• 0

Voorbeelden van serendipiteit gevraagd

Serendipiteit is het vinden van iets onverwachts en bruikbaars terwijl je op zoek bent naar iets totaal anders.

 

Zojuist heb ik mijn zoveelste continu variabele versnelling uitgevonden, en wel door mee te denken met Koert over zijn "rondere landbouw". Over serendiptieit gesproken! Ik heb het idee nog slechts enkele minuten, maar het lijkt mijn meest simpele versnelling te zijn met alweer een heel hoog rendement!

 

Wie heeft er nog meer voorbeelden? Ook als je het om commerciële redenen niet kunt zeggen zou ik het toch leuk vinden wanneer je tenminste iets vaags zegt. Ik ben er namelijk van overtuigd dat uitvinden meestal op deze manier werkt. Dat zegt heel veel over hoe je daar als bedrijf, investeerder over overheid mee zou moeten omgaan. Natuurlijk was ik al heel hard met versnellingssystemen bezig, maar dat ik door na te denken over landbouwmethoden op een nieuw versnellingssysteem kom...!

 

Tegenvoorbeelden betreffende planmatig uitgevonden zaken zijn natuurlijk ook welkom.

 

Eigenlijk moet deze draad dus een variant worden op "Yes !!" - vier je successen hier!, maar dan voor ideeën, en dan wil ik vooral graag horen hoe of wat de aanleiding was.

 

Dank!

Bert mijn website>

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat dit soort succesvolle mislukkingen vaak voorkomen als je met ontwikkeling bezig bent.

Alleen degene die de toepassing ziet op een ander vlak dan waar hij op focust herkent het als zodanig.

Vaak is dit een speciale eigenschap die bij uitvinders veel voorkomt, waar vast wel een moeilijke naam voor is.

Bij het werken op een technische support afdeling van R&D viel het me ook op dat vaak dezelfde mensen de werkplaats of het kantoor binnen kwamen stuiven met een enthousiast verhaal over een nieuw idee wat ze hadden. Dit was maar een paar procent van het R&D personeelsbestand, maar ze hielden ons (gelukkig) wel bezig.

De rest waren veelal grijzere muizen die je alleen in de kantine of op weg van en naar het werk tegenkwam.

Deze eigenschap is dus schaars en de basis van doorbraken.

Nu ik het me herinner, het waren ook de grijze muizen in onze groep die niet zo blij waren met deze creatief denkende lui.

 

Voorbeeld Serendipiteit: Zelf heb ik van nabij meegemaakt hoe iemand die een redesign maakte van een sensorcircuit door wat standaard meettechnische truukjes te combineren, tesamen met een onderdeel te gebruiken wat niet ontworpen is voor deze toepassing, hele goede resultaten behaalde bij het nauwkeurig meten van temperatuur.

 

Patrick

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0

Op advies van Bert even een aanvulling; communicatie is niet m'n vak.

Het sensorcircuit dat verbetert diende te worden was een through-wall capacitieve niveau-detector.

Dit was een onderdeel van een vuilwater-indicatorsysteem zoals dit wettelijk ingebouwd zou moeten worden in jachten (zo rond 2000).

Zou, want uiteindelijk bleek dat deze wet er niet kwam en deze nieuwe uitvoering is dan ook niet door onze opdrachtgever in productie genomen.

Het doel van het herontwerp was:

- geschikt maken ontwerp voor massaproductie op een PCB

- reduceren van de storingsgevoeligheid (kwam je met je hand in de buurt dan zag je een schijnbaar niveau-verschil).

- een verhoging van de gevoeligheid om ook door dikkere wanden (tot een cm) dit niveau te kunnen detecteren

- een betere uitvoering maken van een anti-schommel-circuit waarmee het schommelen van het schip en daardoor meeverplaatsen van het waterniveaubewegen onderdrukt werden (een beter filter dus).

 

Door de stap te zetten naar digitale signaalprocessing met behulp van een lowpower microcontroller, in combinatie met het nieuwe sensorcircuit kon die verbetering gerealiseerd worden en kon er zelfs middels RS-232 mee gecommniceerd worden.

