• 0

Tips voor succesvolle e-mail marketing

Tips voor succesvolle e-mail marketing

 

E-mailmarketing is in korte tijd enorm populair geworden.

Tien jaar geleden wist nog nauwelijks iemand wat het was. Tegenwoordig kunnen we ons een leven zonder e-mail niet eens meer voorstellen.

 

Steeds meer managers accepteren e-mailmarketing als een volwaardig medium en zetten e-mail steeds vaker in bij de communicatie met hun (potentiele) klanten.

E-mailmarketing is snel, actueel en effectief.

 

Omdat het medium nog zo jong is, ontbreekt het bij veel bedrijven aan goede ervaring. Daarom is er in veel gevallen behoefte aan goede informatie voor de implementatie en uitvoering.

E-mailmarketing is meer dan alleen maar 'al je klanten een mailtje sturen'. Het gaat om het benutten van de kansen en mogelijkheden (en het voorkomen van fouten).

 

In ons mijn artikel(en) wil ik u daarom tips en nuttige informatie geven voor succesvolle e-mailmarketing.

 

Kortom: hoe haalt u het maximale uit uw e-mailmarketingacties!

 

Met een vriendelijke groet,

Gert van Oort

specialist op het gebied van e-mailmarketing en directeur van Vice Versa (http://www.viceversa.info)

 

Artikel 1:

Wat zijn de voordelen van e-mail marketing?

 

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing, het opbouwen en onderhouden van een directe klantenrelatie, via e-mail. Het medium e-mail biedt u hierbij een groot aantal nieuwe mogelijkheden.

 

De belangrijkste voordelen van e-mail marketing zijn:

 

Uitgebreide mogelijkheden om mailings persoonlijk te maken

Uw e-mail nieuwsbrieven kunnen volledig worden afgestemd op elke afzonderlijke ontvanger. Hierdoor worden de berichten die u verstuurt zeer persoonlijk, waarmee de (positieve) respons op uw campagnes fors toeneemt.

Zonder enige noemenswaardige inspanning wordt uw klant of relatie individueel aangesproken met zijn of haar naam (Beste Rob..., Geachte heer De Wit,...) en worden gegevens over de ontvanger opgenomen in de nieuwsbrief.

 

Voorbeeld:

(personalisatie is onderstreept)

 

Geachte heer De Jong,

 

U rijdt nu al weer twee jaar in uw Renault Megane. Daarom raden wij u aan om bij ons langs te komen voor een extra onderhoudsbeurt....

 

Gericht informatie versturen

Uw klanten zitten niet te wachten op informatie waar zij niets mee kunnen!

Daarom is het belangrijk dat u uw informatie zo gericht mogelijk verstuurt. E-mail marketing biedt u de mogelijkheid om eenvoudig verschillende doelgroepen binnen uw klantenbestand afzonderlijk te mailen. U verstuurt op basis van het profiel van uw klant (kenmerken en interesses) gerichte informatie. Hierdoor ontvangen uw klanten informatie die zij ook werkelijk interessant vinden.

 

Lage kosten

De kosten van e-mailmarketingacties zijn laag.

Druk-, porto- en handlingkosten (vouwen, insteken, frankeren, enz) worden bespaard. Zeker wanneer er op een goede manier wordt omgegaan met reacties op uw campagnes is ook de afhandeling van de respons goedkoper dan bij andere media.

 

Snelle respons

Veelal komt het grootste gedeelte van de respons al binnen 48.

E-mailcampagnes prikkelen de nieuwsgierigheid. Doordat reageren per e-mail laagdrempelig is, reageren uw klanten sneller.

 

Actueel door korte productietijd

Het vervaardigen en versturen van een e-mailmailing kost u weinig tijd.

Hierdoor is het mogelijk om snel in te spelen op actuele ontwikkelingen. U brengt een speciale opruimingsaanbieding binnen enkele uren onder de aandacht bij uw doelgroep.

 

Mailings zijn interactief

Door in de e-mailberichten die u naar u klanten en relaties stuurt elementen te verwerken waardoor zij actie moeten ondernemen maakt u uw bericht interactief bijvoorbeeld door verwijzingen (links) naar pagina's in uw website op te nemen waarnaar iemand moet doorklikken om het gehele artikel te lezen. E-mail prikkelt mensen snel te reageren.

Hiermee start u de dialoog op met uw klanten (de doelstelling van direct marketing) én ontvangt u waardevolle marktinformatie van uw klanten.

