• 0

Freelancer met hulp van oude werkgever

Ik ben kortgeleden gestart als ondernemer in de financiele dienstverlening

(interim). Mijn oude werkgever is een detacheerder. Mijn laaste opdrachtgever had een nieuwe opdracht voor mij.

Mijn oude werkgever moest hier nog wel tussen gaan zitten (met een commissiepercentage) aangezien de opdrachtgever een concurrentiebeding getekend had. Maar beide - opdrachtgever en oude werkgever - ondersteunden het geheel.

Aangezien het een totaal andere opdracht is en contractueel alle risico's bij mij liggen heb ik er geen moeite mee.

Ook vervolgopdrachten liggen in het verschiet (alle andere onderwerpen)

Loop ik tegen problemen op na een jaar bij de fiscus?

Wat is het beste om nu te doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, de fiscus moet er geen dienstveband in zien, anders ben je de klos. Belangrijke vragen zijn: "is hier sprake van een hiërarchische verhouding" en "heb nog nog meerdere opdrachtgevers". Zie ook meerdere discussies op dit forum.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen hierarchische verhouding.

Dat gededelte is afgedekt; ook via gedegen contract.

Ik heb nu geen andere opdrachtgevers omdat dit een project is

voor 40 uur per week.

Andere berichten hierover heb ik gelezen.

Het gaat mij er puur om of er redenen zijn voor de fiscus om dit nooit te accepteren.

Link naar reactie
  • 0

Ja hoor VAR aanwezig

Ik wil alleen later niet van de fiscus horen dat het toch niet helemaal goed zit.

 

 

Dat kan je niet uitsluiten. Gezien je maar 1 opdrachtgever hebt en je hiervoor ook al voor dit bedrijf gewerkt hebt, ben je kwetsbaar. Het hangt er ook een beetje van af welke belastinginspecteur je treft.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Als de VAR aanvraag aansluit op de werkzaamheden en omstandigheden waarvoor de VAR is afgegeven, dus 1 opdrachtgever voor langere periode etc. kan de belastingdienst hierop niet terugkomen bij de opdrachtgever. Sluiten de VAR aanvraag/VAR verklaring niet 100% aan is er zeker risico.

Als VAR verklaring en opdracht wel aansluiten, maar gegevens uit de aanvraag stemmen niet overeen, b.v het aantal opdrachtgevers, adverteren e.d., dan kan de belastingdienst stellen dat er wel een dienstbetrekking is en legt in dat geval de naheffing belasting en premies + boete op aan de zelfstandig ondernemer.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Op zich is er een eenvoudige oplossing voor dit probleem.

Het is mogelijk met je VAR rechtstreeks voor de opdrachtgever te werken. Je moet alleen niet via je oude werkgever aan de slag gaan, want dan is er sprake van een "voortgezet dienstverband" indien er minder dan drie maanden zitten tussen ontslag en weer via je oude baas aan de slag gaan.

 

De meest eenvoudige oplossing is als volgt:

Jij werkt voor en factureert rechtstreeks aan je opdrachtgever;

Je opdrachtgever accepteert van je oude werkgever een factuur onder de vermelding "Afkoop concurrentiebeding".

Uiteraard kan je oude baas je ook een factuur sturen onder die vermelding.

 

Succes met je opdracht en eerste stappen op het ondernemerspad!

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • -1

Bedankt Kees!

 

Zijn er misschien nog anderen die dit kunnen bevestigen? ZIjn er gevallen bekend waarbij de Belastingdienst dit niet accepteerde als bedrijfskosten? (het gaat om ongeveer 8% van het uurtarief, gedurende één jaar)

 

En onder wat voor noemer kan of moet ik dit boeken?

 

ThAnX

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.