• 0

promotiekosten aftrekbaar?

Ik ben een startende ondernemer. Om mijn product onder de aandacht te brengen organiseer ik een "promotiebijeenkomst". Dit kost mij uiteraard geld: inkoop, tijd, vervoer, huur van goederen.

Maar hoe boek ik dit nu in mijn administratie?

Alles onder één post; promotie, Alles opsplitsen en bij de toepasselijke kosten boeken of nog anders?

En hoe met de btw? ik lever namelijk feitelijk eten en drinken aan, hopelijk toekomstige klanten, maar zij rekenen niets af. Er wordt dus geen omzet gemaakt.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het zijn gewoon kosten voor je bedrijf. Als je dat wil, kan je het onder 1 post (promotiekosten) in je boekhouding zetten. Tijd kan je daar niet bij zeten, alleen werkelijk gemaakte kosten waar je een facuur voor hebt. Als de factuur voldoet aan de eisen en als de promotieactiviteiten gericht zijn op het verkrijgen van omzet waar je BTW over afdraagt, mag je de BTW van de facturen gewoon aftrekken (tenzij de belastingdienst dat beperkt i.v.m. representatiekosten).

 

Check nog even op de site van de belastingdienst onder "aftrek representatiekosten"

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

THNX,

 

Het gaat om werkelijke kosten, geen representatie (Cateringbedrijf)

De reden dat ik het vraag is dat ik telkens merk dat je als starter erg veel kosten hebt en weinig opbrengsten (afhankelijk van de branche en andere factoren natuurlijk)

Ik vraag me dus af of al die opstartkosten zondermeer geaccepteerd worden aan het eind van het belastingjaar.

Link naar reactie
  • 0

THNX,

 

Het gaat om werkelijke kosten, geen representatie (Cateringbedrijf)

De reden dat ik het vraag is dat ik telkens merk dat je als starter erg veel kosten hebt en weinig opbrengsten (afhankelijk van de branche en andere factoren natuurlijk)

Ik vraag me dus af of al die opstartkosten zondermeer geaccepteerd worden aan het eind van het belastingjaar.

 

Ik princiepe wel. Als de kosten gemaakt moeten worden om uiteindelijk omzet te realiseren, dan wel. Cashflowwise is de BTW in de verliesgevende fase van het bedrijf een leuke "inkomstenpost" :D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik kom er toch niet helemaal uit, ook niet via de site van de belastingdienst.

 

Een bedrijf verkoopt wijnen, die geïmporteerd zijn vanuit Frankrijk. Er is bij aankoop dus geen BTW betaald. Om de wijnen onder de aandacht te brengen wordt een proeverij georganiseerd.

 

vraag: moet over de wijnen die tijdens de proeverij zijn geschonken (promotiemateriaal) 19% BTW worden afgedragen ja of nee?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de senlle reactie - ik dacht het al, maar kon het niet vinden.

 

Even over dat andere onderwerp, meegeven. Als klanten voor het eerst bestellen, wordt er een fles cadeau bijgegeven. Hierover hoeft geen BTW afgedragen te worden, omdat het betreffende bedrag minder is dan 227 euro ex BTW. Heb ik dit goed begrepen?

 

Zo ja, mag dan iemand, die hulp aan de ondernemeing verleent (als virendendienst) voor 227 euro ex BTW aan wijn worden gegeven?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.