 

Een sterk push instrument

Geïnteresseerden bezoeken uw website wanneer zij op zoek zijn naar informatie of op zoek zijn naar een antwoord op een concrete vraag (of behoefte). Dit is uiteraard heel belangrijk, maar hierdoor ligt het initiatief bij de klant. Echter is het ook van belang dat u af en toe het initiatief neemt om u klanten en relaties in te lichten over uw producten en diensten.

E-mailmarketing is een push instrument.

 

Resultaten zijn uitstekend te testen

Door de flexibiliteit, de korte productietijd, lage kosten en snelle response bieden e-mailmarketing campagnes u de mogelijkheid om eerst uw e-mailcampagne eerst te testen op een gedeelte van uw relatiebestand. Zodra de meeste respons binnen is (meestal al binnen 48 uur na verzending) kunt u uw campagne evalueren en eventueel bijsturen om vervolgens de gehele doelgroep te mailen.

 

[Edit door Jeroen: even de titel wat verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik vind het wel interessant en heb er op diverse websites van marketingmensen weleens wat over gelezen. Ik vraag me alleen af, wat de reacties van mensen zijn. Vinden ze het niet vervelend om ongevraagd email te krijgen?

 

E-mailmarketing wordt door serieuze bedrijven enkel ingezet voor het onderhouden van relaties met mensen met wie ze om welke reden dan ook al eens in contact zijn gekomen, en na toestemming te hebben gevraagd. Het risico dat je anders voor spam aangezien wordt is te groot (of beter: zou het in ieder geval moeten zijn), dus ik zou 100% afraden 'zomaar' te gaan mailen. Maar binnen een relatie is het een uiterst krachtig middel om regelmatig onder de aandacht te komen, mits je maar goede/nuttige/interessante/leuke informatie levert.

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt, Je moet je klanten niet zomaar ongevraagd mailings gaan sturen.

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing. Directe en vooral gerichte communicatie dus. Sommige bedrijven gebruiken e-mailmarketing als massacommunicatiemiddel: 'stuur deze mail maar naar zoveel mogelijk mensen dan is het altijd wel een keer raak'.

Dit komt deels doordat het erg goedkoop is, maar het wekt veel irritatie.

Kortom e-mailmarketing is met name een goed middel om regelmatig onder aandacht te komen bij je bestaande klanten en relaties.

Je moet er natuurlijk wel aan werken om je bestand uit te breiden.

 

Daarnaast is het heel belangrijk dat de informatie die je dan verstuurt gericht is. Het begrip interessant wordt steeds belangrijker bij marketingcommunicatie. Als (zakelijke) consument komen zoveel reclameprikkels op je af dat je wel moet schiften. Informatie die je klant niet interessant vindt, wordt gelijk weggegooid. Het maakt niet uit of dat per mail of elk ander medium wordt verstuurd. Het is dus zaak dat je informatie (bijvoorbeeld in de een e-mailnieuwsbrief) interessant is voor de ontvanger.

 

Met een vriendelijke groet,

Gert van Oort

specialist op het gebied van e-mailmarketing en directeur van Vice Versa (http://www.viceversa.info)

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik geef wel een paar tips:

 

- Houd het Kiss (KISS: Keep it short & Simple)

- Biedt elke mail iets nieuws (lijkt makkelijk...)

- Geef de kans om iets te krijgen/winnen

- Houd je aan het a.i.d.a. model, zodat je mensen aanstuurt om actie te ondernemen:

 

A: Attention: 1e alinea zorgt voor aandacht

I: Interest: 2e alinea zorgt voor interesse in je product/dienst

D:Desire: 3e alinea zorgt voor verlangen "stelt u zich eens voor etc"

A: Action: laatste alinea zet de lezer toe tot actie "neem nu contact op" etc

 

succes!

Link naar reactie
  • 0

Verder :

 

* Let in je email op de mogelijkheid tot aankleden van de mail : staat professioneel en geeft ontvanger het idee met een profi-verstuurder te maken te hebben.

* let op de onderwerp-regel : op basis daarvan zullen veel ontvangers besluiten om de mail ongelezen weg te gooien of verder te lezen. Voorkom redenen om weg te gooien, zoals : HOOFDLETTERS schreeuwen, oninteressante info voor de ontvanger geven, geen voordeel voor de ontvanger aangeven of gewoon : te veel lijken op SPAM-onderwerpen.

* Stuur alleen aan die mensen, waarvan je denkt dat je mails indruk maken : anders heeft het zowiezo geen zin.

