• 0

Starten als VOF?

Hallo mensen ik ben redelijk nieuw hier en na een tochtje langs de verschillende Fora's en Faq's zijn een aantal vragen bij mij nog niet beantwoord.

 

Ik wil nml samen met mijn zusje een bedrijfje starten. Zij werkt hiernaast nog full time en ik ben bezig met mijn laatste jaar Heao logistiek. Zij is dus degene die het meeste geld in de onderneming zal stoppen en ik meer de "moeite". Wat zou voor onze situatie de beste constructie zijn? eerst een eenmanszaak oprichten en ik in eerste instantie haar op de achtergrond kan assisteren of een VOF beginnen?

 

De reden van mijn vraag is dat ik heb vernomen dat een eenmanszaak meer fiscale voordelen heeft. Een VOF biedt pas voordelen bij 60.000 of meer?

 

Is het mogelijk om een VOF te starten als een van de partners een negatieve BKR registratien heeft?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Is het mogelijk om een VOF te starten als een van de partners een negatieve BKR registratien heeft?

 

Dat is geen probleem, alleen als je naar de bank zou willen voor een lening zul je het wat moeilijker krijgen. Maar puur het oprichten van een VOF of eenmanszaak kan daardoor niet geblokkeerd worden.

 

Ik zou, als jullie samen een bedrijf willen oprichten, gewoon van start gaan met een VOF. Het verhaal over de 60.000 kan niet plaatsen, dat komt me niet bekend voor. Een VOF meot je feitelijk zien als twee (of meer) samenwerkende eenmanszaken, waarbij je dezelfde voordelen geniet als een eenmanszaak. Feitelijk is er namelijk geen verschil tussen een VOF en een eenmanszaak, behalve dan dat er voor het eerste slechts één persoon nodig is, en voor het tweede minimaal twee.

 

Eventueel als je zus meer werk/geld inbrengt, zou je een andere eigendomsverhouding of winstuitkering kunnen afspreken. In overleg kunnen jullie dat nader bepalen, en vastleggen in een samenwerkingsovereenkomst.

Link naar reactie
  • 0
De reden van mijn vraag is dat ik heb vernomen dat een eenmanszaak meer fiscale voordelen heeft. Een VOF biedt pas voordelen bij 60.000 of meer?
Kan iemand mij vertellen waar dit vandaan komt, ik las het daarnet ook al ergens anders. Voor zover ik weet is het namelijk zo dat een VOF fiscaal geen verschil heeft ten opzichte van een eenmanszaak, het enige verschil is dat je dit met meer personen tegelijk onder 1 handelsnaam doet.

 

Of je een eenmanszaak of vof opstart hangt af van een aantal factoren, maar laat ik ter overweging alvast aangeven dat "moeite" net zo'n grote inbreng kan zijn als geld. Je kunt in een overeenkomst precies afspreken wie wat inbrengt, welke waarde dat vertegenwoordigt en op welke manier resultaten over de vennoten verdeeld moeten worden.

 

Uit jouw verhaal wordt niet duidelijk hoe de verhoudingen precies liggen qua werkzaamheden dus daar kan ik verder niet op ingaan.

 

Voor zover ik weet is een BKR registratie geen drempel voor een inschrijving als eenmanszaak, of vof. Wel kan dit problemen veroorzaken als je financieringen aan wilt gaan (bank met name).

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Net als Jeroen Bakker begrijp ik evenmin waar het fabeltje over de 60K grens vandaan komt. Er bestaat niet zoiets als een omslagpunt bij de Vof. Een Vof is niet meer of minder dan een samenwerkingsverband van een aantal rechtsubjecten, natuurlijk en/of rechtspersonen met een vof overeenkomst. C'est tout.

 

De vraag of een BKR registratie een rol speelt wordt opportuun wanneer jullie gezamelijk overwegen om financiering aan te vragen. Voor het starten van een Vof is de registratie niet relevant.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Misschien valt men bij 60k in een andere belastingcategorie? (Ik weet niets van belastingen overigens).

 

Ja dat heeft er iets mee te maken meen ik, volgens mij val je dan in de 42% schaal boven de 60 000 maar ik denk niet dat het wat uitmaakt of je een eenmanszaak hebt of een VOF.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 301 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.