• 0

Bijverdienste of onderneming?

Hoi. Hopelijk kan iemand me helpen met het volgende:

 

Vraag1> Als ik wil bijverdienen (naast mijn huidige baan) en denkelijk zo'n 1000 tot 1500 euro per jaar daarmee in het laadje krijg, moet ik me ook dan inschrijven bij KvK en belastingdienst?

 

Vraag2> Kan ik advertenties plaatsen in bv de Gouden Gids of regionaal dagblad zonder daarmee meteen als onderneming te worden gezien? Ivm met belastingen, verzekeringen, administratie?

 

Bedankt voor de hulp!

 

Maurice

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Je mag naar hartelust bijverdienen hoor. Dat geef je jaarlijks op aan de Belastingdienst onder het kopje 'extra inkomsten'. Wel geldt dan natuurlijk dat je geen ondernemer bent en dus ook niet gebruik kunt maken van de (belastingtechnische) faciliteiten. Ook btw berekenen (of aftrekken) zit er niet in.

Inschrijven bij Belastingdienst en KvK is in dit geval zinloos, zowel qua tijdsbesteding als inkomen word je niet als ondernemer aangemerkt.

 

2. Adverteren mag altijd. Maar het is wel kostbaar! Gezien je te verwachten verdiensten zou ik dat nog even overwegen, of op dit forum zoeken naar andere mogelijkheden (bij commercie en marketing).

 

1a en 2a: Overigens is de Belastingdienst tegenwoordig wel kien op mensen die veel adverteren of op bijvoorbeeld eBay actief zijn. Maar dat is omdat er inkomsten verzwegen worden.

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik waardeer jullie antwoorden maar ben mega noobie..

 

1. Je mag naar hartelust bijverdienen hoor. Dat geef je jaarlijks op aan de Belastingdienst onder het kopje 'extra inkomsten'.

 

En daar betaal ik dan belasting over? Hoeveel procent?

 

Wel geldt dan natuurlijk dat je geen ondernemer bent en dus ook niet gebruik kunt maken van de (belastingtechnische) faciliteiten.

 

Welke bedoel je?

 

Ook btw berekenen (of aftrekken) zit er niet in.

 

Ik wil wel facturen uitschrijven waarop een btw bedrag staat. Is dit niet nodig dan?

Link naar reactie
  • 0

uiteraard mag btw berekenen op je facturen enkel en alleen als je een bedrijf hebt...

een particulier (wat je uiteraard bent zonder bedrijf) mag nooit btw heffen van anderen

 

Zonder er diep op in te willen gaan, wil ik toch even opmerken dat deze bewering niet klopt.

 

Verder goed dat je de vraagsteller wilt helpen.

Link naar reactie
  • 0

een andere vraag...

 

Stel dat ik per jaar 10000 euro verdien met het aankopen en verkopen van goederen, is het dan voldoende hier belasting op te betalen?

 

ik ben van mening dat het verplicht is dit met een ondernemingsnummer te doen maar wil het tog even zeker weten :)

Link naar reactie
  • 0

Belastingtechnisch zul je ondernemer voor de omzetbelasting (btw) en inkosmtenbelasting zijn (inkomsten uit overige werkzaamheden). Voor de handel zelf zul je je in moeten schrijven bij de kvk, dan krijg je je kvk-nummer, en ben je een onderneming. Handel is geen vrij beroep, dus je bent verplicht je in te schrijven bij de kvk.

Voor 10k (winst) loont het om dat te doen, omdat je dan ook gebruik kunt maken belastingfaciliteiten voor zelfstandingen, en dat scheelt een hoop belasting. Handel is geen vrij beroep, dus je bent verplicht je in te schrijven bij de kvk.

Link naar reactie
  • 0

Fiscale faciliteiten voor zelfstandigen zijn niet afhankelijk van een inschrijving bij de KvK. Daarvoor zul je meestal toch (aantoonbaar) 1225 uur met je onderneming bezig moeten zijn. Meestal zal de Belastingdienst bij dit soort bedragen uit gaan van resultaat uit overige werkzaamheden (geen ondernemersfaciliteiten, wel kostenaftrek).

 

Ook met inschrijving hoef je voor de IB geen ondernemer te zijn, en voor de BTW gelden wéér andere regels.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.