• 0

Horeca-ondernemer achter de tralies en softwarebouwer boete.

Horecabedrijf Dudok en het softwarebedrijf dat de administratieve software leverde horen een zware eis van het OM:

 

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft woensdag voor de rechtbank in Maastricht dertig maanden cel waarvan zes voorwaardelijk geëist tegen de vier directeuren van het Rotterdamse horecabedrijf Dudok.

 

 

Volgens het OM staat vast dat de top van Dudok jarenlang en structureel onjuist administratie heeft gevoerd, onjuist aangifte heeft gedaan bij de belastingdienst en valse urenlijsten en dienstroosters heeft bijgehouden. Het OM is ook van mening dat de directeuren een criminele organisatie vormen. Dudok zou in de jaren 2000 tot 2004 voor 5 miljoen euro hebben gefraudeerd met loon- en omzetbelasting.

Tegen de leverancier van de software waarmee de fraude bij het Rotterdamse horecabedrijf werd gepleegd, werd een boete van 100.000 euro geëist. De directeur van het softwarebedrijf moet volgens het OM een werkstraf van 240 uur krijgen en een voorwaardelijke gevangenisstraf van twaalf maanden. Volgens justitie was de software speciaal ingericht om ermee te kunnen frauderen.

 

bron: zibb.nl

 

Nu hoeft niet iedereen die software maakt meteen bang te zijn: blijkbaar heeft het bedrijf echt *niet-koosjere* software geleverd. Ondernemen is risico nemen, maar deze heren hebben wel erg veel risico genomen....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de 90'er jaren heb ik automatische kassa's, gekoppeld aan een administratie verkocht. Eerste vraag van vrijwel iedere middenstander: "hoe kan ik omzet buiten de boekhouding houden"?

 

Tja, werk je daat aan mee, dat krijg je al die orders, maar je werkt wél mee aan fraude. Niet slim van die gasten.

 

Maar hoe zit dat met programmeren "in opdracht". Als je per uur werkt, kan je dan medeplichtig gesteld worden aan fraude?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag mij af of het om een zaak heeft tegen een softwareleverancier, je bent als ondernemer zelf verantwoordelijk voor de boekhouding.

Als je de softwareleverancier software laat maken die bewust bepaalde cijfers verdoezelt dan is dat jouw zaak niet die van de maker.

Als een accountant blundert staan ze immers ook op jouw stoep.

 

Lijkt op het zoveelste proefballonetje van het OM.

 

Lang leve de bananenrepubliek.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het maar een zorgelijke ontwikkeling dat een softwarebouwer aansprakelijk wordt gesteld door de fraude die zijn klant ermee pleegde. Straks krijgt de kantoorboekhandel nog een claim aan de broek voor het leveren van blocnotes waarop de schaduwboekhouding wordt opgeschreven of iets dergelijks.

 

Wellicht was de software echt specifiek gemaakt om mee te frauderen, maar als het slechts een mogelijkheid was (records onzichtbaar maken en dergelijke) lijkt het me toch meer de verantwoordelijkheid van de gebruiker. Dit soort grappen kun je in feite ook best uithalen als je alles in excel files bewaard - maar MS zal daarvan niets te vrezen hebben denk ik?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Op zich wel innovatief van het Openbaar Ministerie om niet alleen de belastingontduiker aan te pakken, maar ook de wapenleverancier. Je kan neem ik aan ook met een regulier pakket een schaduwboekhouding maken, maar als je als toeleverancier bewust meewerkt aan de voorbereiding van een strafbaar feit ben je wellicht wel medeplichtig.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

(n.a.v Ben en MS)

Nee, maar speciaal ingericht om ermee te frauderen is natuurlijk wel iets anders. We weten allemaal hoe boekhoudsoftware werkt, en bij veel pakketten kan een ahndeling gewoon niet als je de balans of de w&v-rekening niet in evenwicht zijn. Juist dat maakt boekhoudsoftware goed: als het boekhoudkundig niet kan, moet het ook softwarematig niet kunnen.

 

Tot op zekere hoogte ben je als softwareproducten natuurlijk aansprakelijk: als jij software schrijft voor laseraparatuur voro oogklinieken, en die gaat om 4-uur-cup-a-soup in eens dollartekens laseren, dan heb je een probleem. Voor algemene software, als MSOffice gaat dit natuurlijk niet op.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.