• 0

Na 60 dagen nog niet betaald...

Onlangs heb ik een aantal opdrachten afgerond in februari dit jaar. Netjes de rekening(en) gestuurd en na 30 dagen niet betaald gekregen. Herinnering gestuurd (na 40 dagen)... de ene rekening is betaald binnen 3 dagen, de andere niet. De factuur die nog niet betaald is beslaat een redelijk hoog bedrag.

Ik sta op het punt nogmaals een herinnering te sturen over de openstaande factuur, maar vind het onsympathiek van de klant de herinnering hierover min of meer te negeren (geen reden vernomen)

Inmiddels ben ik voor deze klant een nieuw project begonnen en het speelt in mijn achterhoofd om maar gewoon niet te gaan leveren als de betaling van het vorige project niet voldaan is. Is zoiets correct?

 

De relatie met deze klant is ook niet helemaal top, het contact en communicatie verloopt tergend moeizaam. Met andere woorden, ik ben ze op dit moment liever kwijt dan rijk... :-X

 

Wie kan mij helpen dit op een nette manier op proberen te lossen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

OPZ,

 

Uit je bericht kan ik niet duidelijk lezen wat je doet en via welke kanalen je contact loopt met de klant, maar heb je al telefonisch contact gehad met de klant over de rekening ?

Je hebt het over een project, wellicht dat je met een andere persoon contact hebt dan diegene die de rekeningen betaalt, en kan e.e.a. op een misverstand berusten.

Het feit dat ze je wederom een project gunnen geeft aan dat je iets goed doet en daar continuiteit uit te halen is, dus ik zou niet te snel van de klant afscheid nemen.

Tenzij blijkt dat ze misbruik van je maken, maar ik zou het op de persoonlijke tour proberen.

 

J van Leeuwen

 

Link naar reactie
  • 0

Indien u ECHT de relatie met uw klant wil beëindigen, dan kan dat in principe. De mogelijkheid die al is geopperd, dat u persoonlijk contact zoekt alvorens een beslissing te nemen, lijkt me een goede start. Want de klant heeft niet voor niets een rekening al betaald. Indien dit niet helpt, kunt u de relatie alsnog beëindigen.

 

Als de klant niet wil betalen, kunt u uw werkzaamheden staken, totdat de rekening is betaald. U kunt ook indien de klant niet betaald en u dus heeft aangemaand, aangeven dat uw de overeenkomst wilt ontbinden. Dit alles natuurlijk afhankelijk van de precieze feiten en op wettige wijze.

 

Als ik mag vragen, hoe lang heeft u al een relatie met deze klant? En heeft u al geprobeerd persoonlijk met hem te spreken?

 

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Heb even contact gezocht met hen:

Volgens hun "administratie" hanteren ZIJ een betalingstermijn van 60 dagen... nou die zijn dus voorbij. Naar mijn hebben zij -ook al ben je geen betalingstermijn overeengekomen- een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen.

Ik weet inmiddels dat dat 9 van de 10 keer niet gehaald wordt en heb slechts 1 keer netjes een herinnering moeten sturen dat iets niet op tijd betaald was en werd het alsnog netjes binnen 5 dagen betaald.

Overigens niet bij deze klant.

De allereerste rekening werd tijdig betaald, de overige 3 dus niet meer.

Wat betreft de relatie: de duurt nu een jaar, met horten en stoten.

*zucht*

Link naar reactie
  • 0

Het is elendig om op je geld te moeten wachten.

Maar het is een belangrijke klant begrijp ik.

Je kan beter geduldig blijven en wel herinneringen met rente sturen ook naar het hoofd kantor.

Volgende keer een voorschot vragen.

 

 

Is het een schade bedrijf?

Die zijn om een of andere rede altijd langzaam met betalen.

 

Groetjes Maggie

 

mp

Link naar reactie
  • 0

Opz, je moet je serieus gaan afvragen of je nog wel wil investeren in de relatie met deze klant. Je klinkt niet enthousiast en dat is dubbelsneu: je hebt geen lol in je werk en het risico dat je slecht werk aflevert neemt toe.

 

Doe jezelf een plezier en zoek een andere klant. Je mist misschien even wat omzet, maar je wint energie en enthousiasme die bij een andere klant veel beter tot zijn recht zal komen. Wie heeft er nu controle over je welzijn: de klant of jij?

