• 0

"Loon" overmaken van zakelijk naar prive

Hallo,

 

Per 1 mei ben ik gestart met mijn eigen bedrijfje.

Fiscale zaken komen hier natuurlijk ook bij kijken. Ik heb inmiddels het hele forum al doorgespit en vele antwoorden gevonden maar er blijven ook nog vragen onbeantwoord.

Mijn grootste vraag is deze.

Aangezien een mens niet van de lucht kan leven boek ik per maand 1800 euro van mijn zakelijke naar mijn prive rekening. (hier zal neem ik aan later wel IB over betaald moeten worden (42%?)). Maar hoe zet ik dit in mijn administratie?

Als ik meer overmaak dan blijft er zakelijk minder over (logisch). Heeft dit ook gevolgen voor de fiscale winst. ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

"loon" afboeken bij een neem ik aan eenmanszaak heeft geen gevolgen voor je winst

want al je winst is jouw inkomen van dat jaar...

 

over die winst betaal je een bepaald percentage inkomstenbelasting, dus over 100% van je winst, niet alleen over het deel wat je opneemt.

 

Verder boek je de transactie in je boekhouding:

 

Prive (of rekening courrant, of hoe je eigen grootboekrekening ook maar heet...)

aan Bank (als je het dus via bank overboekt...)

 

Via rekening prive hou je dus bij wat je eventueel zelf inbrengt, als je bijv dus geld stort omdat je het tijdelijk nodig hebt, of dus je loon opneemt.

 

Hopelijk is t zo duidelijk :)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een eenmanszaak en het begint al behoorlijk duidelijk te worden.

 

Je betaalt dus IB over de winst en niet wat je naar je eigen prive rekening stort.

 

Ik ben dus niet verplicht om zakelijk en prive aparte rekeningen te hebben.

(Ik doe dit liever wel om het voor mezelf overzichtelijker te houden.)

 

Om dus zo weinig mogelijk inkomstenbelasting te betalen zou ik de winst zo laag mogelijk moeten houden.

Aangezien ik bijna geen onkosten heb kan ik mijn winst niet verlagen. Zijn hier ook nog tips voor. ? (buiten de standaard aftrekbare bedragen)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Investeren in je bedrijf ... zoals kantoorapparatuur, of machines...auto(s) enz.

en natuurlijk voor reclame doeleinden.... op wat keinere schaal : dineetje met relatie ( of de héle familie ;) ) ... costuum..

 

Op www.belastingdienst.nl vind je wat ze wél of niet legaal als regel vinden...

 

Wil je gewoon lekker snachts kunnen slapen... dan doe je het natuurlijk zo legaal mogenlijk.

 

Cor

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

Op zich is het helemaal niet ongunstig om veel winst (en dus veel IB) te hebben zolang je maar rekening houdt met de te betalen belasting. Dan lijkt mij niet veel aan de hand.

 

Focussen op realiseren van omzet (en winst natuurlijk) lijkt mij verstandiger dan focussen op zo min mogelijk belasting betalen.

 

Dus investeer niet alleen op fiscaliteit (dit is vaak een prettige bijkomstigheid) maar voornamelijk op behoefte van....

Link naar reactie
  • 0

Investeren zullen we altijd wel eens moeten doen.

Maar het moet financieel wel kunnen. Daarom werk ik nu nog op mijn prive PC . IS het mogelijk dat ik deze inbreng in de onderneming.?

Zou ik deze PC en toebehoren kunnen verkopen aan mij zelf.? Of mag dit niet van de fiscus ?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Prefab, om achter af narigheid te voorkomen heb ik een vraag voor jou. Die 1.800 euro, is dat een "veilig" netto loon op dit moment? Hiermee bedoel ik of je ervan uitgaat dat je denkt op jaarbasis een netto winst te hebben van 21.600 euro, waarvoor een bruto winst van ongeveer 35.000 euro nodig is. (dat laatste is mijn benadering).

 

Je moet er in ieder geval rekening mee houden dat je nog een bedrag aan belasting moet betalen en als je jouw gehele winst nu netto zou overmaken naar jouw prive rekening kan je dat wel eens heel koud op het dak vallen. Of te wel, bouw je voor jezelf al een veiligheidsmarge in?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Zoals de vooruitzichten nu zal er in de eerste 5 maand een winst zijn van 19500 euro. Mocht dat zich zo doorzetten dan kom ik dus op jaarbasis over de 40.000 euro. Moet dus geen probleem zijn.

 

Zodra nu dus geld verdient wordt wil ik dus investeren.

Aangezien ik al mijn werzaamheden vanuit huis doe wil ik graag de garage verbouwen en hier kantoor ruimte van maken. Zijn dit soort kosten ook af te trekken ?

Link naar reactie
  • 0
Hiermee bedoel ik of je ervan uitgaat dat je denkt op jaarbasis een netto winst te hebben van 21.600 euro, waarvoor een bruto winst van ongeveer 35.000 euro nodig is.

 

Dat valt best mee, hoor. Als je gebruik kunt maken van alle mogelijke aftrekposten en bijvoorbeeld ook nog een hypotheek hebt kom je met een omzet van 22.000 op ongeveer hetzelfde bedrag netto uit.

Link naar reactie
  • 0

Aangezien ik al mijn werzaamheden vanuit huis doe wil ik graag de garage verbouwen en hier kantoor ruimte van maken. Zijn dit soort kosten ook af te trekken ?

 

Investeringen moet je activeren en afschrijven. Daarmee worden de kosten verdeeld over de jaren dat je het bedrijfsmiddel waarin je investeert gebruikt. Daarmee verlaag je dus niet direct je winst, zodat je wel rekening moet blijven houden met te betalen inkomstenbelasting.

 

De eerste paar jaar dat je een onderneming drijft, kun je willekeurig afschrijven. Dat betekent dat je zelf mag bepalen welk deel van de investeringen je in dat jaar afschrijft, ook 100% in het eerste jaar is toegestaan (wel even rekening houden met een eventuele restwaarde, daarop kun je niet afschrijven).

 

Werkruimte bij de eigen woning is een lastiger verhaal. De bedoeling is dat de regeling makkelijker werd, maar voor ondernemers kan de huidige regeling nadeliger uitpakken dan de vorige. Omwille van de "eenvoud" valt de werkkamer in veel gevallen onder de eigenwoningregeling.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.