• 0

Tips voor succesvolle e-mail marketing

Tips voor succesvolle e-mail marketing

 

E-mailmarketing is in korte tijd enorm populair geworden.

Tien jaar geleden wist nog nauwelijks iemand wat het was. Tegenwoordig kunnen we ons een leven zonder e-mail niet eens meer voorstellen.

 

Steeds meer managers accepteren e-mailmarketing als een volwaardig medium en zetten e-mail steeds vaker in bij de communicatie met hun (potentiele) klanten.

E-mailmarketing is snel, actueel en effectief.

 

Omdat het medium nog zo jong is, ontbreekt het bij veel bedrijven aan goede ervaring. Daarom is er in veel gevallen behoefte aan goede informatie voor de implementatie en uitvoering.

E-mailmarketing is meer dan alleen maar 'al je klanten een mailtje sturen'. Het gaat om het benutten van de kansen en mogelijkheden (en het voorkomen van fouten).

 

In ons mijn artikel(en) wil ik u daarom tips en nuttige informatie geven voor succesvolle e-mailmarketing.

 

Kortom: hoe haalt u het maximale uit uw e-mailmarketingacties!

 

Met een vriendelijke groet,

Gert van Oort

specialist op het gebied van e-mailmarketing en directeur van Vice Versa (http://www.viceversa.info)

 

Artikel 1:

Wat zijn de voordelen van e-mail marketing?

 

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing, het opbouwen en onderhouden van een directe klantenrelatie, via e-mail. Het medium e-mail biedt u hierbij een groot aantal nieuwe mogelijkheden.

 

De belangrijkste voordelen van e-mail marketing zijn:

 

Uitgebreide mogelijkheden om mailings persoonlijk te maken

Uw e-mail nieuwsbrieven kunnen volledig worden afgestemd op elke afzonderlijke ontvanger. Hierdoor worden de berichten die u verstuurt zeer persoonlijk, waarmee de (positieve) respons op uw campagnes fors toeneemt.

Zonder enige noemenswaardige inspanning wordt uw klant of relatie individueel aangesproken met zijn of haar naam (Beste Rob..., Geachte heer De Wit,...) en worden gegevens over de ontvanger opgenomen in de nieuwsbrief.

 

Voorbeeld:

(personalisatie is onderstreept)

 

Geachte heer De Jong,

 

U rijdt nu al weer twee jaar in uw Renault Megane. Daarom raden wij u aan om bij ons langs te komen voor een extra onderhoudsbeurt....

 

Gericht informatie versturen

Uw klanten zitten niet te wachten op informatie waar zij niets mee kunnen!

Daarom is het belangrijk dat u uw informatie zo gericht mogelijk verstuurt. E-mail marketing biedt u de mogelijkheid om eenvoudig verschillende doelgroepen binnen uw klantenbestand afzonderlijk te mailen. U verstuurt op basis van het profiel van uw klant (kenmerken en interesses) gerichte informatie. Hierdoor ontvangen uw klanten informatie die zij ook werkelijk interessant vinden.

 

Lage kosten

De kosten van e-mailmarketingacties zijn laag.

Druk-, porto- en handlingkosten (vouwen, insteken, frankeren, enz) worden bespaard. Zeker wanneer er op een goede manier wordt omgegaan met reacties op uw campagnes is ook de afhandeling van de respons goedkoper dan bij andere media.

 

Snelle respons

Veelal komt het grootste gedeelte van de respons al binnen 48.

E-mailcampagnes prikkelen de nieuwsgierigheid. Doordat reageren per e-mail laagdrempelig is, reageren uw klanten sneller.

 

Actueel door korte productietijd

Het vervaardigen en versturen van een e-mailmailing kost u weinig tijd.

Hierdoor is het mogelijk om snel in te spelen op actuele ontwikkelingen. U brengt een speciale opruimingsaanbieding binnen enkele uren onder de aandacht bij uw doelgroep.

 

Mailings zijn interactief

Door in de e-mailberichten die u naar u klanten en relaties stuurt elementen te verwerken waardoor zij actie moeten ondernemen maakt u uw bericht interactief bijvoorbeeld door verwijzingen (links) naar pagina's in uw website op te nemen waarnaar iemand moet doorklikken om het gehele artikel te lezen. E-mail prikkelt mensen snel te reageren.

