• 0

acquisitie zonder groot financieel risico?

Dag,

 

Sinds een jaar ben ik, samen met een vennoot, parttime bezig met een onderzoeksbureautje, waarmee ik enkele leuke projecten heb gedaan die ´op mijn pad kwamen´. De laatste tijd ben ik sterk aan het overwegen mijn werkzaamheden uit te breiden, en me fulltime op dit bureau te gaan richten. Wanneer ik dat doe, heb ik niet meer voldoende aan mijn ´eigen pad´. Wat ik eigenlijk nodig heb is een goede acquisiteur, die hart heeft voor gedegen sociaal-wetenschappelijk onderzoek, maar die meer commercieel talent en inzicht heeft dan ikzelf heb.

Het probleem is echter dat ik daar op het moment nog niet te veel financieel risico mee kan lopen. Wel ben ik bereid een redelijk percentage van de gegenereerde omzet af te staan aan de acquisiteur, maar eerdere reacties op dit forum wezen al uit dat dit door velen niet fair wordt gevonden. Een mogelijkheid kan ook zijn om de acquisiteur als vennoot in de VOF op te nemen, maar in wezen komt dat op bijna hetzelfde neer, maar dan met meer financiele risico´s.

Heeft iemand ervaring met het opzetten van een acquisitietraject in mijn branche? Bestaan er freelance acquisiteurs die op provisie werken of een soort slagingsgarantie af kunnen geven?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

 

Groeten,

 

Jeroen

 

Overigens (we hebben het immers over acquisitie): voor (markt) onderzoek met een sociaal-wetenschappelijk tintje kan je ook contact opnemen. Als relatieve starters onder elkaar moet je immers zoveel mogelijk met elkaar meedenken, zowel in opdrachten als tarieven!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kijk eens op www.freelance.nl.

 

Op basis van gegenereerde omzet bij een order een beloning vaststellen, bijvoorbeeld 10%, lijkt mij niet vreemd. Als de acquisiteur hier mee akkoord gaat dan is het toch goed?

Om deze acquisiteur op te nemen als vennoot lijkt mij niet nodig, tenzij je nog een partner zoekt die echt gaat meebouwen aan je bedrijf.

Als de freelancer zijn/haar werk niet goed doet dan kun je eenvoudig afscheid nemen, als vennoot is dat een stuk lastiger.

ErnoHannink helpt zelfstandigen internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen

http://www.ernohannink.nl

http://www.enthousiasmeren.nl

Laat de klant naar jou

komen

Hyves voor freelancers

Link naar reactie
  • 0

Het probleem met acquisitie constructies op provisiebasis is dat er van beide kanten in veel gevallen te weinig commitment is om er echt een succes van te maken. Toegegeven, je loopt als opdrachtgever geen financieel risico…… Hoewel, als je die omzet nodig hebt om je bedrijf draaiende te houden, en die omzet blijft uit…..

 

Zoals al gezegd werken de meeste freelance verkopers niet op no-cure-no-pay basis. Maar er zijn er wel die doen. Kijk eens op www.freelance.nl

 

Daar kun je zelfs een oproep plaatsen, waarin je freelance verkopers zoekt. Houdt er wel rekening mee dat er een hoop kaf onder het koren zit, maar in welke branche geldt dat niet?

 

Maar los van dit alles, waarom ga je niet gewoon zelf de acquisitie doen? Als startend ondernemer zul je toch (in het begin zeker) zelf klanten moeten werven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk ook dat je het eerst zelf goed moet doen, of in ieder geval een aantal keer flink gevallen (en opgestaan) moet zijn. Als je een verkoper als partner binnen haalt zou ik dat nooit (meer ;)) zonder financieele commitment van deze persoon doen.