 

Dat dit nieuwe circuit goed geschikt bleek om temperatuursensoren (maar ook andere sensoren) mee uit te lezen, zonder gebruik te maken van een ADC, was niet te verwachten bij het ontwerp en een prettige bijkomstigheid als je oorspronkelijk onderzoek/ontwerp je niet het financieele rendement oplevert wat je vooraf verwacht of hoopt.

De willekeurige keuze om een andere sensor te proberen op de plaats waar normaal een referentie-weerstand zit (in combinatie met het analyseren van de gemeten outputwaarden), was het moment van de serendipiteit.

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0

Leuk onderwerp! Ik heb ooit een lezing bijgewoond van Pek van Andel, een van 's lands serendipiteitsexperts (en vooral bekend van zijn MRI van de menselijke coitus). Eén lange reeks voorbeelden van 'toevallige' vindingen... (helaas ben ik de meeste weer vergeten, penicilline is misschien nog wel de bekendste).

 

Post-its zijn ook een geval van serendipiteit:

Neem die kleine handige post-it papiertjes. Die werden uitgevonden omdat Art Fry in 1974 een oplossing zocht voor het probleem dat de bladwijzertjes altijd uit zijn gebedenboek vielen. Plotseling dacht hij aan een mislukt soort lijm die een collega vijf jaar eerder had ontwikkeld. Een nieuw idee was geboren.

Bron: KRO Dolce vita

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn rondere landbouw was misschie ook een geval van serependiteit.

dE eerste keer had ik alleen maar in gedachten dat ik rustig op de trekker wou zitten en niet al dat gedoe bij het keren wou.

Later kwamen er op andere voordelen bij, die groter werden dan het eerste voordeel en ook op een ander vlak lagen.

Dingen die ik van tevoren nooit had kunnen voorzien.

Jimy Hendrixs is m'n grote filosoof. Hij schreeuwde tussen 2 nummers:

'Give me changes'.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Weliswaar niet op een technisch vlak: maar vormgeven is doorlopend een proces van serendipiteit. In tegenstelling tot bijvoorbeeld bouwkunde is vormgeving geen lineair proces: maar een slingerweg vol splitsingen en samenvoegingen. De belangrijskte eigenschap van de kusntenaar/vormgever is dan ook het vermogen om niet een weg uit te stippelen, maar te proberen en proberen, zonder het eindresultaat te willen sturen. Het is misschien moeilijk te begrijpen als je zelf dat creatieve proces niet kent, maar daar komt het wel op neer. Je weet niet waar je uit komt, en je weet alleen dat je er komt door iets te doen (miscchien heb je Karel Appel van de week bezig gezien op het journaal). Daarbij ontstaanvaak veeel ideeen en vormen die je op dat moment niet nodig hebt, maar die je wel bewaart (in je hoofd).

 

En vaak komen ze later weer van pas.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij wordt het begrip "serendipity" hier wel heel breed opgevat. Ik had het altijd zo begrepen als dat je begint te piekeren over een ernstig probleem en dat dan korte tijd later je de oplossing in een geheel andere context wordt aangereikt. De uitvinding van de penicilline was volgens die definitie geen serendipity, want Pasteur was helemaal niet op zoek naar bestrijding van bacteriën. Er schieten mij even geen voorbeelden van serendipity volgens deze engere definitie te binnen, maar er zijn er genoeg.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

De engelstalige tekst op wikipedia omschrijft volgens mij het duidelijkst wat serendipity is of zou kunnen zijn; over de preciese betekenis is discussie. Wel is duidelijk dat het begrip door Horace Walpole geïntroduceerd is in 1754:

"I once read a silly fairy tale, called The Three Princes of Serendip: as their highnesses travelled, they were always making discoveries, by accidents and sagacity, of things which they were not in quest of: for instance, one of them discovered that a mule blind of the right eye had travelled the same road lately, because the grass was eaten only on the left side, where it was worse than on the right—now do you understand serendipity? One of the most remarkable instances of this accidental sagacity (for you must observe that no discovery of a thing you are looking for, comes under this description) was of my Lord Shaftsbury, who happening to dine at Lord Chancellor Clarendon's, found out the marriage of the Duke of York and Mrs. Hyde, by the respect with which her mother treated her at table."

