• 0

Belasting na afkopen levensverzekering

Nou, na veel zoeken en bellen met de belastingdienst heb ik nog steeds een vraag...

 

Situatie: mijn hypotheek is veranderd in een andere vorm. Bij zowel de oude situatie als de nieuwe is een levensverzekering gekoppeld. Die van de oude situatie is afgekocht. De (fictieve) bedragen zijn:

Betaalde premie: 4000

Uitbetaald na afkoop: 3000

 

Mijn redenatie is dat dit vergeleken kan worden met geld overmaken op je spaarrekening - ik stort 4000 in de levensverzekering, en het verschil tussen dat bedrag en wat ik uitbetaald krijg is rendement plus boete - in dit geval dus negatief.

 

Volgens de belastingtelefoon echter (die continu levensverzekering en lijfrente door elkaar haalde) moet ik het volledige uitbetaalde bedrag bij mijn inkomen optellen waardoor het in Box 1 belast wordt.

 

Dat lijkt mij een beetje straf - als ik mijn spaargeld terugstort naar mijn lopende rekening hoef ik daar immers ook geen belasting over te betalen (de mevrouw van de belastingdienst dacht overigens van wel... :o).

 

Wie kan mij vertellen hoe dit nu zit, want ik op dit moment heb ik even geen idee wat er nu belast is en wat niet...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een veel voorkomend fenomeen......bestaande polissen afkopen en nieuwe sluiten. Dit strekt altijd ten nadeeel van de polishouder en is over het algemeen alleen maar goed voor de maatschappij en adviseur. Enerzijds (afhankelijk van de ingangsdatum) heeft dit fiscale consequenties voor mogelijke vrijstellingen en anderzijds wordt je geconfronteerd met de afkoopwaarde welke beduidend lager ligt dan je inleg. Een beetje adviseur gaat zorgvuldig om met een reeds bestaande levenpolis, maar dit terzijde.

 

Het rentebestanddeel wordt in principe progressief belast in Box I. Aangezien de afkoopwaarde lager ligt dan de totaal ingebrachte premie is het rentebestanddeel negatief en volgt er dus geen heffing in Box I.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Een beetje adviseur gaat zorgvuldig om met een reeds bestaande levenpolis, maar dit terzijde.

 

Gelukkig waren de cijfers die ik noemde fictief en is de schade vrij beperkt. ;)

 

Aangezien de afkoopwaarde lager ligt dan de totaal ingebrachte premie is het rentebestanddeel negatief en volgt er dus geen heffing in Box I.

 

Ah, dat dacht ik zelf ook al, en wilde ik graag horen. Toch jammer dat de belastingtelefoon dat niet wist...

 

Hartelijk dank, Camelot! :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.