• 0

instappen in bestaande onderneming

Goedenavond allen,

 

Ik heb de vraag gekregen van mijn oude werkgever om eventueel deel uit te gaan maken van zijn onderneming. Het volgende is het geval:

 

De onderneming is een 2-mans zaak (2 broers) waarvan er één per 31 december a.s. stopt en zich uit laat kopen door zijn broer. Dit is een keuze i.v.m. de bereikte leeftijd. Hierdoor is de andere min of meer verplicht om een hypotheek te nemen om zijn resterende tijd (hij denkt nog 5 jaar) uit te zingen. Deze hypotheek is voor hem een derde hypotheek en het is voor hem de keuze of een hypotheek voor 5 jaar of stoppen met de onderneming. Ik heb het hier trouwens over een Breed Pakket Doe Het Zelf zaak met Full service. Op dit moment hebben ze een personeelslid in dienst die eventueel ook in aanmerking wil komen om op de een of andere manier partner te worden, maar deze ziet de hoge premie van de arbeidsongeschiktheidsverzekering niet zitten en haakt waarschijnlijk hierop af. Tevens wil hij niet na de verstreken 5 jaar dat de ene broer nog door werkt alleen verder gaan. De ondernemer krijgt dus of een probleem of een hoge 3e hypotheek.

Ik zou heel erg graag deel willen gaan uitmaken van de onderneming (ik heb hier nml. altijd met heel veel plezier in gewerkt en tevens mijn MDS opleiding hiervoor afgerond) maar je raadt het al, ik heb geen idee wat de mogelijkheden hierin zijn. Er is mij bijv. onduidelijk welke vorm de onderneming zou kunnen krijgen met mijn inbreng en of die 3e hypotheek in zijn geheel of gedeeltelijk niet op mijn naam zou kunnen komen te staan en is het ûberhaupt mogelijk om zonder vermogen binnen 5 jaar iets op te bouwen wat zo goed is om op verder te gaan.

En misschien zijn er wel hele andere mogelijkheden die ik nog niet ken. (zgn. geldschieters hoeven trouwens niet te reageren of een aanbieding te doen, ik werk alleen maar met bekende kredietverstrekkers, maar dit even terzijde)

Kan iemand mij misschien iets meer vertellen of heeft iemand anders hier al ervaring mee. Ik lees het graag

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het voornaamste is om met behulp van een financieel deskundige het geheel goed door te rekenen.

Daarna is het zaak om met behulp van de juiste adviseurs alle afspraken op papier te zetten.

 

Voor het aantrekken van vreemd vermogen is het noodzakelijk een goed ondernemingsplan te hebben.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Hi Breen, klinkt misschien lullig maar volgens mij ben je in een interessante positie om het bedrijf voor een appel en een ei op de kop te tikken. Een 3e hypotheek zal niet echt aantrekkelijk zijn waarschijnlijk waardoor broer1 een beetje met zijn rug tegen de muur staat. Wat geduld kan wonderen doen voor je aan/inkoop prijs.

 

Als voorbeeld, mijn vrouw heeft een sportschool voor 10 eurocent gekocht. Momenteel heeft ze de omzet met ruim 300% toe laten nemen en heeft ze de tent (die verlies gaf toen we deze kochten) flink in de plus.

 

Bedrijven overnemen, je ergens inkopen, etc. moet je trouwens niet doen zonder goede ondersteuning van professionals.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad financieel advies is geen overbodige luxe. Bovendien is een 'diepgaand boekenonderzoek' (due diligence) nodig om de waarde te kunnen vaststellen en eventuele onaangename toekomstige verrassingen te voorkomen.

 

Goede contractuele afspraken (risico verdelingen) natuurlijk ook.

 

Ook moet nog even duidelijk zijn wat de rechtsvorm is waarin de onderneming wordt gedreven. Een tweemanszaak bestaat niet als rechtsvorm, wel een eenmanszaak met twee eigenaren. Maar het kan ook bijvoorbeeld een BV zijn met twee aandeelhouders.

 

Begin eerst maar eens met een adviseur die je kan uitleggen wat er allemaal bij komt kijken zodat je kan beoordelen of je het ondernemersschap wel wilt en aan kan. Als dat het geval is, eerst een onderzoek doen naar het bedrijf.

 

Ik ben benieuwd..

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.