 

Het gaat dus om "accidents and sagacity", wat ik vertaal als "toeval en doortastendheid of kien zijn". Die doortastendheid of kienheid ontstaat (?of kan ontstaan) door intensief met iets bezig te zijn. Op wikipedia wordt het voorbeeld van Peniciline genoemd: Alexander Fleming werkte aan antibacteriële middelen. Dat gaf hem de doortastendheid om in te zien dat, in een kweekbakje dat bij toeval was vervuild met een peniciline schimmel, iets antibacterieels gebeurde.

 

Dit is aan de ene kant het tegendeel van wat Christine zegt en aan de andere kant komt het daar toch precies op neer. Immers, "sagacity" verkrijgt men door heel hard aan iets te werken, en daardoor kan middels het toeval de oplossing uit een heel andere context worden aangreikt.

 

Pek van Andel omschrijft serendipiteit in een titel van zijn boek als "de niet gezochte vondst" en ook "als het zoeken naar een speld in een hooiberg, en eruit rollen met een boerenmeid." Wikipedia

"De niet gezochte vondst" is wat verwarrend, want men zoekt wel, maar wat men vindt is niet wat men zocht.

 

Het belang van "sagacity" of doortastendheid aangaande serendipiteit in die zin dat dit ontstaat door heel hard te piekeren over een probleem was mij eerlijk gezegd altijd ontgaan. Ik denk dat het in de praktijk inderdaad belangrijk is, maar of het essentieel is? Doortastendheid misschien wel, maar het probleem en het piekeren daarover volgens mij niet perse. Doortastendheid ontstaat m.i. ook door vreemde dingen niet te snel af te wijzen of deze zelfs te omhelsen en door alles open tegemoed te treden. Of bijvoorbeeld door zo nu en dan het bekende als nieuw te ervaren en het nieuwe als bekend.

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Jaren geleden werkte ik bij een vooruitstrevende fietsenfabrikant waar ik wat aan het expirimenteren was met geveerde voorvorken. Toendertijd was 5 cm vering het maximum, te kort voor downhillrijders. Met expirimenteren heb ik toen een vork gemaakt met 7,5 cm veerweg, Dempers waren er niet voor 7,5 cm en ik heb toen bestaande onderdelen aangepast. De oliedemper werd vervangen door twee elastomeren. 1 standaard elastomeer, en 1 ingekorte elastomeer.

Omdat de boel voor mijn gevoel nogal stug aanvoelde was ik bang dat de volledige veerweg niet benut zou worden, en heb toen de tweede kortere elastomeer wat van vorm verandert zodanig dat het eerste stukje inveren minder kracht zou vragen.

Voor mijn gevoel was ik iets doorgeschoten, maar er kwam een downhillwedstrijd aan, en de vork werd gewoon meegenomen.

Weken later kwam het bericht terug dat het wiel door wat later bekend is geworden onder het begrip "negative travel" een hele goede wegligging had, het stukje te lichte veerweg zorgde er namelijk voor dat het wiel ook in de kuilen aan de grond bleef, wardoor de controle over de fiets aanmerkelijk verbeterde. Ik begreep pas jaren later dat ik per ongeluk echt iets nieuws in de fietsenwereld had geintroduceerd.

 

Meer recent stuite ik op iets van een andere orde waar ik voorlopig nog lang niet uit ben.

 

Op zoek naar een methode om techneuten duidelijk te maken waarom communiceren met niet techneuten toch zo moeilijk gaat, kreeg ik een idee hoe ik dit uit zou kunnen werken. Gaandeweg bleek mijn theorie verder te gaan dan alleen het communicatieve. inmiddels lees ik regelmatig over de quantummechanica, het ontstaan van het heelal, maar ook over homeopathie, iets wat tot op de dag van vandaag nog niet duidelijk is hoe het werkt, maar met mijn theorie ineens heel eenvoudig kan worden verklaard. En dat terwijl ik alleen maar zocht naar iets om het ontstaan van miscommunicatie makkelijker te kunnen uitleggen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mijn vrouw kan ik met het woord 'serendipity' in een keer worden opgesomd. ;D

 

Voor mij is serendipity: vinden zonder te zoeken. Dat is wel zo'n beetje hoe ik mijn leven leidt, vanuit eenstaat van actief wachten. Dingen doen zich voor - stuff happens - en op de een of andere manier vallen alle stukjes als vanzelf op hun plaats. They always do.

