• 0

Tijdschriftdistributie via tankstation

ik ben bezig ( heeel onderzoekstadium) om een advertentie blad op te gaan zetten en wil dit via tankstations, Bruna of Primera punten gaan aanbieden.

Het blaadje is gratis voor de lezer om mee te nemen.

 

Hoe pak ik dat aan, welke kanalen moet ik dan gebruiken.

Ik heb zelf al wat gespeurt maar kom er nog niet echt mee verder.

Dit is echter wel belangrijk voor mijn marketing/ondernemingsplan voor de haalbaarheid van het geheel...

 

Groeten

Paulinebr

 

[titel aangepast - mod]

altijd eigen baas willen zijn, gewoon een keer DOEN

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tsja, ik ben geen expert op dit gebied, dus ik kan alleen maar roepen wat het eerst bij me opkomt.

 

Als je via ketens wilt werken, zou ik via 3 ingangen proberen te achterhalen wie er intern over de winkelinrichting en/of het assortiment gaat: de centrale inkoopafdeling, de centrale distributieafdeling en de centrale balie.

 

De kans is echter groot dat het tentoonstellen van gratis blaadjes niet centraal geregeld is, of in ieder geval een ondergeschoven kindje dat een manager er een beetje bij doet. Tenzij je bereid bent een deel van de winst te delen, verwacht ik niet dat er veel animo voor zal zijn (maar dat kan mijn gebrek aan inzicht zijn).

 

Bij franchise ketens zijn alle winkels zelfstandig ondernemer, dus daar kan je ook afspraken maken met de afzonderlijke eigenaren.

 

Verder zou ik mijn kennissenkring nalopen op mensen in de branches waar ik aan zat te denken, zowel mogelijke distributeplaatsen als mogelijke concurrenten. Misschien dat zo iemand een idee heeft hoe dat bij hen intern wordt geregeld, waar ze op letten en hoe je de meeste kans maakt.

 

Nou ja, bij gebrek aan beter mijn gedachtenspinsels :). Veel succes bij het onderzoek!

 

Cindy

 

Edit: aha, ik zie dat tijdens mijn laatste edit ook djluc het gebrek aan incentive voor de winkels heeft gesignaleerd.

Link naar reactie
  • 0

hartelijk voor jullie reactie. ik hoor heel graag kritische vragen.

 

het voordeel voor de "distributeur"( tankstation bv) is geen want het is ook nog een gratis boekje. dus dat is een goeie vraag want waarom zouden zij het dan neerleggen... daar moet ik dus iets op verzinnen.

misschien met adv. voor een interessante prijs of zelfs gratis voor de verspreiders?

 

ik ben een beetje huiverig om uitgebreid te vertellen wat het voor blaadje is omdat ik weet dat een ander bedrijfje ook iets dergelijks wil maken..

uiteraard kan ik in een pb wel uitleggen wat het in houdt. het is in ieder geval voor een bepaalde doelgroep en die komen veel bij tankstation ;) maar ook op andere punten en daar zijn we over aan het brainstormen.

 

 

altijd eigen baas willen zijn, gewoon een keer DOEN

Link naar reactie
  • 0

Distributie is een van de grootste problemen bij kranten en tijdschriften. Omdat het kostbaar is (vanwege de vele handelingen en kilometers) en omdat schapruimte of toonbankruimte enorm schaars is. Gratis advertentieruimte aanbieden? Het is niet genoeg lijkt me, alleen harde euro's zorgen voor een goede plaats.

 

Je doet ook geen zaken met individuele ondernemers, maar met geroutineerde ketens als Bruna en Shell. Ik vrees dat distributie het belangrijkste hoofdstuk van je ondernemingsplan gaat worden. Of het kortste natuurlijk :-\

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

hartelijk voor jullie reactie. ik hoor heel graag kritische vragen.

