• 0

Financiële gegevens café

Hallo allemaal,

 

Een tijdje staat er nu al een horeca pand te huur op een A1 locatie bij ons in de stad. Na een tijdje begon hij mij op te vallen en ben ik wat meer informatie gaan opzoeken over dit pand. Nadat de huurprijs ook redelijk positief bleek te zijn, ben ik het plan verder gaan uitwerken.

 

Ik heb inmiddels al een aardig idee van het concept en de uitstraling. Ik ben begonnen aan het financiële plan. Maar nu ben ik ergens vastgelopen.

 

Ik heb een aardig idee van de gemiddelde verkoopprijzen, maar totaal niet van de inkoopprijzen van een café. Het blijkt tevens ook moeilijk te zijn om deze bij groothandelaren/brouwers te achterhalen.

 

Ik ben dus op zoek naar iemand die ervaring heeft in deze branche of op dit moment actief is in deze branche voor een richtlijn van de inkoopprijs.

 

Alvast bedankt allemaal!

 

Groeten,

Wouter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deze zijn zeer afhankelijk van je schaalgrootte. Ik denk dat je zodra je een indicatie hebt van je verkopen gewoon naar een brouwerij toe moet stappen en met hen om tafel moet gaan zitten. Sowieso komt het redelijk veel voor dat brouwerijen mee investeren in panden of ze zelfs helemaal opkopen. Het is maar net wat je wilt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ok, dat is een goed idee! Het pand moet opgeknapt worden en is alleen beschikbaar om te huren en niet om te kopen. Een brouwerij kan dus niet meeinvesteren in het pand.

 

Ik heb wel vrij veel vermogen nodig om de inventaris aan te schaffen. (muziek, licht, stoelen, tafels e.d.). Zou een brouwerij daar ook in mee willen investeren? En is dat dan in de vorm van een lening of in de vorm van een 'mede eigenaar'?

 

Het gaat om een gemiddeld café en ik schat dat er op een drukke zaterdagavond gemiddeld 180 klanten binnen zullen zijn. Hoe ga ik nu de gesprekken met de brouwerij in? Neem ik het initiatief of laat ik hun met een voorstel komen?

 

Groeten,

Wouter

 

P.S. ik zit nog steeds in een oriënterende fase en wanneer iemand met inkoopbedragen kan komen, hoor ik dit alsnog graag!

Link naar reactie
  • 0

Wouter,

 

Het is niet ongebruikelijk dat een brouwerij meefinanciert alleen inventaris etc. Het gaat hen uiteindelijk alleen om het afname contract.

 

Je hoeft dus geen kooppand te hebben om een financiering van de brouwer te kunnen krijgen.

 

Wat betreft de inkoopprijzen dat is inderdaad (zoals djluc terecht opmerkt) lastiger.

 

Ik zal een indicatie geven van wat ik in de praktijk meemaak. Bijvoorbeeld de heineken brouwerijen rekenen ongeveer tussen 77 en 79 euro per fust (50 liter) Amstel, exclusief emballage. Bier is dus ongeveer 1.54 - 1.58 euro per liter. afname in dit geval was slechts 5 fusten dus veel prijsafspraken kan deze klant niet maken.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt?

 

groeten erik

Link naar reactie
  • 0

@ Erik: Daar heb ik zeker wat aan. Ik heb nu tenminste een idee wat een fust me zal gaan kosten.

 

Wellicht kunnen ook kleinere cafés grote aantallen bestellen. Wanneer je een fatsoenlijke opslag plaats hebt, kun je makkelijk meerder fusten op voorraad hebben.

 

Wanneer er nog andere zijn die mij tips of hulp kunnen geven, hoor ik dit graag.

 

Alvast bedankt allemaal!

 

Groeten,

Wouter

Link naar reactie
  • 0

Op de website van het bedrijfsschap Horeca en Catering kun je met behulp van het horeca analysesysteem gemiddelde cijfers verkrijgen voor horecaondernemingen, vergelijkbaar met je eigen onderneming. Zo kun je een redelijk goede schatting maken van bijvoorbeeld je inkoopkosten en exploitatiekosten. Ook is er informatie te vinden over winstmarges op verschillende producten.

 

Website HAS: http://www.bhenc.nl/content.jsp?objectid=7358

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Jongens en meisjes, in vrijwel elke kroeg hebben ze tegenwoordig een tank hoor. Kroegen waar ze nog fusten gebruiken doen dit vaak alleen omdat ze echt geen plaats hebben voor een tank o.i.d. Ook tijdens evenementen en catering zie je nog soms fusten.

 

@Chriz: die site van HAS is inderdaad zeer bruikbaar!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

@djluc, klopt wat je zegt, maar veel van onze clienten gebruiken nog steeds fusten en deze hebben volgens mij wel ruimte ???

