• 0

mogelijkheden om design effort te factureren

hallo, ik ben op zoak naar enkele goede formules om mijn industrial design effort te factureren. Vroeger had ik een bedrijf (puur conceptueel design voor internationale standenbouw) waar we ofwel time/material of % van de kostprijs rekenden. Die kostprijs is ook meestal op voorhand te bepalen. In 1998 ben ik ermee gestopt om alle verkeerde redenen en het kostte me 8 jaar om daar achter te komen ... dus ik begin terug aan een nieuw ontwerp bureau.

 

Op dit ogenblik heb ik echter vooral opdrachten met een sterk industrial design karakter. Inhoudelijk geen probleem maar hoe ga ik verder richting financiele afspraken? Weet iemand of er voor deze soort effort enkele branche-specifieke regelingen zijn? Eventueel gerelateerd aan de grootte van de geproduceerde serie?

 

elke feedback is welkom

Erwin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Erwin,

 

Misschien dat BNO wel een paar tips heeft (http://213.159.4.111/nl/bno/506.html#513).

 

Ze hebben in ieder geval een handboek voor het opzetten van een ontwerppraktijk, waarin ook tips voor offertes en honoraria staan:

 

Handboek voor het opzetten van een ontwerppraktijk, Derde geactualiseerde editie

 

Auteurs: Vincent van den Eijnde, Kitty de Jong, Monica van Leest

Uitgave: Uitgeverij BIS / BNO © 2002, 2006

Prijs: BNO-leden / niet-leden € 29,90

Bestellen: Uitgeverij BIS, 020 524 75 60

E-mail: bis@bispublishers.nl

www.bispublishers.nl

 

groet,

 

Cindy

Link naar reactie
  • 0

Bedoel je om je geld te krijgen zonder uurtje-factuurtje? Je kunt ook weken volgens een offerte: dan loop je iets meer risico als je uit je uren loopt maar ben je zeker van een bepaald bedrag vooraf.

 

Als je co-ontwikkelaar bent, is een percentage van 2 of 3 % van de netto verkoopprijs per verkocht product een reeel bedrag: dat is in de meubelbranche een gebruikelijk percentage. Als het gaat om zeer lage bedragen (oranje helpjes ofzo) dan kan het percentage veel hoger liggen.

 

Hierbij loop jij, net als de ondernemer ook een risico: als hij er niets van bakt, heb jij ook geen geld.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.