Hiermee start u de dialoog op met uw klanten (de doelstelling van direct marketing) én ontvangt u waardevolle marktinformatie van uw klanten.

 

Een sterk push instrument

Geïnteresseerden bezoeken uw website wanneer zij op zoek zijn naar informatie of op zoek zijn naar een antwoord op een concrete vraag (of behoefte). Dit is uiteraard heel belangrijk, maar hierdoor ligt het initiatief bij de klant. Echter is het ook van belang dat u af en toe het initiatief neemt om u klanten en relaties in te lichten over uw producten en diensten.

E-mailmarketing is een push instrument.

 

Resultaten zijn uitstekend te testen

Door de flexibiliteit, de korte productietijd, lage kosten en snelle response bieden e-mailmarketing campagnes u de mogelijkheid om eerst uw e-mailcampagne eerst te testen op een gedeelte van uw relatiebestand. Zodra de meeste respons binnen is (meestal al binnen 48 uur na verzending) kunt u uw campagne evalueren en eventueel bijsturen om vervolgens de gehele doelgroep te mailen.

 

[Edit door Jeroen: even de titel wat verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat klinkt interessant! Staat er hier ook documentatie over online?

 

We hebben net een klein stukje op onze website geplaatst om een paar basis begrippen rond e-mail marketing op te helderen. Misschien ook leuk voor jullie:

 

"Het startpunt voor goede e-mail marketing is het opbouwen van een kwalitatieve database met e-mail adressen. Maar wanneer is een e-mail bestand kwalitatief goed? Als alle e-mails aankomen, maar worden weggegooid zonder te openen, zijn de e-mailadressen waarschijnlijk niet relevant en is het kwalitatief geen goed e-mail bestand. Opent de ontvanger de mail en klikt hij ook nog eens door naar de website (en wellicht koopt hij zelfs ook iets) dan is het een kwalitatief goed e-mail adres. De juiste mix van deliverability (aflevering van e-mail) en conversie (klikken en eventueel kopen) draagt bij tot een kwalitatief goed e-mail bestand."

Link naar reactie
  • 0

Net weer een test afgerond voor segmentatie:

 

1 mail gestuurd naar het gehele bestand (promotie actie voor hele website): 13% open rate, 15% click rate

 

1 mail gestuurd naar een segment dat in de afgelopen 20 weken positief heeft gereageerd op mails rond 'gadgets en techniek' (promotie actie voor alleen gadgets): 30% open rate en 67% click rate

 

1 mail gestuurd naar segment dat geïnteresseerd was in reizen (reisaanbieding): 33% openrate, 30% click rate.

 

Volgende week sturen we de algemene aanbieding ook naar de twee losse segmenten. Als de segmenten dan minder goed presteren, hebben we een case om het complete mailbestand verder te segmenteren. Ik ben zeer benieuwd!

Link naar reactie
  • 0

Beetje basic nog, maar wel altijd een leuke voor split run tests:

 

Waarom personaliseren op e-mail werkt:

 

‘Goedemiddag Hans’, ‘Beste mevrouw van Daalen’, ‘Hai Janine’. Personalisatie scoort, ook in e-mail!

 

Door de naam van de klant te verwerken in de boodschap, roep je herkenning op. Deze ‘persoonlijke’ aanpak zorgt voor een hogere conversie. Het kan uiteraard nog verder gaan. Hoe meer er bekend is van de doelgroep hoe gerichter er gemaild kan worden. Mevrouw van Daalen heeft kleinkinderen en gaat graag met hen op stap? Dan kan er een gepersonaliseerde mail verstuurd worden naar o.a. mevrouw van Daalen met de nieuwste aanbiedingen voor dagjes uit.

 

mod knip: tekst over eigen bedrijf verwijderd, geen zelfpromotie op HL, zie de huisregels

 

Met split run bedoel ik in dit geval dat je op een klein deel van je bestand test welke mail meer geopend wordt: 1 met een algemene titel of 1 met een gepersonaliseerde.

