• 0

gevolgen overlijden enige stillevennoot?

Goeiedag allemaal, ik zou graag willen weten wat jullie denken over deze casus.

 

Jos exploiteert een pretpark in de vorm van een C.V. hijzelf is de beherende vennoot en daarnaast is er ook een stille vennoot zijn vader hans.

Hans heeft 2.500.000 ingestopt in de CV en jos zelf 400.000

stille res. zijn 1.000.000

winsten afgelopen jaren

2003 200.000

2004 225.000

2005 350.000

 

hans krijgt voor zijn inbreng een renteverg. van 7% over comm. kap.en 3% over de resterende winsten.

 

nu overlijd de vader hans en ergenamen zijn 5 kinderen

Jos (de beherende vennoot) 42 jaar

Kees 39 jaar

Mariola 37 jaar

Jeroen 36 jaar

Chantal 34 jaar

 

naast het kapitaal heeft hans ook een eigen woning tot zijn boedel

woz- 350.000 WEV 425.000

Er is geen verblijvings- of overnamebeding.

 

Jos keert liever het kapitaal uit aan de kinderen en dan verder gaan met de onderneming.

 

Nu ga je meteen denken aan de vragen zoals:

1 Overgaan tot een BV of EZ enz.?

2 Wat is de nalatenschap?

3 Staken door overlijden, stakingswinst?

 

Ben zeer benieuwd wat jullie opmerkingen zijn. ;D ;D

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Huizing,

 

Je hebt deze vraag al eerder gesteld vandaar dat ik de andere post heb verwijderd.

 

Wat mij niet helemaal duidelijk wordt in hoeverre deze casus een werkelijk gebeurt verhaal is, of nu speelt.

 

ik begrijp ook niet helemaal wat je bedoeld met "jos keert liever het kapitaal uit dan verder te gaan met de onderneming."

Bedoel je dat de onderneming verkocht gaat worden ?

 

Ik denk dat je het beste te rade kunt gaan bij een notaris en een fiscalist hoe je dit het beste op kunt lossen, danwel een zo gunstig mogelijke situatie te creeeren.

Link naar reactie
  • 0

Beste highlevelers,

ik kan wel begrijpen dat jullie zo denken, het ziet er idd wel uit als een schoolopdracht maar dat is het helaas niet (op school waren ze wel makkelijker), een gedeelte van de casus ben ik al uitgekomen bijv. ik ben zelf tot de conclusie gekomen om een lening aan te gaan bij de bank zodat jos de schuld aan de erfgenamen kan betalen en de onderneming geheel voor zichzelf heeft.

 

Of worden zulke casussen niet besproken hier op highlevel? Ben namelijk wel nieuw hier.

 

p.s. dit is niet de hele casus een gedeelte heb ik namelijk al opgelost en wil kijken wat de bevindingen van de highlevelers zijn.

 

Groeten Huizing

 

Link naar reactie
  • 0

Tegenwoordig heb je niet zo snel meer een onderneming wanneer je commanditair vennoot bent. Dat is wel vervelend bij overlijden, want het scheelt nog al in het successierecht. Zonder alle feiten is het echter niet mogelijk om een goed antwoord op je vragen te geven. De uitkomst is namelijk nogal afhankelijk van de details.

 

Met dit soort bedragen is het in ieder geval raadzaam om een fiscalist te raadplegen. Wil je zelf wat uitzoeken, kun je in de successiealmanak kijken, maar beter kun je wat verder de vakliteratuur in. Bijvoorbeeld via het boek "Estate planning", van Sonneveldt en Kleijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.