• 0

financieel plan nieuw bedrijf

Beste lezers,

 

Ik ben bezig met het opzetten van een eetcafe en heb al een groot deel van het ondernemingsplan klaar.

 

Nu moet ik gaan beginnen aan het financiele gedeelte van het plan. Ik heb al meerdere bronnen bekeken hierover (boeken, internetsites) maar een aantal dingen zijn me nog steeds niet duidelijk. De boeken wisselen ook nog weleens over wat er nou wel en niet in hoort.

 

Nu wil ik vragen naar enkele ervaringen van jullie. Hoeveel balansen moet ik in het ondernemingsplan kwijt? Alleen van het eerste jaar of is het beter om de eerste 3 jaar in kaart te brengen?

 

Hoeveel resultatenrekeningen kunnen er het beste in? Moeten deze per kwartaal of per jaar worden afgebeeld? Hoe zit dat met een liquiditeitsbegroting? Moeten die per kwartaal en hoeveel kwartalen dan wel niet?

 

Ik hoop dat jullie me hiermee verder kunnen helpen, alvast vriendelijk bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hoi Sylvain,

 

Even een kort citaat uit mijn column over businessplanning:

 

Cashflow of liquiditeitsanalyse

Start met het maken van een maandelijkse cashflow overzicht in bijvoorbeeld een spreadsheet programma. Houdt rekening met zowel de historie als de toekomst en beperk je tot maximaal drie jaar voor beiden. Voor de toekomst stel ik voor dat je een gevoeligheidsanalyse maakt bijvoorbeeld een realistisch, pessimistisch en optimistisch scenario. Hiermee geef je de investeerder meer gevoel voor de cashgeneratoren van je bedrijf.

 

Het hele hoofdstuk over het financiële gedeelte van een businessplan kun je hier lezen. Op mijn website onder news en dan articles of hier kun je de gecombineerde artikelen over businessplanning downloaden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.