• 0

Artikel: Onbetaalde initiatieven stimuleren de economie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Grappig dat je het zegt; worstelt Higherlevel niet juist met het aantoonbaar maken van die economische stimulatie omdat een deel van dit forum wel door betaalde krachten gerund wordt en er op allerlei fronten geld in gestoken wordt, wat weer door de overheid betaald wordt, die nu wil weten wat de netto opbrengst van die investeringen is, om in te schatten of het bestaansrecht heeft?

 

Het lijkt me trouwens meer dan aannemelijk te maken dat er inderdaad economische stimulatie uitgaat van Higherlevel... maar als voorbeeld is het dus niet één op één te gebruiken als illustratie van het artikel. Voor individuele leden die onbezoldigd hun tijd en energie in het forum steken zou het weer wel op kunnen gaan.

 

Link naar reactie
  • 0

... een deel van dit forum wel door betaalde krachten gerund wordt en er op allerlei fronten geld in gestoken wordt...

 

Het lijkt me trouwens meer dan aannemelijk te maken dat er inderdaad economische stimulatie uitgaat van Higherlevel... maar als voorbeeld is het dus niet één op één te gebruiken als illustratie van het artikel. Voor individuele leden die onbezoldigd hun tijd en energie in het forum steken zou het weer wel op kunnen gaan.

 

 

Wat de politiek vind van Higherlevel en hoe ze dat willen meten en de bijdragen van leden, mods en wat lezers er aan hebben lijkenme twee afzonderlijek werelden. Ambtenarenvna EZ hebben meermalen laten zien dat ze heel goed weten wat hier geschreven worden, maar meeschrijven, daar beginnen ze niet aan. En dat betaalde deel: dat is juist voor die verantwoording van EZ en een beetje hosting. Nee, ik doel op die adviezen die lezers en experts hier geven om ondernemers te helpen: dat deel sluit aan bij het artikel.

Link naar reactie
  • 0

Grappig dat je het zegt; worstelt Higherlevel niet juist met het aantoonbaar maken van die economische stimulatie omdat een deel van dit forum wel door betaalde krachten gerund wordt en er op allerlei fronten geld in gestoken wordt, wat weer door de overheid betaald wordt, die nu wil weten wat de netto opbrengst van die investeringen is, om in te schatten of het bestaansrecht heeft?

 

Het lijkt me trouwens meer dan aannemelijk te maken dat er inderdaad economische stimulatie uitgaat van Higherlevel... maar als voorbeeld is het dus niet één op één te gebruiken als illustratie van het artikel. Voor individuele leden die onbezoldigd hun tijd en energie in het forum steken zou het weer wel op kunnen gaan.

 

 

Lekker scherp weer. ;) :P

 

De ruggegraat van het forum is naar mijn idee die ene ondernemer die de andere (startende) ondernemer verder helpt door een antwoord op zijn vraag te geven. En voor die antwoorden krijgt niemand betaald.

Samenwerkingen tussen bezoekers van HL is ook een persoonlijke keuze van mensen, ook daar heeft het back office geen vat op.

 

Het forum zelf zie ik als het stuk gereedschap, het geld wordt nu vooral gebruikt om dit gereedschap te optimaliseren voor de bezoeker.

Zie het maar als een zalencentrum dat af en toe een zaaltje beschikbaar stelt voor een groep vrijwilligers, dat zaaltje zal toch het licht moeten branden.

Link naar reactie
  • 0

Hoe dan ook: razend fascinerend die zelfstarters, altruïsten, ex-economie-denkers-en-doeners, mensen die erop vertrouwen dat niet alles een economisch motief hoeft te hebben om het te doen en mee bezig te zijn. Het woord 'vrijwilliger' is wat dat aangaat ook behoorlijk verworden tot een synoniem voor 'iemand die gratis werk doet', terwijl de werkelijke betekenis is, dat iemand het uit vrije wil doet. En dat is krachtig! "Waarom doe je dat werk?". "Omdat ik het wil.".

