• 0

Constructie voor softwareverkoop

Ik ben werkzaam bij een jonge eenmanszaak, die een nieuw softwareproduct op de markt wil gaan brengen. Het product is ontwikkeld door 3 spelers; een programmeur, een ervaringsdekundige in de branche waarvoor het product bestemd is, en onze eenmanszaak.

Ik zou graag wat adviezen willen ontvangen over wat de verstandigste cnstructie is om dit product op de markt te brengen. Ik denk hierbij aan manieren van belastingtechnisch aantrekkelijke winstverdeling, verdeling van eigendomsrechten etc. etc.

 

Ik hoop dat er onder de forumgebruikers mensen zijn die ervaringen hebben met dit soort situaties, die ons van tips willen voorzien.

 

Casper Ruizendaal

Http://www.tangerine.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De meest eenvoudige en meest gebruikelijke (fiscaal gezien misschien niet de meest voordelige) is om een BV op te richten, alle software en contracten in de BV te stoppen, De aandelen te verdelen onder de 3 initiatiefnemers, naar rato van de inbreng en vervolgens vanuit de BV de software te verkopen en de winst uit te keren aan de aandeelhouders naar rato van hun aandeel in de onderneming.

 

Je kan nog iets doen met Agio en/of achtergestelde leningen en zo, maar dat is hogere financieringskunde.

 

In een BV kun je makkelijk nieuwe partners aantrekken. Je kunt mensen voor hun inbreng (hoeft niet altijd geld te zijn) belonen met een aandeel in de onderneming. Wie het meeste heeft ingebracht, krijgt ook het grootste aandeel in de winst. Lekker makkelijk.

 

Groeten,

Nils

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beste Casper,

 

Nils vat het goed samen: eerst zal je moeten vast stellen wie wat inbrengt in de samenwerking. Bijvoorbeeld zal duidelijk moeten worden wie de auteursrechthebbende is van het softwareproduct en welke finnanciering nodig is om de kosten te dragen van de oprichters/medewerkers, sales/marketing en onderhoud van een en ander.

 

Als je duidelijk is welke baten en lasten voorzienbaar zijn zal een fiscalist in combinatie met een juridisch adviseur je kunnen adviseren welke constructie (bijv. besloten vennootschap) het beste past bij jullie samenwerking. Om de risiko onder controle te houden (en de geprognotiseerde winst veilig te stellen) zal je goede algemene voorwaarden voor sales en onderhoud van software nodig hebben zoals die van de FENIT. In een gesprek met een een fiscalist en een juridisch adviseur (met kennis van ondernemingsrecht en IT recht) kan een en ander meer in detail aan de orde komen.

 

Desgewenst kan je bij Legal Capital terecht (dat samenwerkt met Tax Advisor) of kan ik je doorverwijzen naar een kantoor.

 

Lawman

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.