• 0

Financiering Franchise?

Gast Verwijderd account

ik wil graag een bedrijf starten middels een bestaand franchise concept. Voor ik contact op ga nemen met deze organisatie ben ik mij eerst aan het verdiepen/oriënteren welke mogelijkheden er zijn om dit te financieren. De meeste franchise organisaties vragen altijd een bepaald percentage aan eigen vermogen, mijn vraag is eigenlijk dat wanneer je zelf geen eigen vermogen hebt, of in elk geval niet het bedrag dat zij vragen, is het dan alsnog wel mogelijk om het bedrijf te starten? bijvoorbeeld middels het borgstellingskrediet? of via een andere regeling.

Een voordeel is denk ik dat het bedrijf waar ik voor wil franchisen al meer dan 10 jaar op de markt actief is en dit dus wel zekerheid bied aan de bank om een eventuele lening los te krijgen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Franchisegevers vragen een "eigen inbreng" als garantie voor de betrokkenheid van de ondernemer. Dat geld an je gewoon lenen, zij het op persoonlijke titel en vervolgens inbrengen. Daar is niks mis mee. Het is echter wel de vraag of het verstandig is. Mislukt de onderneming, dan zit je met een stevige persoonlijke schuld.

 

Lenen "op de zaak" is geen optie. Daarmee ondergraaf je de essentie van de "eigen inbreng".

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Franchisegevers vragen een "eigen inbreng" als garantie voor de betrokkenheid van de ondernemer. Dat geld an je gewoon lenen, zij het op persoonlijke titel en vervolgens inbrengen. Daar is niks mis mee. Het is echter wel de vraag of het verstandig is. Mislukt de onderneming, dan zit je met een stevige persoonlijke schuld.

 

Lenen "op de zaak" is geen optie. Daarmee ondergraaf je de essentie van de "eigen inbreng".

 

Allereerst bedankt voor je reactie!

één ding is mij nog niet helemaal duidelijk, dat stel het totaal te investeren bedrag bedraagt € 150.000 waarvan ik € 40.000 aan eigen vermogen moet inbrengen. Het franchise bedrijf waarin ik intresse heb werkt samen met de ING bank, bij deze bank wordt dus dan neem ik aan het totaal te investeren bedrag minus het bedrag een eigen vermogen gefinancierd en hierbij via deze weg is het dan wel mogelijk om gebruik te maken van het borgstellingskrediet mocht er alsnog een tekort aan zekerheden bestaan. Het is dus dan niet zo dat die € 40.000 wordt gerekent als een tekort aan zekerheden waarvan ik op basis gebruik kan maken van bijv. het borgstellingskrediet en de rest wordt gefinancierd middels bancair krediet. (met andere woorden je leent dus de gehele € 150.000)

Zijn daar dan ook bij de bank voor starters constructies voor zodat je het bedrag aan eigen vermorgen kan lenen op persoonlijke titel en de rest op de naam van de zaak? want als je het bedrag aan eigen vermogen op een 'normale' manier zou lenen (Bijv. de Frisia o.i.d) dan speelt ook je huidige inkomen een rol.

Sorry voor het lange verhaal ;)

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is een zaak tussen jouw, de franchise gever en de bank. Meestal geeft de franchisegever aan wat je minimaal aan "eigen vermogen" (dus eigen geld en geleend op persoonlijke titel) moet inbrengen. De res mag je lenen op rekening van "de zaak", mits de bank daarmee accoord gaat.

 

Veel franchisegevers hebben een "arrangement" met een bank voor hun franchise nemers, waarin dit soort zaken keurig uitgewerkt zijn.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.