 

Bovendien is het woord ergens ook nog een flinke sneer naar betaald werk. Alsof je dat niet uit vrije wil doet! Geld is machtig- het laat je dingen doen die je misschien niet echt wil doen.

Zo'n gekke gedachte is dat trouwens nog niet eens. Hoe veel mensen zouden niet doen wat ze nu doen als ze er geen geld voor zouden krijgen (en dus niet van afhankelijk zijn voor de hypotheek en pindakaas?)

 

Als ik me voorstel dat ik alleen nog maar 'broodklussen' zou doen zou ik ongelukkig worden - nou ben ik wel heel tevreden wat betreft de mate waarin ik het leuk vind wat ik doe voor mijn brood - maar het idee van autonomie en dingen naar eigen inzicht bedenken en uitvoeren binnen mijn initiatieven is wat me een 'heel mens' maakt, naar mijn idee... Misschien dat 'vrijwilligerswerk' dat voor veel anderen ook doet. Overigens is wat ik over veel vrijwilligerswerk hoor precies hetzelfde gedoe als bij 'gewone' organisaties ;-)

Link naar reactie
  • 0

Er stond in november 2005 een artikel in de Intermediair over Jeroen van de Ven". Dat artikel kan in online niet vinden maar wel iets wat de resultaten van het proefschrift van Van der Ven weergeeft.

http://www.uvt.nl/nieuws/persberichten/2003/10/0310210.html

"Waarom helpen we vrienden en buren met allerlei hand- en spandiensten? Omdat we niet zo altruïstisch zijn als we denken."

ErnoHannink helpt zelfstandigen internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen

http://www.ernohannink.nl

http://www.enthousiasmeren.nl

Laat de klant naar jou

komen

Hyves voor freelancers

Link naar reactie
  • 0

"Zo waarderen mensen het doneren van bloed omdat het vrijwillig is, maar die waardering verdwijnt als er een hoge beloning tegenover staat. De motivatie die mensen van binnenuit hebben, wordt door beloningen soms juist verdrongen."

 

De auteur haalt aan dat het geven van een mok aan de donateurs juist weer wél stimulerend werkt. Ik herinner me uit een onderzoek dat het bloed geven zonder dat hier een beloning tegenover staat ook gedaan wordt vanwege de 'status' en dat het weghalen van de liefdadige factor door er een beloning tegenover te stellen (geld, bijvoorbeeld) dus niet de innerlijke motivatie verdringt maar de tentoon te spreiden liefdadigheid teniet doet (want dan is het gewoon uurtje factuurtje ;-) en dus wordt het een stuk minder relevant voor iemand om bloed te geven. Veel mensen vinden het belangrijk dat 'de buren' zien dat ze 'goede mensen' zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zat net op een bank in de zon in het een beetje verwilderd grasveldje in mijn dorp met mijn zoontje in het gras met verwaaide bloemen, terwijl de hond zich enthousiast zelf uitliet.

 

Na enige tijd besefte ik mij dat mijn dorp 1000 maal minder aantrekkelijk zou zijn zonder een "Open Source"-plek als deze. Sprekend voor mijzelf kan ik ook zeggen dat er geen druppel creativiteit meer uit mij zou komen zonder dit zonder niemandsveldjes. En dat zou de economie weer schaden.

 

Voor een vrije markt-denker als ik is dit dus duidelijk de grens van de markt. Zoals Ode al lang geleden schreef http://www.ode.nl/article.php?aID=148 - we moeten de publieke ruimte houden. In het slechtste geval inspireert het de particuliere sector, net als andere culturen, religies en talen inspireren.

 

Vorige week Koninginnedag georganiseerd met nog 9 andere idioten, gewoon, omdat we het leuk vinden voor ons dorpje iets te doen. Wat krijgen we er voor terug ? De eer, status, plezier, trots. Goed genoeg voor mij. Stimuleert dit de economie ?

 

Laat ik het anders zeggen : als we de dingen uit ons leven weghalen die weinig met economie te maken hebben, maar die wel ons eraan herinneren dat er nog meer kanten zijn aan mens-zijn : wie wil er dan nog ondernemer zijn ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.