• 0

VOF of 2x eenmanszaak?

Hallo,

 

Ik heb een vraag over een te kiezen rechtsvorm, ik hoop dat iemand hier advies over heeft.

 

Mijn vriendin heeft een eenmanszaak in grafisch ontwerp, design, etc. Tot voor kort had ik een betaalde functie, ik hielp haar een beetje 'erbij'. Op het moment heb ik zelf geen inkomsten, alles komt uit de eenmanszaak van haar. Ik help haar wel heel veel, en zou graag 'er bij in springen'.

 

We doen allebei verschillende dingen, maar zouden elkaar goed aanvullen in het dienstenpakket.

 

We hebben niet veel geld nodig voor investeringen, werken grotendeels vanuit huis, en er gaat niet heel veel geld in om.

 

Mijn vraag is nu wat verstandiger zou zijn, een VOF vanuit haar eenmanszaak oprichten, of ik richt gewoon een eenmanszaak voor mezelf op, en verdelen de opdrachten. Ik heb begrepen dat een VOF pas belastingvoordeel oplevert bij €60.000 of meer, en daar zitten we nog niet op. Ook levert een eenmanszaak (denk ik) minder gedoe op bij een eventuele beeindiging.

 

Wie weet hier meer over?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

In jouw situatie is het een beetje "lood om oud ijzer" Toch zou ik een VOF nemen:

 

Een VOF of twee eenmanszaken hebben fiscaal dezelfde positie in jouw geval.

 

1) de winst in de VOF wordt verdeeld over de vennoten naar gelang het aandeel in de VOF, bij twee eenmanszaken heb je hetzelfde als je werkzaamheden verdeeld.

2) Beide vennoten hebben dezelfde fiscale voordelen mbt de Inkomsten belasting.

 

Echter je zou nu bijv. 1 opdrachtgever 2 verschillende facturen moeten sturen. Zou een bedrijf de klus aannemen en een deel uitbesteden aan het andere bedrijf. Dan moet het andere bedrijf ook andere opdrachtgevers zoeken omdat er anders al snel sprake is van fictief loondienstverband.

 

Als jullie dan toch alles samen gaan doen, ga dan een VOF aan, hoef je ook maar een administratie bij te houden.

 

Link naar reactie
  • 0

Al je geen vertrouwen in je relatie hebt zal je dat ook nooit krijgen in een VOF toch??? ;)

Nee, en ook geen relatie ;)

 

Wat ik bedoel te zeggen is dat je met 2 eenmanszaken niet zomaar verantwoordelijk bent voor de daden van de ander. Dat is hier uitgebreid in dit forum besproken inclusief de problemen die hier door ontstaan...

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ja dat klopt. Ik ben alleen bang dat (vanwege het feit dat ze de werkzaamheden verdelen) dat je zo snel beland in het hoekje van fictieve dienstverbanden.

 

En als de vriendin alle opdrachten aanneemt en klabam alleen in opdracht van de vriendin werkzaamheden verricht (wat ik wel denk, want ze vullen elkaar aan), dan kom je al snel in het bewuste hoekje.

 

Eerst een hoedanigheidsverklaring aanvragen dan maar??? ???

Link naar reactie
  • 0

Even nog een beetje uitleg: Op het moment hoeven we niet heel zwaar achter werk aan, men begint haar bedrijf te kennen, en mij ook. Men komt dus vaak naar haar/ons toe. Wie dan uiteindelijk de factuur naar de klant stuurd, is volgens mij van ondergeschikt belang voor de klant, ze weten wat ze krijgen.

 

Verder heb ik hier wel het volste vertrouwen in, maar je moet ook de realiteit bezien, dat 1 op de 3 relaties geen stand houden, of dat het op een of andere manier toch niet loopt, en 1 van ons doorgaat, en de ander een dienstverband aanvaard ergens, etc etc.

