• 0

Holding Help?

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met eenmanszaken in relatie tot holding groepen. Valt hier wat mee te combineren?

 

Ik heb zelf een eenmanszaak. Van uit die eenmanszaak zou ik het mooi vinden om een aantal holding groepen/bedrijven op te richten. Dit zou je op verschillende manieren kunnen schetsen:

 

structuur11.png

 

is een mogelijkheid.

 

Wil iemand mij even uitleggen wat ik niet weet/begrijp. Dit lijkt misschien een nogal simplistische vraag... Maar eerlijk gezegd kan ik nergens hier wat duidelijk informatie over vinden.

 

mvg, Bernhard

Link naar reactie
  • 0

Even beide plaatjes/vragen samengevoegd. Ik denk dat je je nog even goed moet verdiepen in de (on)mogelijkheden van eenmanszaken versus BV's versus holding-BV's.

 

Wat is eigenlijk de achterliggende gedachte van je vraag, gaat het om een schoolopdracht of ben je serieus een bedrijf aan het opzetten?

Link naar reactie
  • 0

Hey Jeroen,

 

bedankt voor je reactie. Als dit een school onderwerp was dan had ik het hier geplaatst.

 

Ik heb al een bedrijf opgezet. Maar ik vraag me af of ik daaronder nog projecten kan opstarten die dus gescheiden zijn van elkaar. Dus een eenmanszaak die als holding groep fungeert. Eerlijk gezegd waarom zou dat niet kunnen. De eigenaar van de eenmanszaak is dan wel verantwoordelijk voor alles, prima toch?

 

Verder, zou die 2e post aub weer terug op 't andere map komen te staan, samen met U reactie ...en de mijne. Misschien krijg ik dan sneller reactie op mijn vraag.

 

Mvg, Bernhard

Link naar reactie
  • 0

Dit board wordt ook zeer veel bekeken hoor, maak je qua antwoorden geen zorgen.

 

Heel simpel je vraag beantwoord: al je constructies kunnen niet, want een eenmanszaak heeft geen aandelen, en dus geen mogelijkheid tot het weggeven hiervan aan derden. Dit kan enkel in het geval het geen VOF of eenmanszaak is. Dus bijvoorbeeld indien je een BV hebt zou deze constructie wel mogelijk zijn.

Link naar reactie
  • 0

Even wat losse flodders,

 

Uiteindelijk neem je altijd als natuurlijk persoon deel in een rechtspersoon.

Je kunt als natuurlijk persoon zoveel "holding BV's" oprichten als je wilt, of dit nut heeft is een ander verhaal. Zoals ik uit je posting begrijp lijkt me het oprichten van slechts een holding meer dan afdoende. Of je "partners" ook een holding op zouden moeten richten is geheel afhankelijk van de situatie. Zij kunnen ook als natuurlijk persoon aandeelhouder worden van een van de werkmaatschappijen. Let wel, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Aansprakelijkheid, fiscaliteiten, zeggenschap e.d. zijn belangrijke factoren die de keuze beïnvloeden. Laat de kerstboom zoveel mogelijk achterwege. Het kost alleen maar geld en overzichtelijk wordt het er niet van.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Heel simpel je vraag beantwoord: al je constructies kunnen niet, want een eenmanszaak heeft geen aandelen, en dus geen mogelijkheid tot het weggeven hiervan aan derden. Dit kan enkel in het geval het geen VOF of eenmanszaak is.

 

OK, maar onderling kan Bernhard toch regelen wat hij wil? Gewoon een contract maken, enz. Wat zo'n afspraak voor de belasting, de verzekering, en de bank betekent is dan natuurlijk wel de vraag. Zo zullen mensen in de "holdings" voor de wet en de belasting al snel als personeel gezien worden, met alle gevolgen van dien.

Maar iets zoals "aandelen" weggeven moet met een beetje creativiteit toch kunnen? Misschien moet je dat voor de bank of de belasting dan een risicodragende lening noemen met een bijzondere constructie qua rente...? So what!

Misschien moet je dus eerst in eigen woorden opschrijven wat je wil, zonder termen als "holding" en zo te gebruiken. Gaat het erom dat je geld steekt in die zaken, of wil je er de baas zijn, enz. Het zou me niet verbazen wanneer er dan iets heel simpels uitrolt zoals; een aantal bedrijfjes die met elkaar samenwerken ;D

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Had niet zo'n snelle antwoord verwacht. Prima!

 

 

Ik zal het in mn eigen woorden omschrijven. Ik had een idee, dat is uitgegroeid tot een website die veel geld oplevert. De winst hiervan wil ik natuurlijk verdelen over de mensen die deelnemen (3 mensen dus: 33:33:34).

 

Daarnaast heb ik een andere project, hier heb ik een product ontwikkelt in samen werking met iemand anders. Hier wil ik weer de winst verdelen (50:50).

 

Dan heb je eigelijk helemaal geen holding groep nodig, of BV's. Het kan allemaal onder een eenmanszaak. Tot het moment dat je winst gaat uitkeren aan die mensen, dan krijg je (idd Bert) te maken met salarissen, belasting, personeel, etc.

 

Stel je is voor dat je de winst in het eenmanszaak houd, iedereen die mee doet heeft toch genoeg geld. Zou dat kunnen, zonder problemen?

 

En als men als nog geld moet uitkeren aan de deelnemers, hoe zou dat het soepelste verlopen. Een "freelancer"(een van de deelnemers) inhuren als het ware... en dan 33% of 50% van de winst uitbetalen?

 

Alvast bedankt voor jullie moeite.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.