 

En voor de volgende keer: niet zo soft zijn tegen je klant. Meteen er boven op - vriendelijk, doch kordaat - als een termijn wordt overschreden. Jij maakt deel uit van hun betaalgedrag, of je het wil of niet.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Heb even contact gezocht met hen:

Volgens hun "administratie" hanteren ZIJ een betalingstermijn van 60 dagen... nou die zijn dus voorbij. Naar mijn hebben zij -ook al ben je geen betalingstermijn overeengekomen- een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen.

Het is mij niet geheel duidelijk wat met dit laatste wordt bedoeld, maar er bestaat niet zoiets als een wettelijke betalingstermijn.

 

Waarop is de stelling van de klant gebaseerd. Wellicht is niet uitdrukkelijk een betalingstermijn van 60 dagen overeen gekomen, maar stilzwijgend door acceptatie van de leveringsvoorwaarden van de klant.

 

Ik ken diverse organisaties die werken met een betalingstermijn van 60 dagen. Deze termijn wordt niet bij alle betrokkenen nadrukkelijk in een contract verwoord, maar eenvoudigweg in de leveringsvoorwaarden opgelegd. Indien dergelijke leveringsvoorwaarden zijn geaccepteerd dan is er toch sprake van een overeenkomst en kan de klant een leverancier hier in beginsel aan houden.

 

Of er in deze sprake is van een 'indirecte' aanvaarding van deze voorwaarden is mij niet bekend. Wel wijs ik erop dat de ervaring leert dat de leveringsvoorwaarden van een klant nog wel eens over het hoofd worden gezien.

 

Ik weet inmiddels dat dat 9 van de 10 keer niet gehaald wordt en heb slechts 1 keer netjes een herinnering moeten sturen dat iets niet op tijd betaald was en werd het alsnog netjes binnen 5 dagen betaald.

Vaak is het beter om eerst eens contact op te nemen. Dat betalingstermijnen niet worden gehaald worden vind ik niet relevant. Een termijn is een termijn. Dat het usance is om rekening te laat te betalen is niet acceptabel als excuus. Wanneer jij als leverancier te laat levert dan krijg je daarover ook vragen. Gelijke monikken, gelijke kappen.

 

Inmiddels is ook de betalingstermijn van 60 dagen verstreken. Voor zover je daar al rekening mee diende te houden, dan is de tijd zeker gekomen voor een aanmaning, gelet op het voortraject. Daarbij is het raadzaam om de verplichtingen uit de nieuwe opdracht op te schorten indien de factuur niet binnen een redelijke termijn wordt betaald.

 

Gelet op hetgeen je over de relatie met de klant opmerkt is het de vraag of je met deze door moet gaan. In ieder geval is het wellicht verstandig om met voorschotbedragen te werken wanneer de belangen zo groot zijn.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Wel een vrij late reactie....

 

Maar er is wel degelijk een Wettelijke betalingstermijn vastgelegd van maximaal 30 dagen.

 

http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel119a

Bedankt... precies wat ik nodig had in een zaak die ik nu heb lopen waar iemand de factuur 45 dagen naar achter gedateerd heeft (op moment dat ik hem ontving was factuur al 45 dagen oud) en 15 dagen na ontvangst door mij al naar incasso bureau stuurde omdat hij 10 dagen betaal termijn op de factuur had gezet terwijl geen betalings termijn was overeengekomen.

Factuur zelf na 28 dagen betaald buiten incasso bureau om en die is nu naar kantonrechter gestapt voor afdwingen van incasso kosten.

Link naar reactie
  • 0

Wel een vrij late reactie....

 

Maar er is wel degelijk een Wettelijke betalingstermijn vastgelegd van maximaal 30 dagen.

 

http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel119a

 

Volgens mij staat hier dat indien er geen betalingstermijn is vastgelegd het toegestaan is om vanaf 30 dagen na levering cq. factuurdatum rente in rekening te brengen. Da's denk ik iets anders dan een wettelijke betalingstermijn

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

maar wat is in dat geval dan een redelijke termijn en na welke termijn is een incasso procedure en daarbij komende kosten rechtvaardig of nog beter wettelijk gezien geregeld?

Geld daarbij het voorgaande artikel met 30 dagen?

 

Of maakt de termijn van de opdracht ook nog uit?

Bij mij ging het om een maanden lange klus waarbij opdracht neemster soms ook weken niks deed en van zich liet horen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.