 

het voordeel voor de "distributeur"( tankstation bv) is geen want het is ook nog een gratis boekje. dus dat is een goeie vraag want waarom zouden zij het dan neerleggen... daar moet ik dus iets op verzinnen.

misschien met adv. voor een interessante prijs of zelfs gratis voor de verspreiders?

 

"U krijgt gratis advertentieruimte!"

- "Wat moeten we daarmee dan?"

"Kunt u reclame maken!"

- Waarom zouden we dat doen?"

"Dan komen de lezers wellicht bij u tanken!"

- "Ja maar... dat doen ze toch al?"

 

Daarbij zet ik overigens mijn vraagtekens bij de locatie: tankstations. Mensen kunnen niet lezen onder het auto rijden. De kans is bovendien groot dat ze op weg zijn naar het werk, naar een afspraak of iets anders waar ze ook na het autorijden geen tijd hebben om te lezen.

 

Niet voor niets worden de Metro en de Spits uitgedeeld bij het openbaar vervoer: mensen hebben in de bus en de trein tijd zat om te lezen. Adverteerders weten op hun beurt dat hun advertenties op die locaties relatief veel gezien en gelezen zullen worden, en daarom boeren die gratis kranten redelijk goed. Diezelfde adverteerders zullen, neem ik aan, veel en veel terughoudender zijn om te adverteren in een blad dat niet op zoveel leestijd kan rekenen. Met een groot bereik alléén kom je er niet.

 

Maar goed, ik ben geen expert op dit gebied dus wellicht zie ik iets over het hoofd.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Daarbij zet ik overigens mijn vraagtekens bij de locatie: tankstations. Mensen kunnen niet lezen onder het auto rijden. De kans is bovendien groot dat ze op weg zijn naar het werk, naar een afspraak of iets anders waar ze ook na het autorijden geen tijd hebben om te lezen.

 

 

Met die redenering zou ook niemand een krant, tijdschrift, kaart enzo. kopen bij een tankstation....

Als ik een tijdschrift koop bij een tankstation lees ik die thuis maar niet in de auto.

Pauline

altijd eigen baas willen zijn, gewoon een keer DOEN

Link naar reactie
  • 0

Het concept zoals ik dat begrijp uit je summiere beschrijving is iets als metro of spits. Je zou kunnen onderzoeken hoe zij aan hun distributie zijn gekomen?

 

Je hebt in basis een driehoek die van belang is om je omzet op gang te krijgen, ik ben benieuwd hoe je dit gaat aanpakken:

 

adverteerders; krijg je als je lezers hebt

lezers; krijg je als je distributie hebt

distributie; krijg je als je lezers hebt

 

Bij distributie is het mischien nog het onduidelijkste: het AD zullen ze eerder een deal mee sluiten omdat ze weten dat dit aantrekkelijk is voor veel lezers.

 

Hoe ga je de omzet scoren?

 

Groet,

 

Ronnie

--

Carsulae advisering aan het MKB

http://www.carsulae.nl

Link naar reactie
  • 0

De gids word vergelijkbaar met een gouden gids maar dan voor een specifieke doelgroep ( en veel kleiner en handzamer). In de gids komen dus veel ads. Daarnaast komen er ook een aantal lees-artikelen in.

Dus geen krant zoals Spits

 

De omzet komt van adverteerders die zich richten op die doelgroep

 

Pauline

altijd eigen baas willen zijn, gewoon een keer DOEN

Link naar reactie
  • 0

Hallo Pauline,

 

inderdaad - zoals al door iemand aangegeven zijn er 2 grote distributie organisaties in NL : Aldipress en Betapress. Aldipress heeft een exclusieve overeenkomst met Shell (waarin ook wel de Betapress bladen een deel krijgen). Aldipress is ook de grootste - met een 70-80% marktaandeel.