Link naar reactie
  • 0

Van de alfa tot de omega, de beste bron die ik als kleine ondernemer gevonden heb over email marketing en ook social media marketing is Christopher S. Penn van wat was Blue Sky Factory en nu is WhatCounts geworden.

 

Weliswaar in het Engels maar nog de moeite waard om te lezen.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat is jullie persoonlijke ervaring wanneer jullie commerciële mails ontvangen? Hebben jullie liever een gewone "plain" tekst (evt. wel met gepersonaliseerde sig ofzo...), of spreekt een e-mail template meer aan?

 

Ik ben er eigenlijk nog niet echt uit... Sommige emails zijn echt ellenlang (gewoon hoop tekst, dan stop je echt rap met lezen). Op die manier kan een mooi e-mail tempalate wel soelaas bieden. Echter, die afbeeldingen laden niet meteen in outlook dus dat vormt anderzijds ook weer een barriére ...

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben nu een 100-tal email adressen van klanten die reeds een bestelling bij ons geplaatst hebben.

 

Wanneer wij nu deze met 1 mail zouden willen aanspreken, welke software zouden we hiervoor het beste gebruiken?

 

Ik heb aWeber al eens bekeken, maar daar kan je niet zomaar een lijst importeren.

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben nu een 100-tal email adressen van klanten die reeds een bestelling bij ons geplaatst hebben.

 

Wanneer wij nu deze met 1 mail zouden willen aanspreken, welke software zouden we hiervoor het beste gebruiken?

 

Ik heb aWeber al eens bekeken, maar daar kan je niet zomaar een lijst importeren.

 

Pfoe Kowe er zijn heel veel mogelijkheden. Wat voor software gebruik je voor je website / webshop? Meestal is er binnen die software ook een mogelijkheid om een mailing te versturen.

 

Als je extern de mailing wil versturen kan ik Mailchimp (http://mailchimp.com/) aanraden. Veel gebruikte site om (grote) mailings te versturen. Tot tweeduizend adressen en 12.000 mailtjes per maand is het gratis. Kan je je geen buil aan vallen!

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben nu een 100-tal email adressen van klanten die reeds een bestelling bij ons geplaatst hebben.

 

Wanneer wij nu deze met 1 mail zouden willen aanspreken, welke software zouden we hiervoor het beste gebruiken?

 

Ik heb aWeber al eens bekeken, maar daar kan je niet zomaar een lijst importeren.

 

Pfoe Kowe er zijn heel veel mogelijkheden. Wat voor software gebruik je voor je website / webshop? Meestal is er binnen die software ook een mogelijkheid om een mailing te versturen.

 

Als je extern de mailing wil versturen kan ik Mailchimp (http://mailchimp.com/) aanraden. Veel gebruikte site om (grote) mailings te versturen. Tot tweeduizend adressen en 12.000 mailtjes per maand is het gratis. Kan je je geen buil aan vallen!

 

Onze website is met wordpress gemaakt met formulieren om de bestellingen te regelen.

 

Kan je met mailchimp zomaar 100 emailadressen importeren zonder problemen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben nu een 100-tal email adressen van klanten die reeds een bestelling bij ons geplaatst hebben.

 

Wanneer wij nu deze met 1 mail zouden willen aanspreken, welke software zouden we hiervoor het beste gebruiken?

 

Ik heb aWeber al eens bekeken, maar daar kan je niet zomaar een lijst importeren.

 

Pfoe Kowe er zijn heel veel mogelijkheden. Wat voor software gebruik je voor je website / webshop? Meestal is er binnen die software ook een mogelijkheid om een mailing te versturen.

 

Als je extern de mailing wil versturen kan ik Mailchimp (http://mailchimp.com/) aanraden. Veel gebruikte site om (grote) mailings te versturen. Tot tweeduizend adressen en 12.000 mailtjes per maand is het gratis. Kan je je geen buil aan vallen!

 

Onze website is met wordpress gemaakt met formulieren om de bestellingen te regelen.

 

Kan je met mailchimp zomaar 100 emailadressen importeren zonder problemen?

 

 

 

Ja, je kan gewoon via een Excel uitdraai adressen importeren in Mailchimp.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.