 

Ik heb nooit echt plan- en doelmatig geleefd. De meeste kleine en zo'n beetje alle grote beslissingen heb ik genomen op het moment dat ze zich voordeden, daarbij voornamelijk op mijn gevoel afgaand.

Ik heb een rotsvast - noem het naief - geloof in de goede afloop, dat alles vanuit zichzelf de juiste plek zal vinden.

 

Ondanks alles zie ik veel consistentie en duidelijke rode lijnen in mijn leven. Serependipity betekent voor mij niet met alle winden meewaaien of zomaar wat doen. Er is een inherent logica in mijn wispelturigheid. En mijn vrouw is er inmiddels aan gewend. :P (I think)

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Ilja, bij jouw antwoord kan ik mij helemaal aansluiten. ik dacht altijd dat dit nu juist mijn manko was. Maar dat is dus niet zo. Dit weekend in het boek MindGym aan het lezen geweest, waarbij de hoofdstukken over creativiteit mij wel aanspreken. Vooral het voorbeeld op blz 257 met het antwoord op 258 zette mij wel aan tot mindmapping. Hoe geconditioneerd zijn onze denkpatronen als het om uitdenken gaat?

 

Link naar reactie
  • 0

Ilja, bij jouw antwoord kan ik mij helemaal aansluiten. ik dacht altijd dat dit nu juist mijn manko was. Maar dat is dus niet zo. Dit weekend in het boek MindGym aan het lezen geweest, waarbij de hoofdstukken over creativiteit mij wel aanspreken. Vooral het voorbeeld op blz 257 met het antwoord op 258 zette mij wel aan tot mindmapping. Hoe geconditioneerd zijn onze denkpatronen als het om uitdenken gaat?

 

 

Nou nou nou wat staat er in het boek ?

Link naar reactie
  • 0

Ilja, bij jouw antwoord kan ik mij helemaal aansluiten. ik dacht altijd dat dit nu juist mijn manko was. Maar dat is dus niet zo. Dit weekend in het boek MindGym aan het lezen geweest, waarbij de hoofdstukken over creativiteit mij wel aanspreken. Vooral het voorbeeld op blz 257 met het antwoord op 258 zette mij wel aan tot mindmapping. Hoe geconditioneerd zijn onze denkpatronen als het om uitdenken gaat?

 

 

Nou nou nou wat staat er in het boek ?

 

dit bekende plaatje,

2Lijnen.jpg.37ba1613be4509cb796dded89b5bf11c.jpg

Link naar reactie
  • 0

de middelste?

 

Ok, maar het antwoord (boek) is:

 

Was je verrast? De meeste mensen denken dat de lijnen even lang zijn omdat ze wel

eens een puzzel hebben gezien die er zo uitziet en waarbij de lijnen even lang waren.

Maar dit is niet dezelfde puzzel, En deze lijnen zijn niet even lang.

Link naar reactie
  • 0

Zojuist een nieuwe betekenis van het woord "kenniseconomie" gevonden zonder te zoeken door mijn laatste bijdrage aan de draad "CPB Kraakt inzet Kenniseconomie": Je kunt het geheel aan kennis, ideeën en uitvindingen zien als iets wat een eigen economie heeft en als iets dat samenhangt met de gewone centjes-economie. Dit zo bedacht hebbende kun je nadenken over hoe deze kenniseconomie zo "goed" mogelijk zou draaien (vooraf moet je natuurlijk ook nog bedenken wat "goed" is, bijvoorbeeld; zoveel mogelijk; of het meeste geluk; enz.)" Eén kenniseconomische "wet" weet ik al; meestal krijgen ideeën meer waarde wanneer ze gecombineerd kunnen worden met andere ideeën en/of maatschappelijke ontwikkelingen. Verder is toegankelijkheid en vindbaarheid van ideeën belangrijk, wat op gespannen voet staat met geheimhoudingsvoordelen en kosten die gemaakt moeten worden voor bescherming van een idee. Een gevolg is dan weer dat ideeën op één of andere manier met elkaar in aanraking moeten komen. Enz. Lijkt me een erg leuk nieuw vakgebied.

