• 0

welke rechtsvorm?

Ik ben een startende ondernemer en ga samen met iemand een bedrijf starten op het gebied van gemaksdiensten. We willen eerst met één locatie beginnen en deze vervolgens (na succes) landelijk als franchise in de markt zetten. Ook willen we op termijn meerdere diensten en producten in de markt zetten onder een andere naam en niet per definitie als een franchise. Nu vraag ik me af wat de beste juridische constructie is. Houd ik van meetafaan rekening met de mogelijke expansie en zo ja heeft iemand goede tips voor mij?

Shoot for the moon and even if you miss, you'll end somewhere between the stars!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even heel kort door de bocht, want over een op te zetten constructie kan je onmogelijk een uitspraak doen op basis van deze informatie. Echter, enkele aandachtspunten kan wel. Bijvoorbeeld een eenmanszaak zou mogelijk zijn, ook een vof (vanwege eventuele fiscale voordelen). Echter, dergelijke ondernemingen zijn moeilijker overdraagbaar dan een rechtspersoon zoals een besloten vennootschap of naamloze vennootschap. Als de verwachting of in ieder geval het serieuze voornemen er is om op termijn uit te breiden (expansie), is het wellicht een optie om daarop reeds nu te anticiperen door alvast een rechtspersoon op te zetten, zoals een besloten vennootschap (naamloze vennootschap lijkt me een beetje overdreven in dit geval), in plaats van een samenwerkingsverband als een vof.

 

Maar.....dit zijn slechts aandachtspunten. Er zijn zoveel constructies mogelijk, allemaal op maat gesneden, maar dat is iets voor uitgebreid deskundig advies.

 

Op zich wat de 'onder andere naam' betreft, je kan ook meerdere handelsnamen gebruiken voor dezelfde ingeschreven officiele naam van de rechtspersoon.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Oei volgens mij heb ik een fout gemaakt. Ik heb op zowel de woorden [reus] als [kneus] geklikt onder de naam van Djuna, maar meer omdat ik dacht dat het een link naar iets was :-\ Ik weet dus niet waar het voor is, maar het bleek in ieder geval 'een actie' te zijn. Sorry! :-\

 

Wat is dat [reus] [kneus] eigenlijk??? ::)

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Wat is dat [reus] [kneus] eigenlijk??? ::)

 

Het is een grappige manier om iemand een 'thumbs up' (reus) of 'thumbs down' te geven, dus als je iemands reactie of bijdrage goed vindt kun je hem of haar belonen, en bestraffen als het niet goed is.

 

Jij hebt op dit moment een positief resultaat van 3, dus je hebt al een aantal positieve beoordelingen binnen :)

Link naar reactie
  • 0

Beste Saskia,

 

Dank je voor je reactie. Ik realiseer me goed dat je op basis hiervan niet veel kan zeggen. Mijn partner is van mening dat starten met een BV beter is dan met een VOF inderdaad vanwege de moeilijkere overdraagzaamheid wat ik me nu steeds beter besef maar waar komt dat door?

 

Dat van dat 'onder een andere naam betreft' mogelijk is voor dezelfde inschreven handelsnaam wist ik niet, dat is alweer fijn om te weten. Ik ben nieuw op dit forum en misschien vraag ik nu iets dubbel maar maakt het voor een franchise uit wat je bent als rechtsvorm? Je moet dus een bv of nv zijn?

 

Shoot for the moon and even if you miss, you'll end somewhere between the stars!

Link naar reactie
  • 0

Beste Djuna,

 

De zaken die je meeneemt in de overwegingen zijn algemeen van aard en gelden voor meer ondernemingen, maar zijn niet direct relevant voor de keuze van de rechtsvorm..

 

Het is beter om de keuze voor een bepaalde rechtsvorm afhankelijk te stellen van vragen met betrekking tot fiscale motieven, eventueel het aansprakelijkheidsrisico (en beperking daarvan) en/of de aard van de samenwerking, en/of de relatie die je met de samenwerkingspartner hebt.

 

Het is heel goed om in de toekomst te denken, maar om nu al stil te staan bij de overdracht vind ik iets te veel voor de muziek uitlopen. Jullie zullen allereerst de onderneming tot een succes moeten maken. Als een mogelijk toekomstige overdracht een issue is, dan zou je kunnen overwegen om te starten met een Vof. De verwachting is dat op korte termijn de nieuwe wet personenvennootschappen toch van kracht gaat worden. Daarmee wordt ook de Openbare Vennootschap met Rechtspersoonlijkheid een feit. Hierin blijf je weliswaar persoonlijk aansprakelijk, maar de vennootschap heeft een duidelijk afgescheiden vermogen en is daarmee gemakkelijker overdraagbaar.

 

Een BV vorm voor een startende onderneming zou ik voor wat betreft de uit fiscaal oogpunt niet direct aanraden, tenzij er andere motieven zijn die zwaarder wegen.

