• 0

Wanneer wel of niet een belastingplicht?

Hallo allemaal,

 

Ik verkoop wel eens (zo'n 4 x keer per maand) wat zelfgemaakte producten aan familie/kennissen enz. Het gaat hier om sieraden. Ik maak er niet echt veel winst op omdat ik het nu nog alleen voor het plezier doe.

Omdat het best wel aanslaat en de bal een beetje gaat rollen, zou ik best wel mezelf willen laten inschrijven bij de KvK, al was het alleen al dat ik dan bij groothandelaren de nodige benodigdheden in kan slaan. Ik heb twee vragen:

 

Wie kan mij vertellen of en wanneer ik dan belastingplichtig wordt?

 

Hanteren groothandelaren een minimum afname en heeft de belasting daar ook nog een zekere vinger in de pap?

 

Veel dank alvast,

 

Susanna

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Wie kan mij vertellen of en wanneer ik dan belastingplichtig wordt?

 

In principe direct. Wel heb je bijvoorbeeld de kleine ondernemersregeling als je heel weinig omzet haalt. Meer info hierover en over andere belastingzaken vind je op Belastingdienst.nl.

 

Hanteren groothandelaren een minimum afname

 

Dat kan, daar is een groothandel vrij in. Het kan dus per groothandel anders zijn, net wat zij zelf willen.

 

en heeft de belasting daar ook nog een zekere vinger in de pap?

 

Nee, helemaal niets.

Link naar reactie
  • 0

Wie kan mij vertellen of en wanneer ik dan belastingplichtig wordt?

 

Dit verschilt per belastingsoort. Voor de omzetbelasting gelden andere criteria dan voor de inkomstenbelasting. Beiden zijn echter afhankelijk van de feiten en omstandigheden. Een inschrijving bij de kamer van koophandel is daarvoor niet doorslaggevend. Als je zelf denkt dat je activiteiten wel eens een onderneming zouden kunnen vormen, kun je je aanmelden bij de belastingdienst, via een formulier 'opgaaf startende ondernemers'. Aan de hand daarvan zal de belastingdienst dan eventueel belastingplicht vaststellen.

 

In de inkomstenbelasting bestaat overigens naast ondernemerschap ook nog de werkzaamheid. Dat is (heel kort door de bocht) als je geen onderneming hebt, maar de belastingdienst wel je resultaat wil belasten. Meer info vind je op www.belastingdienst.nl en op deze site.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.