kort gezegd.

 

Wat is dan de waarde ? Tja : hangt erg af hoe interessant die groep in je dbase is. Hoe uniek jouw dbase is - zijn er geen concurrerende dbases ?

 

Wellicht dat je kan checken bij andere "database-boeren" wat die rekenen. Je kan natuurlijk ook analogen gebruiken : wat als je opdrachtgevers zelf mensen moesten opzoeken voor hun marktonderzoek, hoeveel zou ze dit dan kosten ?

Link naar reactie
  • 0
Heeft het meer te maken met 'wat de gek er voor geeft' of zijn er methodes om een reeële vraagprijs te berekenen (bijv. uren * uurtarief)?

 

Volgens mij wordt meestal gewerkt met een prijs (op basis van) het aantal mensen/gezinnen in de opgeleverde dataset. Deze prijs is dan inderdaad afhankelijk van hoe zeldzaam en accuraat je informatie is, en deels van hoe hard je klant deze nodig heeft. Ik kan je helaas geen vorrbeelden noemen, want zo gedetailleerd heb ik er nooit mee te maken gehad.

Link naar reactie
  • 0
Wat is dan de waarde ? Tja : hangt erg af hoe interessant die groep in je dbase is. Hoe uniek jouw dbase is - zijn er geen concurrerende dbases ?
Hoe uniek, internationaal zijn er misschien een handjevol met een vergelijkbaar grote omvang. In dit geval gaat het om ~10.000 profielen van nederlandstalige gebruikers (nederland & vlaanderen).

Redelijk uniek dus.

 

Maar in welke orde van grote moet ik bijvoorbeeld denken, e100, e500, e2.500 of e10.000 of is dat (deels) weer afhankelijk van de vragen waar een antwoord op wordt gegeven?

 

Link naar reactie
  • 0

Vraag je niet eigenlijk naar de gangbare prijzen van 'datamakelen'? Er hoeft in feite geen onderzoek meer gepleegd te worden; je hebt alle gegevens al.

In je prijs kan je wel meeberekenen wat iemand kwijt zou zijn als ze dit via onderzoek zouden moeten verzamelen, maar mensen nemen niet zo snel genoegen met een marginale korting 'omdat ze veel duurder uit zouden zijn als ze dit zelf zouden moeten laten doen'. Het verschil tussen aanbodgestuurd en vraaggestuurd is fundamenteel.

 

Heb je al een geïnteresseerde voor je gegevens?

Dat de database uniek is wil nog niet zeggen dat deze relevant is: voor wat voor partijen zouden je gegevens interessant kunnen zijn?

Hoe betrouwbaar zijn je gegevens? Hoe groot is de kans dat er rommel tussen zit die niet te verifiëren is?

Ben je gerechtigd om deze informatie door te verkopen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Blijkbaar beschik je over basisprofielen. Die hebben een waarde, varierend van enkele centen tot honderden euro's per stuk, als het opt-in top-b2b connecties zijn. Iemand wil onderzoek doen binnen je bestand. Je kan de waarde van je contacten verder uitbouwen door dat onderzoek zelf uit te voeren, zeker wanneer jij de middelman bent die een relatie heeft met deze doelgroep.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Ben je gerechtigd om deze informatie door te verkopen?
Dat is wel een goed punt, de gebruiksvoorwaarden van de websites maken dat op dit moment (nog) onmogelijk ::)

 

Ik zal eens gaan overleggen in hoeverre dit gewijzigd kan/moet worden, waarschijnlijk zullen de gebruikers opnieuw akkoord moeten gaan met gewijzigde gebruiksvoorwaarden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.