• 0

Class action Google

Ik ontving een emailtje over een class action tegen Google:

 

This court-ordered notice may affect your legal rights. Please read it carefully. If you purchased online advertising from Google between January 1, 2002 and the present, you are a class member in a class-action lawsuit in the Circuit Court of Miller County, Arkansas. This notice is to inform you of the Court’s certification of a class; the nature of the claims alleged; your right to participate in, or exclude yourself from, the class; a proposed settlement; and how you can claim an award of advertising credits under the settlement. Please read the attached notice. You can get more information at: www.clicksettlement.com.

 

Nazoeken op internet (daar helpt Google prima bij) levert op dat er een settlement van $90M speelt i.v.m. niet valide kliks.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kreeg deze mail ook, ik heb hem nog niet geopend.

Ik vind het vreemd dat het naar een specifiek email adres van mij is gestuurd dat alleen bij Adwords van Google bekend is, vandaar dat ik het bericht niet heb geopend.(staat nog in de spambox van mijn provider).

Wel heb ik even snel naar de site van de vermeende verstuurder gekeken, XMR3.com, maar daar vond ik niet zo snel info over een class action.

Ben benieuwd naar reacties van anderen (op dit forum) op de mail, als zij ook met adwords werken.

 

JvL

Link naar reactie
  • 0
Ik vind het vreemd dat het naar een specifiek email adres van mij is gestuurd dat alleen bij Adwords van Google bekend is, vandaar dat ik het bericht niet heb geopend.
Op zich zou dat niet zo vreemd zijn als ze alle gebruikers van Adwords hebben gemaild. Ik ben niet op de hoogte van Amerikaanse wetgeving, maar ik kan me zo voorstellen dat het Google verplicht is om deze mail aan de gebruikers te versturen ivm die Class Action.

 

Je kunt instappen of niet. Als je niet instapt kun je geloof ik zelf niet een vergelijkbare klacht neerleggen, of je moet een eigen class action starten. Ach ik weet het eigenlijk ook niet en ik vind het niet de moeite om me er verder in te verdiepen. Maar ik zal zeker dit topic in de gaten houden voor het geval iemand met meer zinvolle info komt :)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Google heeft reeds een setllement getroffen. Als onderdeel daarvan worden alle klanten van Google gemaild. We kregen de mail dus ook een keer of 50 binnen vandaag.... :P

 

We moeten er nog even verder in duiken, maar in grote lijnen is wat Martijn aangeeft de kern. In principe ben je als klant van Google AdWords automatisch 'gevoegd' in deze rechtzaak. Indien je niets doet doe je mee, en als je kunt aantonen (!) dat je frauduleuze clicks hebt ontvangen heb je recht op een deel van die $ 90M.

 

Mocht je zelf nog een zaak tegen Google aan willen spannen in de toekomst, dan moet je actie ondernemen en je laten uitschrijven. Vraag is dus wat levert wat op? Deze zaak of toekomstige zaken.....

 

Lees de uitleg van Google over het mailtje op hun offciele AdWords blog

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jouw waardevolle toevoeging!

Fraudeleuze clicks, het is lastig te bewijzen.

 

Ik heb ooit aan een programma meegedaan waar we voor een fors bedrag een nog forser aantal bezoekers zouden krijgen doordat die partij goede resultaten zou hebben in de zoekmachines. Ging allemaal aardig met de bezoekers, maar het viel me op in de statistieken dat ze weinig effectief waren. Toen zijn we eens de statistieken gaan uitpluizen en kwamen we tot de conclusie dat er wel een heel herkenbaar patroon zat in de bezoekers afkomstig van die partij. Toen dit ook zo bleek te zijn bij andere gebruikers van ons statistiekenpakket, hebben we maar eens contact opgenomen met het bedrijf. Na wat gerommel bleek er iets mis te zijn bij de "partner" van dat bedrijf en hielden de rare bezoeken op.

 

Je kunt dit echter ook veel geraffineerder opzetten waardoor iemand helemaal niet merkt dat het fraudeleuze bezoekers zijn. Daarom, ik vind het moeilijk om zoiets ook maar beginnen te bewijzen.

 

Aan de andere kant, wie weet wat je in de toekomst nog wil doen. Dan kun je beter nu uitschrijven en de opties openhouden.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad van belang om je statistieken goed in de gaten te houden, helemaal als je (veel) geld uitgeeft aan dit soort partijen.

 

Het jammere is dat je in je statistieken niet terug vindt vanaf welke website bezoekes uit de Google inhoudspagina's komen. Ik zou me goed kunnen voorstellen dat je een een heleboel sites zou willen uitlsuiten. Aan de andere kant zou het misschien wel onbegonnen werk zijn als het om heel veel clicks gaat.

 

Wij kijken m.n. naar het aantal pageviews en natuurlijk conversies die daar uit gerealiseerd worden. Indien we wit niet goed kunnen meten bij een klant besluiten we vaak om niet meer op de inhoudspagina's te adverteren. Het is echter ook wel eens voorgekomen dat we voor een klant uitsluitend op de inhoudspagina's adverteerden omdat de kosten per conversie hier lager bleken te zijn dan via de zoekpagina's.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Wij kijken m.n. naar het aantal pageviews en natuurlijk conversies die daar uit gerealiseerd worden. Indien we wit niet goed kunnen meten bij een klant besluiten we vaak om niet meer op de inhoudspagina's te adverteren.

 

Het zal wellicht per product verschillen, maar mijn ervaring met inhoudspagina's en zelfs het 'zoeknetwerk' is vrij slecht. Zowel per click als per dollar leverde dat allemaal veel minder pageviews en leads op dat de advertenties die op de 'echte' zoekmachine liepen.

 

Maar of er nou sprake was van fraude weet ik ook niet - wellicht gewoon slechte targetting.

 

Blijft de vraag wat nu te doen met dit class-action verhaal... mij is niet helemaal duidelijk of er een optie is waarmee je enig geld terug krijgt, en op welke manier dat dan zou moeten gebeuren.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de Nederlandse vertaling ff goed doorgelezen en het blijkt dat je extra advertentie tegoed krijgt als je reageerd. Let op, je moet wel reageren. Door niet te reageren zie je af van meedoen in deze schikking. Dus een deze dagen maar ff inloggen op de site die vermeld staat denk ik zo.

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat het bewijzen dat je frauduleuze kliks hebt gehad wel lastig is. Wij hebben duidelijk heel vaak frauduleuze kliks geconstateerd, we zijn zelfs opgehouden met search ads en doen alleen nog site targeting, vanwege al die frauduleuze kliks. Maar ik weet niet of een oude logfile met links naar sites die niet meer bestaan, voldoende bewijsmateriaal is?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.