* Stuur geen spam, gebruik opt-in email adressen. Mocht je niets weten van Permission Marketing, check deze site en koop het boek : http://www.amazon.com/gp/product/0684856360/qid=1035332460/sr=8-1/002-8307491-0471254?n=283155

* Ontwikkel hierom alleen al zsm een eigen opt-in email database.

* In je mail : geef altijd de mogelijkheid aan de ontvanger om van je mails af te willen.

* Weet dat email zwaar gebruikt wordt tegenwoordig en dat dus de conversie van email sterk aan het dalen is. De wetten van de direct marketing blijven even sterk staan : probeer bijv eerst een kleine batch uit en kijk wat het resultaat in conversie is. Verstuur bij gebleken resultaat de rest van je beoogde database de mail.

* etc, etc.

Link naar reactie
  • 0

Het is,helaas, inderdaad niet meer dan een opsomming van de voordelen en werking van email marketing met een 'subtiele' link naar de 'specialist'. Beetje jammer.

 

Onder bruikbare tips versta ik antwoorden met suggesties op vragen als:

 

-waarom in eigen beheer houden of juist uitbesteden?

-aan welke wet- en regelgeving moet ik me houden?

-hoe bouw ik een double opt-in bestand op?

-welke frequentie van verzending is verstandig?

-hoe kan ik targetten op interesse en geslacht?

 

Misschien, en bij voldoende animo, kan ik me hier binnenkort eens op richten.

"The road to success is always under construction"

Link naar reactie
  • 0

Ben er gister wel achter gekomen dat je bij de opta spam-kalchten kunt indienen (in dit geval over een of ander dubieus keurmerk):

Geachte mevrouw, meneer,

 

U hebt op spamklacht.nl van OPTA een spamklacht ingevuld. Klik op de onderstaande link om uw klacht te bevestigen:

 

*link verwijderd*

 

Na het klikken op de bovenstaande link wordt de klacht definitief opgeslagen.

OPTA verzoekt u het bericht waarover uw klacht gaat te bewaren. Het kan in voorkomende gevallen nuttig zijn voor het onderzoek. OPTA zal daarover wellicht contact met u opnemen.

 

Dank u wel voor uw medewerking!

 

Front office, OPTA

 

================================================================

Wat gebeurt er met uw klacht?

================================================================

Uw klacht is belangrijk voor OPTA. Op basis van de klachten die via de website worden opgeslagen, bepaalt OPTA welke zaken het eerst zullen worden aangepakt. Als blijkt dat er sprake is van een overtreding van het spamverbod, kan OPTA besluiten een boete op te leggen of een waarschuwing uit te delen.

 

Vanwege de grote aantallen klachten en vragen over spam die OPTA ontvangt, kan OPTA helaas niet op iedere individuele klacht specifiek reageren. Wel kunt u te zijner tijd op www.spamklacht.nl het resultaat van OPTA's toezicht bekijken. Besluiten zullen in de rubriek "nieuws" worden gepubliceerd. Overigens: voor informatie over spam kunt u natuurlijk altijd terecht bij Postbus 51: 0800-8051.

 

https://www.spamklacht.nl/

Link naar reactie
  • 0

Ik zal zelf even het goede voorbeeld geven:

 

Mocht je nog geen of een te kleine mailinglist hebben dan bestaat er de mogelijkheid bestanden van anderen in te zetten middels het inkopen van een mailing vanuit hen naar hun eigen bestand.

 

Let hierbij wel op dat je boodschap, product en/of dienst wel aansluit bij de doelgroep en de uitstraling van de betreffende nieuwsbrief. En voorbeeld dat ik vaak gebruik van hoe het niet moet is een complete mail van een verzekeraar of hypotheekverstrekker via het Veroncia bestand. Afzender en aanbieding hebben dan te weinig relevantie.

"The road to success is always under construction"

Link naar reactie
  • 0

Ook bij opt-in bestanden moet je erg voorzichtig zijn. Die hele list-business is een doorgedraaide machine, dat was het al voor internet bestond. Het lijkt me nogal logisch dat consumenten die zich ergens aanmelden voor het ontvangen van commerciële mailings van onbekende afzenders nou niet bepaald de snuggersten zijn. Zeker niet als ze een paar rotcenten krijgen voor het lezen van mail. En zakelijke afnemers die tijd hebben om willekeurige mail door te nemen, hebben blijkbaar ook niks beters te doen. Dat leidt tot de bijna onvermijdelijke conclusie dat de enige interessante doelgroep voor zakelijke e-mail mensen zijn die expliciet kenbaar gemaakt hebben mail van jou te willen ontvangen. Of eventueel van een gekwalificeerde broker die zeer selectief te werk gaat. Maar die zijn zeldzaam. Je kent die invuloefeningen wel: je gaat accoord met toezending van mail door een instelling die waardevolle informatie biedt, maar ergens staat ook een vakje aangevinkt waarin je toestemming geeft voor doorzending van mail van derden. Kassa: jij bent een opt-in ontvanger en nu krijg je ineens al die junk in je mailbox. Het is list & bedrog!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

je gaat accoord met toezending van mail door een instelling die waardevolle informatie biedt, maar ergens staat ook een vakje aangevinkt waarin je toestemming geeft voor doorzending van mail van derden. Kassa: jij bent een opt-in ontvanger en nu krijg je ineens al die junk in je mailbox.

