• 0

Geld ontvangen zonder belasting, evenals een overname

Op dit moment ben ik werkzaam bij een bedrijf en we zijn nog bezig met het afronden van de formaliteiten. Op dit moment 'verdien' ik 1000 euro per maand, dit wordt gewoon op mijn rekening gestort en zal ik dus uiteindelijk zelf moeten aangeven bij de belastingdienst als 'bijverdiensten' oid.

 

Naast dit loon heb ik een privé een zaak verkocht voor 20.000 euro. We hebben een overnamebedrag afgesproken en dat is inmiddels gestort.

 

Echter nu wil ik niet straks 50% 'kwijt' zijn, ik heb er hard voor gewerkt en zou vervelend zijn dat ik door een fiscale fout te maken straks een boel kwijt ben. Uiteindelijk moet ik wel belasting betalen, daar heb ik geen probleem mee maar ben op zoek naar de meest aantrekkelijke oplossing.

 

Het loon zal binnenkort gewoon via loondienst worden uitgekeerd. Wat kan ik het beste doen met het tot nu toe ontvangen loon? Is het oprichten van een persoonlijke holding een idee? Waarbij ik het geld dus in die holding stop en mijn toekomstig loon ook, evenals het overnamebedrag. Als ik het er dan uit haal betaal ik pas belasting toch?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op dit moment ben ik werkzaam bij een bedrijf en we zijn nog bezig met het afronden van de formaliteiten. Op dit moment 'verdien' ik 1000 euro per maand, dit wordt gewoon op mijn rekening gestort en zal ik dus uiteindelijk zelf moeten aangeven bij de belastingdienst als 'bijverdiensten' oid.

 

Hoe moeten we dit zien? Heb je een loondienstverband of werk je middels een andere constructie?

 

Naast dit loon heb ik een privé een zaak verkocht voor 20.000 euro. We hebben een overnamebedrag afgesproken en dat is inmiddels gestort.

 

Per welke datum is er verkocht en wat was de rechtsvorm van die onderneming?

 

Echter nu wil ik niet straks 50% 'kwijt' zijn, ik heb er hard voor gewerkt en zou vervelend zijn dat ik door een fiscale fout te maken straks een boel kwijt ben. Uiteindelijk moet ik wel belasting betalen, daar heb ik geen probleem mee maar ben op zoek naar de meest aantrekkelijke oplossing.

 

In hoeverre heb je advies ingewonnen alvorens tot verkoop over te gaan? Je hebt de overnamesom inmiddels ontvangen en om achteraf constructies te bouwen kan veelal tot problemen leiden.

 

Het loon zal binnenkort gewoon via loondienst worden uitgekeerd. Wat kan ik het beste doen met het tot nu toe ontvangen loon? Is het oprichten van een persoonlijke holding een idee? Waarbij ik het geld dus in die holding stop en mijn toekomstig loon ook, evenals het overnamebedrag. Als ik het er dan uit haal betaal ik pas belasting toch?

 

Als je wat meer duidelijke info verschaft kunnen we je wellicht beter begrijpen. Hoe moeten we de "loondienst" plaatsen?

 

 

P.s. Ik denk dat Ilja zich heeft vergist, aangezien de factor ondernemerschap toch aanwezig is.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoe moeten we dit zien? Heb je een loondienstverband of werk je middels een andere constructie?

Uiteindelijk krijg ik aandelen van de onderneming (waarschijnlijk een BV). Echter nu is het nog een eenmanszaak en de formaliteiten zijn ingestart om er een BV van te maken. Dan kom ik in loondienst van de BV.
Per welke datum is er verkocht en wat was de rechtsvorm van die onderneming?
Het is verkocht eind 2005.
In hoeverre heb je advies ingewonnen alvorens tot verkoop over te gaan? Je hebt de overnamesom inmiddels ontvangen en om achteraf constructies te bouwen kan veelal tot problemen leiden.
Ik heb geen fiscaal advies ontvangen nog en ook niet ingewonnen bij de overname, dit omdat het om een relatief klein bedrag gaat. Maar dit had ik eigenlijk eerder willen regelen echter door een aantal vertragingen is het nu uitgelopen (wat natuurlijk wel deels mijn schuld is).
Als je wat meer duidelijke info verschaft kunnen we je wellicht beter begrijpen. Hoe moeten we de "loondienst" plaatsen?
De onderneming ben ik gestart met een compagnon, het is nu nog een eenmanszaak. We hadden de afspraak om in eerste instantie een jaar geen loon te nemen en de eenmanszaak daarna om te zetten naar een BV. De eensmanszaak staat op naam van mijn compagnon. Inmiddels zijn we ruim 2 jaar verder en hebben we wel besloten om onszelf loon uit te keren, echter dit nog zonder loonadministratie. Dus feitenlijk ontvang ik nu bruto loon, dat ik als bijverdiensten bij de belastingdienst zou moeten aangeven.
P.s. Ik denk dat Ilja zich heeft vergist, aangezien de factor ondernemerschap toch aanwezig is.

Die constatering is wat voorbarig, maar ik had misschien beter moeten aangeven dat het om een eensmanszaak/bv ging.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.