• 0

Heeft dit produkt marktpotentieel?

Stel, je hebt een goed idee. Dit idee werk je uit en je maakt een prototype. Dit prototype heb je zelf tot groot genoegen in gebruik. Je doet eens wat onderzoek naar bestaande octrooien en je vindt niets vergelijkbaars. Je doet nog wat huiswerk en je besluit om met het produkt verder aan de slag te gaan....

 

Aan wie kan je je produkt nou voorleggen met de vraag "heeft dit ding enig marktpotentieel?" en dan zonder meteen lid te hoeven worden van een vereniging of andere (dure) investeringen te doen.

 

Het betreft in dit geval een eenvoudig maar slim produkt waar aannemeners en de betere doe het zelvers erg gelukkig van zullen worden. Niet iets erg hightech's maar erg handig als je het bedacht hebt.

 

Bart

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bart, heb je al eens met de Novu gesproken? Misschien dat zij je kunnen helpen. (http://www.novu.nl)

 

Je kan ook proberen zelf een klein marktonderzoek te doen. Je moet proberen af te leiden wat voor mensen geïnteresseerd kunnen zijn in jouw product.

 

Je wilt bijvoorbeeld weten hoe groot de total doelgroep zou kunnen zijn?

Je zou contact op kunnen nemen met Gamma/Praxis/etc. en vragen of zij je een beeld zouden kunnen verschaffen van hoeveel van hun publiek tot de serieuze doe-het-zelvers behoord.

 

Je wilt weten wat voor vergelijkende producten aannemers gebruiken?

Bel een aantal aannemers op, vertel dat je onderzoek aan het doen bent voor een nieuw product en stel ze wat vragen.

 

Als het algemene getallen betreft kan je bijvoorbeeld ook kijken bij het CBS.

 

Het marktpotentieel hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor prijs je voor het product vraagt en wat voor marges je er op zou kunnen maken. Ga eens na welke stoffen je nodig hebt en hoeveel de assemblage en verkoop van je product je zou kunnen kosten.

 

Zo zijn er vele van dit soort punten die je door het schrijven van een businessplan onder ogen krijgt en waar je een oplossing voor moet zoeken. Zorg er voor dat je realistisch blijft, met het opfleuren van de cijfers of prospects hoe je alleen jezelf voor de gek.

 

In het ondernemingsplannen forum staat een voorbeeld van een businessplan plus handleiding van IMK-Projecten. Ik hoop dat je daar wat aan hebt.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Gisteren bezocht ik het "Investeren in Knowhow" seminar in Madurodam.

Dat was echt iets voor je geweest denk ik. Was alleen niet gratis.

Er was bijv. een presentatie van een bewust klein bedrijf uit Eindhoven dat een goed verhaal had. Het brengt de uitvinder en een productent/verkoopclub bijeen en doen het op no-cure no-pay basis (%-basis opbrengt) . Als ze geen brood in je idee of jou als uitvinder/business-partner zien vertellen ze het je.

Misschien zijn er meer van dergelijke invention-angels, daarvoor ken ik deze wereld niet genoeg.

 

Laat je ook voorlichten door de niet-commercieele clubs die hier veel over weten.

 

Succes met je uitvinding

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Die lezing van Progest heb ik ook gevolgd. Kwam een beetje moeizaam op gang, maar het verhaal was inderdaad interessant.

 

Progest is een contact van de NOVU (samen met de BIE organisator van dit evenement). Dus ik denk dat even aankloppen bij de NOVU voor instanties die je verder kunnen helpen met het maken van een prototype niet de verkeerde 1e ingang is.

 

Omdat ikzelf wel nieuwsgierig hierna ben en het handig is als we hier meer inzicht in hebben, zal ik Wouter Pijzel (mr. Carrot op HL) eens vragen of hij hiervan een lijstje heeft.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.