 

De samenhang tussen kennisbedrijfvoering en kenniseconomie in deze betekenis is dan ook wel grappig, er vanuit gaande dat bedrijven/ondernemers de waarde van combinaties van ideeën en zo gaan inzien. Er zijn bijvoorbeeld tegengestelde belangen aangaande geheimhouding. Je kunt niet betalen met ideeën en ze zijn meestal pas verhandelbaar na bescherming (en op dit moment: uitontwikkeling). Maar bescherming creëert in eerste instante monopolie-posities die economisch en maatschappelijk onvoordelig zijn. Zelfs aangeven iets te willen kopen kan de verkoper al op ideeën brengen over wat je ermee wilt doen, wat weer lastig kan zijn ivm geheimhouding. Misschien moeten we dan concluderen dat zowel bedrijven als de economie betrouwbare kennisintermediairs nodig heeft? Ik bedenk dit terwijl ik het schrijf, maar het lijkt me een erg leuke onderneming voor mijzelve! :)

 

Ik bedacht me nog dat Microsoft wat mij betreft het prototypische bedrijf is dat schatrijk wordt door het bijeen kopen en integreren van allerlei ideeën van anderen. Voor Linux geldt iets soortgelijks, maar daar worden anderen rijk van :) .

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Het interessante aan deze discussie vind ik dat de serendipiteit steeds aan de 'ontdekking-kant' wordt neergelegd en het feit dat onze geest steeds hetgene is dat de betekenis toekent en toepassingen ziet wordt hier niet besproken. Het heeft dus ook alles te maken met waarneming en het vermogen een toepassing te ontwaren in een 'alternatieve werkelijkheid'.

 

Deels IS dat stukje gele papier met slechte lijm nog altijd een stukje geel papier met slechte lijm, in plaats van een super handig soort notitiepapier. Onze geest is eigenlijk een verdraaid goeie marketeer ;)

 

"Iets vinden waar je niet naar zoekt" is dus niet helemaal juist, denk ik. Blijkbaar zoekt de menselijke geest altijd naar betekenis en toepassing in dingen die zich voordoen; ware dit niet zo geweest dan zijn 'toevallige' (idem!) ontdekkingen dus ook niet mogelijk-- die zouden dan als mislukking terzijde zijn geschoven en niet als ontdekking gekenmerkt worden. Er zijn heel wat rare dingen uit experimenten en handelingen gekomen; je zou dat dan ook als serendipiteit moeten aanmerken. De halfpermeabele granuleerwartel, bijvoorbeeld Die heb ik laatst per ongeluk gemaakt toen ik mijn band moest verwisselen ;-) ... geen haan die er naar kraait, alleen. En zo zijn er nog wel wat serenstupiditeiten terug te vinden in de archieven des leevensch...

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

[...] Blijkbaar zoekt de menselijke geest altijd naar betekenis en toepassing in dingen die zich voordoen [...]

 

Of de geest dit zoekt of dat ze bekende betekenissen toepast is nog wel zeer de vraag en ik denk dat mensen daarin juist heel erg verschillen. De reactie van mensen wanneer ik op mijn (nogal opvallende) ligfiets rijdt laten dit bijvoorbeeld zien: De een vindt het prachtig en fantaseert er van alles bij, de ander plaatst me in een hokje van nerd of iets geitenwollensokkerigs, enz. De eerste persoon laat in zijn geest wellicht serendipiteit toe, de tweede niet. M.i. zijn dit twee basisprincipes van de menselijke geest, door Freud verwoord als verschuiving en verdichting, en in de linguistiek benoemd als metonyme versus metafoor.

 

Ik ben wel blij met je opmerking, Annedien, want ik wilde eigenlijk heel graag horen wat er in de geest van "uitvinder" gebeurt en waarom en wanneer (ik ben misschien techneut, maar wel vooral sociaal-wetenschappelijk geschoold). Maar... ik vind deze draad wel heel verrassend; ik heb een aantal nieuwe vormen van serendipiteit ontdekt en ook manieren om daar mee om te gaan. Ik hoop dus dat deze draad nog even door loopt :)

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Of de geest dit zoekt of dat ze bekende betekenissen toepast is nog wel zeer de vraag en ik denk dat mensen daarin juist heel erg verschillen. De reactie van mensen wanneer ik op mijn (nogal opvallende) ligfiets rijdt laten dit bijvoorbeeld zien: De een vindt het prachtig en fantaseert er van alles bij, de ander plaatst me in een hokje van nerd of iets geitenwollensokkerigs,

 

Misschien wat vaker op innovatieland.org lezen.

