• 0

Deelneming van BV in VOF

Hallo,

 

Ik ben van plan om mijn BV een (meewerkend) Vennoot te worden in een VOF. De andere Partner heeft een rechtsvorm zonder rechtspersoonlijkheid. Ik heb een aantal vragen:

 

1. Hoe zit het met de aansprakelijkheid van mijn BV? Metname van belang bij faillisement van de VOF.

2. Hoe zit het met de belasting over de winst?

3. Is er een voorbeeld van vennootcontract op het web te krijgen?

 

Bedankt,

 

Adriaan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Beste Adriaan,

 

1. Vennoten in een vof -in het concrete geval jouw BV enerzijds en de natuurlijk persoon anderzijds- zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de vof. Schuldeisers kunnen derhalve jouw BV of de natuurlijk persoon aanspreken voor de nakoming van schulden. Indien dit zich voordoet, zal eerst het vermogen van de vof worden aangesproken. Is dat ontoereikend, dan kunnen de schuldeisers zich verhalen op jouw partner (in prive) of op jouw BV.

 

In principe is de BV aansprakelijk tot het bedrag van haar aandelenkapitaal (€ 18.000). Het komt echter vaak voor dat financiers hebben bedongen dat de directeur-grootaandeelhouder zich in prive verbindt voor het verstrekte krediet. In dat geval kan bij een faillissement van de BV de financier zich dan verhalen op jouw prive-vermogen.

 

2. Een vof is 'fiscaal transparant'. Dit houdt in dat de winst wordt berekend per partner. Aangezien jij door middel van je BV in de vof participeert, zal de winst in de BV vallen. Deze winst wordt belast tegen het tarief van 29% indien de winst maximaal € 22.689 is. Bedraagt deze meer dan € 22.689, dan geldt over het meerdere een tarief van 34,5%.

 

3. Is me eerlijk gezegd niet bekend. In het algemeen is het echter zo dat een dergelijke firma akte specifiek maatwerk vereist. Onder andere de wederzijdse inbreng in de vof, de onderlinge winstverdeling en bepalingen omtrent toe- of uittreding zullen vastgelegd moeten worden.

 

Veel succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Neehoor, de vof is geen zelfstandig belastingplichtige entiteit en wordt als zodanig niet belast.

 

Het zijn de separate vennoten die in de heffing worden betrokken. De winst die in jouw BV valt wordt derhalve belast tegen vennootschapsbelastingtarieven (zie mail hierboven), de winst die jouw partner (natuurlijk persoon) toekomt tegen inkomstenbelastingtarieven (maximaal 52%).

 

Groet,

 

'Mijnheer' TaxAdvisor

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een claim ingediend bij een beheersmaatschijppij ( BV ), deze BV is ook 100 % eigenaar van een andere BV ( zelfde persoon ), waaar het uiteindelijke geld word verdiend. Kan ik ook aansprak maken op de gelden van deze BV die onder de Beheers BV valt? Het vermoeden ios namelijk dat hij de beheers BV falliet laat verklaren.

 

 

www.gnomic.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.