 

Dat komt inderdaad helaas te vaak voor en vind ik ook een kwalijke zaak.

"The road to success is always under construction"

Link naar reactie
  • 0

Ik zal zelf even het goede voorbeeld geven:

 

Mocht je nog geen of een te kleine mailinglist hebben dan bestaat er de mogelijkheid bestanden van anderen in te zetten middels het inkopen van een mailing vanuit hen naar hun eigen bestand.

 

 

Maar gezien de discussie op dutchcowboys en op marketingfacts.nl is er over de roi vna gekochte bestanden nog wel veel discussie.

 

Je reactie daar doet vermoeden dat je nog wel wat succesvolle cases hierover op tafel kunt gooien. Ook over de afstemming tussen beeld/boodschap en huurder. Vanaf welke roi wordt het interessant om dit gehele proces uit te besteden? Is dat wel weggelegd voor de 'kleine zelfstandige (tot 10 fte?) of de zakelijke dienstverlener?

Link naar reactie
  • 0

 

Maar gezien de discussie op dutchcowboys en op marketingfacts.nl is er over de roi vna gekochte bestanden nog wel veel discussie.

 

Je reactie daar doet vermoeden dat je nog wel wat succesvolle cases hierover op tafel kunt gooien. Ook over de afstemming tussen beeld/boodschap en huurder. Vanaf welke roi wordt het interessant om dit gehele proces uit te besteden? Is dat wel weggelegd voor de 'kleine zelfstandige (tot 10 fte?) of de zakelijke dienstverlener?

 

Ja hoor, je moet alleen niet bij de grote verhuurders met prijzen van 50 cent per adres aankloppen.

 

Ik heb een case op Marketingfacts geplaatst en heb er wel weer liggen.

 

Je bepaalt natuurlijk eerst zelf wat je over hebt voor een lead of sale en daar is prima een e-mailcampagne voor op te zetten.

"The road to success is always under construction"

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ja hoor, je moet alleen niet bij de grote verhuurders met prijzen van 50 cent per adres aankloppen.

 

Ik heb een case op Marketingfacts geplaatst en heb er wel weer liggen.

 

Je bepaalt natuurlijk eerst zelf wat je over hebt voor een lead of sale en daar is prima een e-mailcampagne voor op te zetten.

 

Maar in hoeverre zijn bij de kleinere organisaties gekwalificeerde leads te verkrijgen? 50ct per adres voor een gekwalificeerde lead is niet duur, maar 10 ct voor 'een' emailadres is misschien wel duur. Natuurlijk kan ik zelf bepalen wat ik ervoor wil betalen en is dar een campagne voor op te zetten. voor iedere budget kan ik ook wel een interieur ontwerpen, maar dat wil nog niet zeggen dat een nul-budget verbouwing een betere winkel oplevert. Zijn die dure adressen dan slechter? Zijn de goedkope net zo goed?

 

Stel dat iemand hier er over nadenkt (geef mij maar post, maar goed), hoe toets je dan of je aanbieder een goed adressenbestand aflevert? Of andersom: hoe laat een aanbieder zien dat hij goede adressen heeft? En zijn er zeer specifieke aanbieders? Bijvoorbeeld alleen gericht op facilitair management of juridische vraagstukken? Het lijkt me dat een database met zeer specifieke adressen zelfs gemakkelijker is op te bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Adressenhandel... wat zal ik daar nou eens over zeggen. Alsof het hebben van adressen iets zegt over de effectiviteit van je marketingcapagne. Uiteindelijk gaat het er m.i. om dat de propositie die je biedt inhoudelijk sterk is en waarde toevoegt aan je prospect. Zomaar een ongevraagde 'mail-all' actie wekt alleen irritatie op en is nooit goed voor je bedrijfsnaam.