 

Het is erg gemakkelijk om te zeggen: "als ik succesvol ben krijg ik X% van jouw club" Het is een stuk moeilijker om te zeggen "als ik niet succesvol ben dan zijn we allebei X kwijt"

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan natuurlijk ook onderzoek voor eigen rekening en risico doen. Sociaal-wetenschappelijk: dat klinkt allemaal erg academisch, dus dan zit je al snel in de non-profit sfeer. Pak een thema dat interessant is voor gemeenten of fondsenwervers, doe een landelijk onderzoek, deel de algemene conclusies met een vakblad en bied gelokaliseerde versies aan aan gemeenten. Tegen vergoeding uiteraard.

 

Zo maak je naam en leg je contacten die daarna weer voor opdrachten van belang kunnen zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dag allemaal,

 

De reden dat ik mezelf niet te veel met acquisitie bezig wil houden, is dat ik van mening ben dat je moet doen waar je goed in bent. In mijn geval is dat onderzoek doen. Schoenmaker, blijf bij je leest, zogezegd. Dat betekent niet dat ik er zelf geen tijd in wil steken: voorstellen schrijven, richting geven aan de acquisitie en dat soort zaken is allemaal prima. Ik weet alleen zeker dat er andere mensen meer kwaliteiten hebben in netwerken, verkoop en dergelijke.

Overigens spreekt het ´cadeautjesidee´ me wel aan. Ik ben al vaker van plan geweest op de bonnefooi bezig te gaan, en op die manier de ´free publicity´ op te zoeken. Wellicht is dat een goede testcase om mee te beginnen.

 

Ik hou me aanbevolen voor verdere suggesties (en/of aanbiedingen)!

 

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

"If you pay someone peanuts, you get monkies."

(D. Ogilvy)

 

Helaas kunnen de meeste startende ondernemers het zich niet permitteren om een professionele acquisiteur of accountmanager in te schakelen; 'spreekwoorden' (waarheden) dienen zich dus in orde van relevantie aan.

 

Natuurlijk moet je doen waar je goed in bent, maar je moet ook roeien met de riemen die je hebt. Dat laatste eerst. Een andere optie is goed worden in netwerken en acquisitie; dat zijn geen alchemistische toverstuuks maar te leren vaardigheden die de meeste (succesvolle) starters op de eenofandere manier onder de knie hebben gekregen. Als niemand je dwingt is het gemakkelijk bepaalde gebieden in jezelf niet te ontwikkelen of er uitvluchten voor te verzinnen, maar ik zou in elk geval ofwel ergens budget vandaan halen voor een acquisiteur of het zelf leren, want die andere opties zijn doorgaans veel te lastig te realiseren...

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Annedien,

 

Ik ben uit ervaring bekend met de monkey-business, en het is dan ook niet mijn bedoeling peanuts te betalen. Op het moment is het echter lastig om zomaar in zee te gaan met iemand, en ik begrijp ook dat het niet fair is om een soort van slagingsgarantie af te spreken (want dan komt het feitelijk ook weer neer op no-cure-no-pay).

 

Op dit forum lees ik veel over het belang van wederzijdse commitment. Daar kan ik natuurlijk volledig inkomen, maar is het niet zo dat je commitment juist bevordert door iemand naar resultaat te belonen? En nogmaals, die beloning mag dan wat mij betreft een meer dan redelijk percentage zijn, want ik hoef er echt niet alleen beter van te worden! Het is alleen erg lastig om me financieel te verplichten zonder dat ik weet wat ik aan die persoon heb (het spreekwoord over kaf en koren is hier misschien wat relevanter?). In een later stadium kan dit natuurlijk wel veranderen.

 

Wat betreft het zelf leren van netwerken en acquisiteren: dat is natuurlijk nooit weg, en ik zal mijn eigen netwerken natuurlijk blijven aanspreken en uitbreiden. Maar zoals er account managers en mensen in dergelijke beroepsgroepen zijn die in eigen beheer draken van onderzoeken afleveren, wil ik het niet het risico lopen hetzelfde te doen, maar dan andersom!

 

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

Wat is er nou zo verkeerd aan betalen op provisiebasis? Dat betekend toch dat een goede verkoper ook veel kan verdienen en een slechte verkoper meteen met zijn neus op de feiten gedrukt wordt?

