• 0

BTW terugvragen uit Duitsland, welke termijn?

Ik heb op 29 oktober 2005 in Duitsland goederen gekocht.

 

Ik had destijds geen BTW nummer, dus ik heb de goederen inc. 16% BTW betaald.

 

Ik ben in de fase dat ik een BTW nummer ga aanvragen. Tot wanneer kan ik de BTW uit Duitsland terugvragen?

 

Ik heb nu uit verschillende bronnen (waaronder boekhouder), verschillende informatie gekregen. Ik probeer het dus maar hier.

 

Ik vind dit trouwens een geweldig forum! Ik heb hier al veel gelezen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hiervoor moet je een verzoek indienen bij de Duitse fiscus binnen 6 maanden na afloop van het kalenderjaar waarin het recht op teruggaaf is ontstaan.Dit zou betekenen dat je tot 1 juli 2006 de tijd hebt om de Duitse BTW terug te vragen. Het moet wel gaan om een BTW-teruggave van € 200 of meer.

 

Het verzoek kun je doen door gebruik te maken van een speciaal hiervoor bedoelde formulieren. De Nederlandse variant van dit formulier kun je hiervoor ook gebruiken, maar op de vragen zul je wel in het Duits moeten antwoorden. Daarbij moeten de originele aankoopfacturen worden meegestuurd (je krijgt deze wel weer terug). Ook dien je bij de Nederlandse fiscus een hoedanigheidsverklaring op te vragen waaruit blijkt dat je bent onderworpen aan BTW-heffing, en deze verklaring moet je ook meesturen.

 

Vooral deze laatste verklaring kan een probleem vormen. Recht op teruggaaf van BTW is er alleen voor BTW-ondernemers die goederen hebben aangeschaft in het kader van hun onderneming. Als je de goederen hebt aangeschaft in een periode dat je geen BTW-ondernemer bent, dan zal de Duitse fiscus weleens de stelling kunnen innemen dat je geen recht hebt op teruggaaf. Op dit moment heb je geen BTW-nummer en kun je zonder verklaring niet aantonen dat je BTW-ondernemer bent.

 

De verklaring kun je pas krijgen nadat je geregistreerd bent als BTW-ondernemer. Hoewel de Nederlandse fiscus ernaar streeft om zsm BTW-nummers af te geven, kan dit toch enige tijd in beslag nemen. Nadat je geregistreerd bent, zal de afgifte van de verklaring ook weer tijd kosten. Iets om rekening mee te houden.

 

Overigens weet ik niet zeker in hoeverre er door de Duitse fiscus gecontroleerd zal worden of je op de datum van aankoop als geregistreerd was als BTW-ondernemer. Een optie zou zijn om bij de aanvraag van je Nederlandse BTW-nummer aan te geven dat je vanaf 1 oktober 2005 BTW-ondernemer bent. Gevolg is dat wel dat je in Nederland BTW-aangifte moet doen over de reeds verstreken periode.

 

Groet,

 

Jimson

 

Link naar reactie
  • 0

Die tegengestelde antwoorden hebben er mee te maken dat het helaas wat ingewikkeld is.. Om bij de makkelijkste regel te beginnen:

 

- BTW uit 2006 moet uiterlijk op 30 juni 2006 bij de Duitse belastingdienst zijn teruggevraagd (niet altijd de meest makkelijke procedure overigens, dus het inschakelen van een 'no-cure-no-pay'-bureau kan het overwegen waard zijn als het bedrag het toe laat; google daarvoor maar even op duitsland + BTW)

 

- Niet alle goederen of diensten vallen klakkeloos onder deze vrijstelling.

 

- In principe is de stelregel dat je een BTW-nummer moet hebben op het moment van levering; hier wordt wel eens een uitzondering op gemaakt, maar reken erop dat je dan een heel goed verhaal moet hebben.

 

Kortom: succes!

Link naar reactie
  • 0

Termijnen van 6 maanden of meer zijn geen uitzondering. Even geduld nog :'(

 

Kan inderdaad 4 tot soms zelfs 8 maanden duren, verstandig is wel om dergelijke formulieren aangetekend te versturen, maar dat terzijde.

 

Ted Maton

www.belastingpapieren.nl.

www.erotiekbelastingen.nl

www.opting-in.info

Link naar reactie
  • 0

Termijnen van 6 maanden of meer zijn geen uitzondering. Even geduld nog :'(

 

Kan inderdaad 4 tot soms zelfs 8 maanden duren, verstandig is wel om dergelijke formulieren aangetekend te versturen, maar dat terzijde.

 

Ted Maton

 

Ik wacht nu sinds februari. Heeft het zin om te bellen? Iemand ervaring hiermee? (Ik heb alles aangetekend verstuurd).

Link naar reactie
  • 0

Je kunt even bellen of mailen, sorry zit thuis en heb dat email adres even niet bij de hand, post ik morgen wel even.

Zij laten je dan weten er al dan niet mee bezig te zijn. Het duurt altijd erg lang in Duitsland, gewoon rustig afwachten kan ook, je krijgt op een gegeven moment vanzelf je facturen en bonnen terug en een brief dat een en ander is afgehandelt. Daarna volgt dan de uiteindelijke beschikking en het geld.

 

Marco

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.