Link naar reactie
  • 0

Maar in hoeverre zijn bij de kleinere organisaties gekwalificeerde leads te verkrijgen? 50ct per adres voor een gekwalificeerde lead is niet duur, maar 10 ct voor 'een' emailadres is misschien wel duur. Natuurlijk kan ik zelf bepalen wat ik ervoor wil betalen en is dar een campagne voor op te zetten. voor iedere budget kan ik ook wel een interieur ontwerpen, maar dat wil nog niet zeggen dat een nul-budget verbouwing een betere winkel oplevert. Zijn die dure adressen dan slechter? Zijn de goedkope net zo goed?

 

Stel dat iemand hier er over nadenkt (geef mij maar post, maar goed), hoe toets je dan of je aanbieder een goed adressenbestand aflevert? Of andersom: hoe laat een aanbieder zien dat hij goede adressen heeft? En zijn er zeer specifieke aanbieders? Bijvoorbeeld alleen gericht op facilitair management of juridische vraagstukken? Het lijkt me dat een database met zeer specifieke adressen zelfs gemakkelijker is op te bouwen.

 

Sorry, ik had even duidelijker moeten zijn omtrent de genoemde 50 cent, dat is bij de grote speler dus per ingezet/gehuurd e-mailadres en dus niet per lead.

 

30-50 cent voor een e-mailadres (+ naam en achternaam) als lead is inderdaad redelijk gebruikelijk, bijv. voor het opbouwen van een eigen bestand. Voor een hypotheeklead moet je in tientallen Euro's denken.

 

De grote jongens verzamelen meestal kleinere bestanden bijelkaar, listbrokers, dus door de markt genomen verschilt de kwaliteit niet erg veel.

 

Targeting op functie, geslacht en/of leeftijd en andere criteria is over het algemeen mogelijk en uiteraard zijn er bestandeigenaren die een bepaalde doelgroep als abonnee hebben.

 

Toetsing is vaak lastig want wat is een goed bestand? Het veiligste is dus om op basis van CPL af te rekenen, dus per geleverde lead of om bij afrekening per mail te vragen naar de openingsratio.

"The road to success is always under construction"

Link naar reactie
  • 0

30-50 cent voor een e-mailadres (+ naam en achternaam) als lead is inderdaad redelijk gebruikelijk, bijv. voor het opbouwen van een eigen bestand. Voor een hypotheeklead moet je in tientallen Euro's denken.

 

Bedoel je dat als ik op een enkele site aanvink dat ik van die site wel mail wil hebben, dat zo'n site dan mijn email adres voor 30-50 cent verkoopt aan iedereen die dat wil? En dat dat dan geen spam is?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Bedoel je dat als ik op een enkele site aanvink dat ik van die site wel mail wil hebben, dat zo'n site dan mijn email adres voor 30-50 cent verkoopt aan iedereen die dat wil? En dat dat dan geen spam is?

 

Nee, dat bedoel ik niet. Wel dat het geen spam is.

 

De site eigenaar verhuurt het bestand, m.a.w.: hij/zij biedt een adverteerder de mogelijkheid om via het bestaande bestand een boodschap naar de bestaande abonnees te mailen. Adressen mogen onder geen beding verkocht of overgedragen worden, de bestaande eigenaar blijft de afzender.

 

Vandaar dat ik ook aangeef dat zowel eigenaar als adverteerder heel goed moeten afwegen of de te verzenden uiting wel in het totaalbeeld van de nieuwsbrief past.

 

Pas wanneer de ontvanger besluit gebruik te maken van de aanbieding is er sprake van een lead of sale waarbij de ontvanger er zelf voor kiest zijn/haar gegevens aan de adverteerder te verstrekken.

 

"The road to success is always under construction"

Link naar reactie
  • 0

30-50 cent voor een e-mailadres (+ naam en achternaam) als lead is inderdaad redelijk gebruikelijk, bijv. voor het opbouwen van een eigen bestand. Voor een hypotheeklead moet je in tientallen Euro's denken.

 

Bedoel je dat als ik op een enkele site aanvink dat ik van die site wel mail wil hebben, dat zo'n site dan mijn email adres voor 30-50 cent verkoopt aan iedereen die dat wil? En dat dat dan geen spam is?

 

 

 

Na de heledraad op marketingfacts gelezen te hebben, valt me inderdaad op dat een van die listbrokers achter www.jeechteleeftijd.nl zit. Dit soort sites worden dus in het leven geroepen om mailadessen te verzamelen. Waarschijnlijk nog steeds met voldoende aanvink- en optout opties, maar ik vraag me af of veel consumenten zich realiseren wat er met het adres gebeurt. Ik krijg ook de indruk dat het voornamelijk een b2c markt is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.