 

Het inkomen van alle ondernemers is afhankelijk van het eigen presteren. Ik zie wat dat betreft het verschil niet tussen de freelance verkoper en de ondernemer zelf.

Mijn ding is lasergraveren! Interesse? Kijk eens op http://www.novateck.nl, voorbeelden op: http://www.graveerwinkel.nl en http://www.titanium-sieraden.nl

Link naar reactie
  • 0

zoals reeds gezegd zal de commitment het grootste probleem zijn. Misschien is het het beste als je een freelancer vindt in dezelfde branche als jij. Wellicht kan je daar goede afspraken mee maken. Kijk bijv. eens op {vier bijdragen van Lindab, vier keer een link pushen van SkillSoft in Helmond! stinkt naar linkspam, dus ik heb ze verwijderd - mod}

Link naar reactie
  • 0

Zoals al gezegd werken de meeste freelance verkopers niet op no-cure-no-pay basis.

 

Maar het hoeft toch geen freelancer te zijn? je kunt toch iemand in dienst nemen voor een salaris dat 40% vast is en 60% variabel?

 

Of je neemt iemand aan voor minimumloon op een contract voor 6 maanden en je geeft 15% commissie, of 20%, zodat als ze verkopen zoals ze beloven ze 300k per jaar kunnen maken. Een verkoper die niet voor commissie wil werken gelooft niet in de eigen verkoop capaciteiten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals al gezegd werken de meeste freelance verkopers niet op no-cure-no-pay basis.

 

Maar het hoeft toch geen freelancer te zijn? je kunt toch iemand in dienst nemen voor een salaris dat 40% vast is en 60% variabel?

 

Of je neemt iemand aan voor minimumloon op een contract voor 6 maanden en je geeft 15% commissie, of 20%, zodat als ze verkopen zoals ze beloven ze 300k per jaar kunnen maken. Een verkoper die niet voor commissie wil werken gelooft niet in de eigen verkoop capaciteiten.

 

 

 

Maar dat is dan toch niet no-cure-no-pay? NCNP is als je alleen maar provisie betaalt.

 

Ben het verder wel met Christine eens dat een verkoper voor de provisie moet gaan. Wat niet wegneemt dat je ook een deel vast zal moeten betalen. En dat heeft niets met geloof in eigen kunnen te maken. Maar ook verkopers hebben vaste lasten......

 

Overigens zit de markt momenteel niet zo in elkaar dat je veel goede verkopers zult kunnen vinden (met een bewezen track-record) die een zes maanden contract aan willen gaan tegen het minimum loon. Of dat tercht is laat ik even in het midden. Het is in ieder geval wel de huidige situatie.

 

Daarnaast wil ik nog opmerken dat veel bedrijven die NCNP verkopers zoeken veelal een product/dienst hebben dat lang niet zo makkelijk verkoopt als ze zelf voorstellen.

 

Een ander nadeel van NCNP constructies is dat de freelancer 'even snel' de krenten uit de pap haalt en weer weg is. Het levert dan geen structurele omzetgroei op.

 

Wil je de omzet structureel laten groeien dan zul je ook een gedegen commercieel apparaat op moeten bouwen. En dat kost geld.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeroen,

 

Zou je a.u.b. eerst even de huisregels van HigherLevel willen lezen voor je dit soort topics naar boven gaat halen en je eigen diensten gaat promoten?

 

Alvast bedankt!

 

Hallo,

 

Ik ben net gestart als acquisiteur. Wat is het probleem, waar kan ik je mee ondersteunen

 

 

 

Je kan natuurlijk ook onderzoek voor eigen rekening en risico doen. Sociaal-wetenschappelijk: dat klinkt allemaal erg academisch, dus dan zit je al snel in de non-profit sfeer. Pak een thema dat interessant is voor gemeenten of fondsenwervers, doe een landelijk onderzoek, deel de algemene conclusies met een vakblad en bied gelokaliseerde versies aan aan gemeenten. Tegen vergoeding uiteraard.

 

Zo maak je naam en leg je contacten die daarna weer voor opdrachten van belang kunnen zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.