 

Het is lastig om buiten hun om iets te regelen - omdat je eigenlijk niet om hun heen kan. Er zijn volgens mij een paar bedrijven die het op een andere manier doen - die hun eigen distributie hebben. Volgens mij PCM - de kranten groep. Misschien dat je met hun kunt meeliften.

 

Misschien kun je een leuke deal maken met een bepaald product wat al in een benzinestation verkocht wordt en en waar me mee kan liften.

 

Belangrijk is ook om te weten waar je wil liggen in de winkel. Als dat inderdaad bij het schap vd magazines is - dan zit je inderdaad al gauw aan een aldipress/betapress.

 

nog wel veel meer opmerkingen - echter dat is teveel voor deze wijze van reactie. mail me anders even op hib@hibconcepts.nl

 

groet

Hans

 

 

HIB_verpakkingen01.thumb.jpg.55cd46874034db9095fab6a16b218da1.jpg

Link naar reactie
  • 0

Het hele mail verhaal zodat iedereen het kan volgen. :)

-----------------------------------------------------------------------------

Hoi Pauline,

Klinkt goed.

Waar je je ook nog even kan orienteren is www.missmag.nl

Hier staan alle tijdschriften op aangegeven - je hebt daar ook een soort

chat gedeelte

/waar je je vraag ook nog kwijt kan.

 

Misschien dat je advertentie opbrengsten toch zodanig gunstig zijn dat het

een distributie rechtvaardigt.

Spreek een test af met Betapress - om het een keer te doen- speciaal tarief

dan ook.

Er zijn wel een paar benzinestations groothandels - moet ik even opzoeken

-misschien kan dat interessnt zijn.

 

Je hebt in amsterdam een organisatie die wildplakt.

Misschien kan je ook iemand vinden die ' wild-legt'

Diverse gelegenheden enz. - ken je doelgroep ook niet zo.

Of huur een aantal studenten die het blad uitdelen op bepaalde locaties.

 

Succes!

Gr

Hans

HiN

 

 

 

Beste Hans,

 

Ik heb reeds contact met Betapress en die doen inderdaad de distributie.

Tegen betaling uiteraard.

We zijn nu aan het kijken om zelf een aantal bedrijven te benaderen als

ditributie punt.

 

De gids is een gratis gids (geen tijdschrift dus) wat het wel wat

moeilijker maakt want dan komen er nog aparte kosten bij voor distributie...

 

Een display is een idee waarre het niet dat er dan ook distributie punten

moeten komen :-) Nu gaan we bekijken of meeliften een optie is.

 

Groeten ,

Pauline

 

 

>>

>

>Hallo Pauline,

>Neem aan dat ik je op deze manier kan bereiken?

>

>Ik werk heel veel voor de uitgeverijen - .....

>

>Vandaar dat ik veel te doen heb met ook de distributie van de bladen

>(zowel van de logistieke kant uit alsmede de marketing kant:

>Op welke wijze kan ik mijn blad/ magazine zo opvallend mogelijk

>presenteren)

>Ik weet toevallig van een klant (met het blad Papa!) die het geprobeerd

>hebben zonder Aldipress/Betapress - echer zijn er toch van Terug

>gekomen (helaas - de 2 hebben toch wel het duopolie in NL als het gaat

>om de distributie van tijdschriften) Natuurlijk zou je het in een mooie

>display afleveren - NL20 of NL020 doet het op die manier - maar dat is vrij

duur.

>

>

> Kan je eventueel in contact brengen met iemand van Aldipress - die je

>wat nader kan informeren. Dat is ook mogelijk In het kader van je

>onderzoek - dat je weet met wat voor kosten je geconfronteerd kan gaan

worden.

>

>Wat je wel zou kunnen doen is een deal aangaan met een ander

>tijdschrift die al -gelist- is bij Aldi/Beta. Waardoor je kunt

>meeliften/ piggyback kan creeeren. En op die manier je doel kan

>bereiken.

 

altijd eigen baas willen zijn, gewoon een keer DOEN

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 302 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.