 

Dank in ieder geval voor jullie input. Het is iets meer gedoe misschien om twee eenmanszaken te hebben, met administratie, bankrekeningen, etc. maar ik heb wel het idee dat het je meer vrijheid geeft, zonder al te veel regels, en dat is volgens mij waarom ik deze stap wil zetten (en veel meer mensen die voor zichzelf beginnen)

Link naar reactie
  • 0

;D Volgens mij heb je je eigen antwoord al gevonden, dat is het mooiste natuurlijk :P

 

Als je inderdaad wilt anticiperen op een eventueel moment dat jullie uit elkaar gaan, wat niet te hopen is, maar wat zeker kan gebeuren, kan je inderdaad misschien maar beter zorgen dat de zaken al enigszins gescheiden zijn.

 

Wel rekening houden inderdaad met het 'fictief-dienstverband' verhaal.

 

Echter, je kan ook in je vof-contract regelen hoe een en ander zal verlopen als jullie besluiten de vof op te heffen. Misschien aan het eind ietsje meer gedoe maar als je het goed regelt kan het wel meevallen. Dan verloopt een en ander tijdens het bestaan van de vof in ieder geval wel beter (wellicht in ieder geval voor de klant).

 

Het is inderdaad maar wat je voorkeur heeft.. :D

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Allemaal goed bedoelde adviezen, maar lopen jullie niet iets te hard van stapel?

 

Ook dit is weer een vraag in de categorie; welke rechtsvorm. Een bedrijf opbouwen is in zekere zin vergelijkbaar met een pizza bakken. Daarvoor heb je eerst een bodem nodig en die bestaat uit een aantal ingredienten.

 

Voor het recept van vandaag hebben we als ingredienten: een vriendin, met een eenmanszaak in grafisch ontwerp en Klabam met een voornemen. Dit laatste is een beetje een vreemd ingredient. Willen we weten welk effect een ingredient heeft op het eindproduct dan zullen we toch moeten weten wat de eigenschappen daarvan zijn.

 

Waaruit bestaat nu precies jouw voornemen Klabam? Kun je vertellen wat je doet voor jouw vriendin en of je dit wil blijven doen in de toekomstige vorm, dan wel ook nog zelfstandig andere activiteiten daarbij wil ontplooien?

 

Wat ik verder interessant vind is het feit dat jouw vriendin ervoor heeft gekozen om een eenmanszaak op te richten. Voor zover ik op basis van de verstrekte informatie kan beoordelen zijn haar werkzaamheden aan te merken als vrij beroep en bestaat er geen enkele verplichting tot inschrijving. Waarom dan toch die inschrijving als eenmanzaak?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

In jouw situatie is het een beetje "lood om oud ijzer" Toch zou ik een VOF nemen:

 

Een VOF of twee eenmanszaken hebben fiscaal dezelfde positie in jouw geval.

 

1) de winst in de VOF wordt verdeeld over de vennoten naar gelang het aandeel in de VOF, bij twee eenmanszaken heb je hetzelfde als je werkzaamheden verdeeld.

2) Beide vennoten hebben dezelfde fiscale voordelen mbt de Inkomsten belasting.

 

Echter je zou nu bijv. 1 opdrachtgever 2 verschillende facturen moeten sturen. Zou een bedrijf de klus aannemen en een deel uitbesteden aan het andere bedrijf. Dan moet het andere bedrijf ook andere opdrachtgevers zoeken omdat er anders al snel sprake is van fictief loondienstverband.

 

Als jullie dan toch alles samen gaan doen, ga dan een VOF aan, hoef je ook maar een administratie bij te houden.

 

 

De juiste fiscale naam voor deze constructie is een man-vrouw firma. Mede door het mogelijk onzakelijk zijn van de samenwerkingsvorm, controleert de fisus extra op deze vennootschappen. De samenwerking moet vooral gebruikelijk zijn (dus ook met een willekeurig andere derde aan te gaan) Niet alleen omdat je elkaars partner bent en wilt bijspringen.

 

Hou hier eventueel rekening mee!

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.