• 0

Dringend advies over boekwaarde gevraagd! :-(

Beste forumleden. Ik lees hier al een poosje mee maar nu zit ik zelf met een enorm probleem en ik weet niet wat ik ermee moet doen.

Om het even kort uit te leggen:

 

In 2003 heb ik een jaar een snackbarretje gehad. Deze heb ik toen gekocht voor 25000. Deze heb ik na dat jaar ook weer voor precies 25000 kunnen verkopen.

Nu, 3 jaar later komt de belastingdienst met een brief dat ze 5000 euro van me willen hebben. Waarom? Het schijnt dat ik dat jaar theoretisch mijn boekwaarde van het pand iets van 5000 minder waard is geworden. Dus theoretisch heb ik die 5000 dus verdiend. Maar dat is allemaal op papier, ik heb dat geld nooit gehad, sterker nog, zoveel omzet heb ik niet eens gedraaid!

 

Ik ben een beetje ten einde raad, zoveel geld heb ik helemaal niet. Kunnen ze dit zomaar doen? Iemand advies?

Ik heb vanmiddag een afspraak met de belastingdienst, wat moet ik daar zeggen? Ik kan alleen nog maar gaan zitten huilen daar maar denk niet dat dat opschiet...

 

Alvast bedankt,

 

Corinne

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Corinne,

 

Je verhaal is mij niet helemaal duidelijk, je zou een boekwinst gerealiseerd hebben van € 5000 en ook hetzelfde bedrag aan de belastingdienst moeten betalen? dat klinkt niet logisch.

 

De brief die je van de belastingdienst hebt ontvangen, wat was daar de reden van? Een afwijking op de aangifte of iets anders?

 

En wat was de inhoud van deze brief. Zonder specifieke informatie is het bijna niet mogelijk je op weg te helpen.

 

Groet

eb

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn weten heb ik altijd netjes mijn aangifte gedaan. Ik mocht de boekhouder van mijn ouders toen "lenen" hiervoor en hij heeft alle aangiftes enz. gedaan. Het gaat erom dat het pandje wat ik toen gekocht had blijkbaar in een jaar in waarde daalt, heeft iets met afschrijvingen en boekwaarde te maken. Toen ik het voor 25000 kocht en weer verkocht voor 25000 dacht ik dat het gelijk spel zou zijn. Maar omdat de boekwaarde van het pandje minder is geworden ziet de belastingdienst dat dus als een verdienste. Als ik het van tevoren had geweten had ik mijn pandje dus eigenlijk met verlies moeten verkopen.

Maarja, ik weet dat allemaal niet. Je denkt dat je alles netjes doet en dat alles afgehandeld is en dan komen ze 3 jaar later met zoiets...ik durf gewoon nooit meer wat te ondernemen, je hebt er meer ellende dan plezier van...:-(

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij wordt het tijd om even een goede boekhouder op te zoeken.

 

Als jij 5000 euro "winst"hebt gemaakt op het pand, komt dit omdat er dus ook 5000 aan waarde in je boekhouding is verwerkt. Je geeft zelf aan nog minder dan 5000 euro aan omzet gedraait te hebben.

De winst is dan natuurlijk veel minder.

Alles bij elkaar niet voldoende voor een aanslag van 5000 euro, tenizij je eerdere brieven van de belastingdienst naast je neergelegd hebt, en dit bedrag bestaat uit een aanslag en een boete.

 

Tenminste dat is wat ik van jouw verhaal kan maken.

 

Zorg in ieder geval dat je een goede boekhouder erbij betrekt, en geef aan dat je uitstel nodig hebt om je boekhouder het uit te laten zoeken.

Lees ik het goed dat je onroerend goed hebt gekocht voor € 25000?

 

Zou hier een verkoopwagen bedoeld worden ?

Link naar reactie
  • 0

Deze waardevermindering, zou ik zien als afschrijving. Dit zou dus ten laste van het resultaat moeten komen.

 

Bij een winst van minder dan 5000 zou je dus een fiscaal verlies maken. Als dit niet verrekend kan worden met resultaat / inkomen uit voorgaande jaren dan zal de belastingdienst deze als nog te verrekenen verlies meenemen naar toekomstige resultaten / inkomsten.

 

Dit zou dus eventueel nog verrekend kunnen worden met het genoemde boekwinst?

Link naar reactie
  • 0

Zoiets zou kunnen. Net even met mijn baas gepraat (ben tegenwoordig ook weer gewoon in loondienst) en die zegt dat afschrijving winst is.

Wellicht dat de belastingdienst gewoon gegokt heeft en dat ik nu moet bewijzen dat ik helemaal geen winst gemaakt heb...Hoe kan dat ook, ik heb dat zaakje een jaar gehad, hoe kun je in een nieuwe zaak nou winst maken in het eerste jaar? Als het zo geweldig was geweest had ik het niet weggedaan!

Link naar reactie
  • 0

Afschrijving is geen winst. Het is een fiscale waarde vermindering die ten laste van eventuele winst komt (afschrijven is fiscaal aantrekkelijk).

 

Verkoop van het bedrijfsmiddel waarover je hebt afgeschreven kan een boekwinst opleveren. Voorbeeld

 

Aanschafprijs € 25000

Afschrijving 5 jaar (dus 5000 per jr)

 

Waarde per 01 01 € 25000

Afschrijving € 5000

Waarde per 31 12 € 20000

 

Nu verkoop je het bedrijfsmiddel voor 25000

 

dan krijg je

 

waarde per 31 12 € 20000

Verkoop € 25000

Boekwinst € 5000

 

Normaal zou je dan moeten afrekenen. Over het algemeen wordt dit resultaat verwerkt in de slotbalans die je boekhouder opgesteld zou moeten hebben.

Link naar reactie
  • 0

Dat bedrag zou je zo wie zo nooit helemaal hoeven betalen. Echter de uitleg van de naheffing die de belastingdienst je heeft gestuurd zou een heleboel duidelijkheid kunnen geven.

 

Ik denk dat het advies van TechNico op dit moment het verstandigst is. Probeer de afspraak van vanmiddag uit te stellen, neem een goede adviseur in de hand en probeer samen met hem / haar uit te zoeken wat er nu precies is gebeurd.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal wel moeten vanmiddag. Ik ga samen met mijn moeder, die heeft ook een eigen bedrijfje en die kan me een beetje bijstaan. Ze heeft al met die mevrouw waar ik de afspraak mee heb gebeld en ze was heel vriendelijk. Ik hoop dat we er vanmiddag een beetje uit kunnen komen, als blijkt dat ik toch alles moet betalen zal ik zeker om uitstel of een regeling vragen.

Link naar reactie
  • 0

Nou succes dan maar ;)

 

Toch zou ik als ik jou was je nog wel even goed verdiepen in de door de belastingdienst gestuurde correspondentie met een adviseur (wellicht die van je moeder?)

 

Dit hoeft natuurlijk niet perse voor je afspraak met bel.dnst.

Link naar reactie
  • 0

Alles bij elkaar zou dit allemaal enorm mee moeten vallen.

 

Ook al zou er sprake zijn van een boekwinst, dan bestaat er nog zoiets als de stakingswinst vrijstelling (tegenwoordig heet dat korting). Dus al met al zou er van inkomstenbelasting betalen geen sprake kunnen zijn.

 

Voor wat betreft de BTW kan het verhaal anders in elkaar zitten, maar om daar iets zinnigs over te zeggen ontbreken voldoende gegevens.

 

In ieder geval is mijn persoonlijke ervaring dat je vandaag de dag bij de belastingdienst vrij constructief over dit soort zaken kunt praten.

 

Groeten Ard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.