Dan had je de link naar dit filmpje ook wel gezien. ;D

Link naar reactie
  • 0

ik wilde eigenlijk heel graag horen wat er in de geest van "uitvinder" gebeurt en waarom en wanneer (ik ben misschien techneut, maar wel vooral sociaal-wetenschappelijk geschoold).

 

Uitvinder staat vást met reden tussen aanhalingstekens?

 

In mijn ogen zijn alle mensen potentiële uitvinders, maar misschien is dat ook een gevalletje serendipiteit; je bent eigenlijk niet op zoek naar uitvinderschap maar doordat je een mens bent (met alle bijbehorende kwaliteiten zoals creativiteit en de neiging verbeteringen te verzinnen) word je soms uitvinder. Sommige uitvinders heten 'marketeer' omdat ze een nieuw product uitvinden. Sommige uitvinders heten 'vindingrijke huisvrouw' omdat ze een handige manier van bevestigen bedenken. Sommige uitvinders heten 'kunstenaar' omdat hun uitvinding een estetische bedoeling heeft.

Sommige uitvinders heten 'zennovator' omdat ik dat zo bedacht heb... ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Uitvinder staat vást met reden tussen aanhalingstekens?

 

In mijn ogen zijn alle mensen potentiële uitvinders [...]

 

Yep. Maar die potentie wordt pas echt bewezen wanneer er hier in deze draad wat meer voorbeelden van serendipiteit gepost worden, ook niet-technische. ;D

 

Sommige uitvinders heten 'zennovator' omdat ik dat zo bedacht heb... ;)

 

Erg leuk. Ook die "Google-add".

Maar of je optimisme aangaande creativiteit-is-overal klopt ???. Boeiende vraag. Als het zo is dan zouden we ons wat betreft innovatie (inderdaad) slechts hoeven af te vragen waarom het dan toch niet altijd stroomt zoals we zouden willen?

 

De Zennovator stapt uit de begrippen van succes en gewin; de creatie is het doel, het vergaan is deel van het ontstaan.

 

Dit scenario is z’n eigen medicijn... is het niet prachtig?

 

Absoluut prachtig: Doet mij denken aan Karl Mannheim's "Freischwebende Intelligenz" en m'n studietijd, en borrelpraat met mijn broers ;)

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Altijd fijn als je zielesroerselen met borrelpraat geassocieerd worden :'(

 

;)

 

Zelf associeer ik serendipiteit trouwens ook met een survival skill, mensen die van een tegenslag een voordeel maken, sterker uit de strijd komen, 'Ellek nadeel hep se voordeel', 'If life gives you lemons you make lemonade', dat werk.

 

Link naar reactie
  • 0

Gisteren deed mijn jongste zoon mee aan het studentenkampioenschap viertallen bridge, in Delft. Hij laat zijn rugzak daar staan en komt daar thuis pas achter. We wonen ver van Delft. Ik kom nooit in Delft, maar vanochtend had ik er een afspraak, dus kon ik eenvoudig even langs rijden.

 

Sommige mensen quoten steeds de wet van Murphy. Ik heb meestal te maken met de tegenovergestelde wet, de wet van Christine, dat als je iets ongunstigs meemaakt er altijd "toevallig" een aantal dingen gebeuren die alles in goede zin beinvloeden.

 

Serendipiteit is ook zoiets. Als je maar hard genoeg werkt dan dwing je de toevallige briljante vondsten vanzelf af.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Als voorbeeld van serendipity, ook zoals ik juist heb gebruikt

in mijn voordracht van 31.3. voor het Institute of Forensic Auditors in Brussel, is het feit dat bij het doctoraat onderzoek om vast te stellen of

de Z-Score van Altman verbeterd kon worden (hetgeen lukte van

78 naar 97%) het by-product van dat onderzoek, namelijk de gebruikte

rating methode een veel commercieëler power bleek te zijn dan

het feit dat ik beter failllissementen kon voorspellen.

Groet :

Willem D. Okkerse

uitvinder OK-Score

member of the Institute of Forensic Auditors

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.