• 0

Offers

"The important thing is this: to be able at any moment to sacrifice what we are for what we could become."



Charles Du Bos (1882-1939)

 

Ik kreeg deze quote vanochtend in mijn inbox en vond 'm erg raak. Wie en waar je bent is bekend en vertrouwd; wat je kunt worden is dat niet en dus voelt het waarschijnlijk als een offer om toch te 'gaan' voor degene die je kan worden. Voor ondernemers lijkt dit thema me erg aansprekend.

 

Wat raakt dit citaat bij jullie? Herkenbaar? Was (is) ondernemen een persoonlijke Odyssee of vind je het allemaal wel behoorlijk gewoon en niet zo'n grote uitdaging? (Of daag je jezelf steeds weer uit?)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dramatisch wel, "opofferen". Maar mij pakt het niet. Het vooronderstelt namelijk dat je jezelf achterlaat als je verandert. Dat iets anders worden betekent dat de persoon die je was niet meer bestaat, dat die vernietigd word.

 

Ik zie mijzelf als de optelsom van alles wat ik heb gedaan, gedacht en gevoeld. Het verleden is niet meer terug te halen en ik gedraag me niet meer zoals ik was, maar ik ben nog steeds grotendeels wie ik was.

 

Veranderen voelt voor mij niet als een opoffering, ik ben meer geintereseerd in het proces dan de uitkomst. Zo zit ik ook in het ondernemerschap. De lol zit hem in het doen. Of ik nu slaag of faal - wat dat ook moge betekenen - dat maakt me uiteindelijk niet zo uit. I am not attached to the outcome.

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Het hoeft niet zo te zijn dat je jezelf achterlaat als je verandert, maar wel een 'foto' van jezelf van iemand die je nooit weer zult zijn op het moment dat je verandert. Dat is weliswaar een statisch moment misschien maar is het niet toch moeilijk voor mensen om daar afscheid van te nemen?

In mijn optiek wordt wie je was dan wel vernietigd- of kan je werkelijk terugkeren naar wie (hoe) je was? Zo nee, dan lijkt me dat toch wel te beschouwen als 'vernietigen', de mogelijkheid is verdwenen.

 

Als je niet hecht aan de uitkomst, hecht je dan niet eigenlijk aan het niet hechten aan de uitkomst?

 

Je kunt de vraag misschien ook wat concreter maken:

verandert ondernemen je leven op een dusdanige manier dat je er werkelijk door verandert als mens?

 

Link naar reactie
  • 0

Het citaat is dramatisch met termen als 'must' and 'are' en dat spreekt mij niet aan. Als ik dat even terzijde laat dan lees ik daar niets anders dan de boodschap open te staan voor mogelijkheden en ontwikkeling.

 

Ja .. het ondernemerschap doet veel met je. Als je in gesprek bent met niet-ondernemers dan komen deze verschillen snel tot uiting. Ondernemers voelen veel verantwoordelijkheid, zien vaak mogelijkheden en spreken makkelijk met elkaar.

 

Groet, Remo

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie
  • 0

"Opofferen" impliceert dat je spijt hebt/zal hebben van een verandering, dat je nostalgisch zal zijn naar wie je was. Misschien dat dat voor sommigen geldt, persoonlijk ervaar ik dat niet zo. Ik leef hier en nu, dat is al meer dan genoeg :)

 

Ik zie trouwens niet in hoe ondernemerschap mij niet zou veranderen. De vraag voor mij is niet of je veranderd, maar hoe en wat dat in je leven betekent.

 

Daarom vind ik vind het moeilijk om het ondernemerschap los te zien van alle andere levenskeuzes die ik de afgelopen jaren heb gemaakt. Mijn rol als ondernemer is anders dan die van bv vader en echtgenoot, maar de onderliggende stroom is dezelfde.

 

It's just me mucking about :)

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

"Opofferen" impliceert dat je spijt hebt/zal hebben van een verandering, dat je nostalgisch zal zijn naar wie je was.

 

Weinig verrassend wellicht, maar daar sluit ik me bij aan. "Opofferen" riekt naar spijt.

 

Ik geloof wel dat je meestal iets moet opofferen om te veranderen (bloed, zweet en andere lichaamssappen), maar zeker niet jezelf.

 

Om ondernemer te worden heb ik een zeker inkomen, zekerheid van werk op niveau en leuke collega's moeten achterlaten. Anderhalve maand na dato kan ik vaststellen dat dit offer zeker de moeite waard was.

 

Ik ben rustiger, vrolijker en veel creatiever dan ik in tijden ben geweest. Maar dat is meer een terugkeer naar mezelf dan een verandering. Ik heb er meer vertrouwen in dat "alles sal reg kom", is het niet linksom, dan wel rechtsom.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.