 

Bij ons in het dorp (purmerend) gebruiken trouwens alle kroegen nog fusten, waarom dat is weet ik ook niet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien heeft het te maken met de maximaal toegestane aslast van de vrachtwagens die het bier komen brengen? Fusten kun je overladen, een tankwagen kleiner maken kan niet. Plaatsen zoals de koemarkt in Purmerend zijn misschien qua wegdek en fundering niet berekend op de zware aslasten van tankauto's, net als in Utrecht langs de grachten bijvoorbeeld lange tijd het geval was (ivm werfkelders, die zijn de afgelopenjarenversterkt).

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even wat zitten rekenen. Uitgaande van een Fust van 50 liter, die 79 euro kost, dat er 4 pilsjes in een liter gaan (25cl / glas) en dat er 5 liter verloren gaat (of is te veel gerekend?) kost één biertje (aan inkoop) € 0,44.

 

DIt vind ik raar want wanneer ik in de supermarkt een krat bier koop kost deze gemiddeld 10 euro (excl. Embalage). Wanneer je dit deelt door 24 flesjes kom je op een prijs/bier van € 0,42. Dit bedrag is zelfs in sommige gevallen voor een flesje van 33 cl.

 

DIt betekend dat je goedkoper uit zou zijn om als horeca in een supermarkt te kopen. Je kan tevens nog eens 19% eraf halen voor de BTW. Of zie ik dit nu verkeerd?

 

PS. Ik heb bij een horecagroothandel prijzen los weten te krijgen: € 87 voor een fust (50L) van Jupiler en € 9,51 voor een kratje (24 x 25 cl) excl. BTW.

Word bier trouwens doorgaans gekocht bij een groothandel of direct bij de brouwerij?

Link naar reactie
  • 0

Ok... bedankt

 

Ik heb inmiddels een voorbeeld gevonden voor een financieel plan op dit forum. Zie: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=1094 en dan de derde post (van Peter Bosman).

 

Het gedeelte van de investering en financiering kom ik wel aardig uit, maar ik loop vast bij de exploitatie. Ik zit in het eerste jaar van de opleiding management, economie en recht en zo'n dergelijk plan is wel eens gepaseerd maar het lukt met nog steeds niet helemaal.

 

Ten eerste ben ik benieuwd hoe je in de realiteit aan afschrijfkosten komt, is daar ergens een schema voor?

Zijn bankkosten de kosten die je maakt als je rekening courant in de min staat of valt dat ook onder rentekosten?

En wat word er verstaan onder 'bijzondere baten en lasten' en 'Privé-uitgaven' ?

 

Link naar reactie
  • 0

Bank kosten zijn de kosten die je maakt bij de bank..

Overschrijvingen, gebruik pas(sen), online bankieren etc etc.

 

Prive uitgaven spreken voor zich lijkt mij.

 

Ik dacht dat de inkoop van 1 glas bier hier 0,34 cent was maar ik kan mij vergissen. Zal proberen die lijst eens boven water te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Een oude rekeneenheid voor een fust bier: 220 glazen uit een 50 liter vat. Voor wat betreft het kostprijs per liter verhaal, je conclusie is juist, de prijs per liter ligt bij fustenbier over het algemeen licht hoger dan flessenbier (zeker met de huidige stunts in de supermarkten). Vandaar dat veel kroegen ook graag het flessenbier verkopen (zeker de grolsch cafes met hun freaaie beugelflessen) Een en ander is ook sterk locaal bepaald.

 

Ik lees dat je een opleiding volgt, is het je intentie om een kroeg te starten of ben je bezig met een opdracht voor je opleiding ??? In het laatste geval hoort de post bij de afdeling scholing/opleiding etc thuis.

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat ik deze opleiding doe is puur toeval. Dit is geen opdracht voor school.

 

@Jay010:

0,34 cent voor één pilsje is wel erg goedkoop. Maar als je er achter kan komen of dit waar is of niet zou ik dit wel fijn vinden!

 

Kan mij iemand nog meer vertellen over die afschrijvingen?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even wat zitten rekenen. Uitgaande van een Fust van 50 liter, die 79 euro kost, dat er 4 pilsjes in een liter gaan (25cl / glas) en dat er 5 liter verloren gaat (of is te veel gerekend?) kost één biertje (aan inkoop) € 0,44.

 

DIt vind ik raar want wanneer ik in de supermarkt een krat bier koop kost deze gemiddeld 10 euro (excl. Embalage). Wanneer je dit deelt door 24 flesjes kom je op een prijs/bier van € 0,42. Dit bedrag is zelfs in sommige gevallen voor een flesje van 33 cl.

 

DIt betekend dat je goedkoper uit zou zijn om als horeca in een supermarkt te kopen. Je kan tevens nog eens 19% eraf halen voor de BTW. Of zie ik dit nu verkeerd?

 

PS. Ik heb bij een horecagroothandel prijzen los weten te krijgen: € 87 voor een fust (50L) van Jupiler en € 9,51 voor een kratje (24 x 25 cl) excl. BTW.

Word bier trouwens doorgaans gekocht bij een groothandel of direct bij de brouwerij?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.