 

 

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Oke! Edward, heeft je vraag denk ik al volledig beantwoord, voor zover mogelijk natuurlijk op basis van de informatie.

 

Dus alleen nog even op je vraag waar de moeilijke overdraagbaarheid vandaan komt...

 

Als je een onderneming wilt kopen van iemand, kan dat bij een eenmanszaak of een contractuele samenwerkingsvorm (vof, maatschap of cv) alleen door alle bezittingen apart over te dragen (dus onroerend goed, inventaris bestanddelen, clientenbestanden, etc) aan de koper. Bovendien kan je lopende contracten niet zomaar overdragen zonder toestemming van de andere contractspartij. Bij een rechtspersoon, zoals een BV of NV kan je (althans de aandeelhouder(s)) de gehele onderneming in een keer overdragen door de aandelen te verkopen aan de overnemer die dan aandeelhouder wordt (indien hij ze allemaal overneemt natuurlijk; ook kunnen meerdere aandeelhouders samen alle aandelen overnemen). Zo blijft de rechtspersoon bestaan en verandert alleen de aandeelhouder(s). Daarmee heb je geen moeilijkheden met bezittingen apart overdragen, lopende contracten, etc.

 

Met betrekking tot "Je moet dus een bv of nv zijn"? Als je voor een rechtspersoon kiest, kan je inderdaad het beste een BV kiezen (NV is nog meer administratie en meer geschikt voor hele grote ondernemingen). Je hebt als rechtspersonen ook nog stichting en vereniging maar die lijken helemaal niet geschikt.

 

Maar zoals Edward zegt, misschien is een vof (vanwege fiscale motieven) of eventueel op korte termijn mogelijke Vennootschap met Rechtspersoonlijkheid een betere optie. Inderdaad afhankelijk van wat je belangrijk vindt.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Saskia, Edward, dank voor jullie reacties.

 

Sommige dingen zijn misschien wat prematuur het lijkt me wel zinnig om dat dan ook te weten en daar krijg ik nu inzicht in. Ik zie dat ik op het forum nog veel kan zoeken op het gebied van fiscaliteiten en andere dingen die mogelijk voor mij belangrijk zijn. Hier ga ik dan ook eerst nog even kijken want de fiscale aantrekkelijkheid van een VOF ipv een BV, zeker met die nieuwe wet die van kracht gaat, is zeer interessant.

Shoot for the moon and even if you miss, you'll end somewhere between the stars!

Link naar reactie
  • 0

Misschien nog een kleine aanvulling op bovenstaande goede adviezen: een eenmanszaak en Vof kunnen op den duur ook omgezet worden in een vennootschap (BV, NV, OV).

 

Je kunt nu dus kiezen wat je nu het beste uitkomt; als later een andere vorm beter past, kun je dat aanpassen. Dit brengt overigens wel kosten met zich mee, dus het is meestal niet efficient om heel snel te veranderen.

 

Als je samenwerkt, is een samenwerkingsvorm als een Vof in het algemeen wel aan te raden. Op die manier schep je in een keer een stuk duidelijkheid, zowel tussen de oprichters onderling als naar de buitenwereld toe.

 

Succes!

 

Cindy

Link naar reactie
  • 0

Ik ben inmiddels zelf van mening dat je beter met een VOF kan beginnen en inderdaad later pas met een BV. Dit ten aanzien van de kosten bij aanvang. Dus zodra er omzet gegenereerd wordt. (als er omzet gegenereerd wordt maar dat beogen we uiteraard wel) dan kan je op termijn alsnog een bv nemen. Ik zal me ook laten informeren over de kosten die dat dan weer met zich meebrengt. Cindy, dank voor je advies.

Shoot for the moon and even if you miss, you'll end somewhere between the stars!

Link naar reactie
  • 0

Nog twee puntjes die aandacht vragen bij het bepalen van de rechtsvorm en nog niet echt aan bod kwamen:

- persoonlijke situatie; je kan wel in een VOF stappen, maar in hoeverre is je partner m/v daar blij mee, zeker als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd; die gaat nl. even hard het schip in als het fout gaat.

- winstverwachting; aanloopverliezen kun je in een BV beter uitsmeren over meerdere jaren. Andersom, mocht je meteen veel geld gaan verdienen dan val je niet meteen in het hoogste inkomensbelastingtarief, maar betaal je het lagere vennootschapsbelastingtarief.

 

Het oprichten van een franchiseformule lijkt me een kapitaalintensieve bezigheid en gepaard gaan met behoorlijk wat risco's. Ik zou niet zo snel voor een VOF kiezen. Zet in ieder geval de afspraken met je VOF-genoten duidelijk op papier.

 

succes

 

koen

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of iemand nog naar deze thread kijkt, maar... even nog een kleine aanvulling. Ik ben duidelijk ook meer van de besloten vennootschap, maar voor wat betreft de vof kan het risico van een huwelijkspartner natuurlijk worden afgewend door huwelijkse voorwaarden...

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.