Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Stampie
Stampie
Hallo,
Ik zit met het volgende probleem (en heb nog niet direct een goed antwoord kunnen vinden), dus ik hoop dat anderen me kunnen adviseren.
Situatie:
Het gaat om een VOF waar GEEN contract is opgesteld, slechts een intentieverklaring waarin wordt gesteld dat tijd en vlijt etc wordt ingebracht. Beide (2) vennoten zijn ONBEPERKT handelingsbevoegd.
Probleem:
De andere vennoot (b)lijkt veel geld uit de vof prive te hebben opgenomen, meerdere voertuigen te hebben aangeschaft (niet bestemd voor eigen of zakelijk gebruik, maar voor familie), de familie of derden op zakelijke kosten te laten tanken, etc.
De boekhouding is bij deze andere vennoot aanwezig, zelf is er geen zicht op de financien. Alleen via internet bankieren is geconstateerd dat deze uitgaven/opnames zijn gedaan.
Momenteel is er een schuld van ca 10.000 Euro, maar de andere vennoot (b)lijkt in de afgelopen anderhalf jaar ca 130.000 Euro van de rekening te hebben opgenomen. De twee jaar daarvoor zijn onbekend, maar hebben waarschijnlijk het zelfde karakter.
Er zou een fors bedrag in de VOF moeten zitten, maar dat geld is er dus niet.
Nu ben ik met onmiddelijke ingang uit de VOF gestapt om meer problemen te voorkomen.
Naar wat ik begrepen heb, dient nu de eindrekening te worden opgemaakt.
Vragen:
* Hoe dient de eindrekening te worden opgemaakt (er is geen contract 50-50 oid)? Gaat dat naar ratio van inbreng ?
* Kan de andere vennoot met onbeperkte handelingsbevoegdheid zonder problemen prive-opnamen doen en zo geld uit de zaak halen ??
* Welke middelen heb ik om straks mijn deel van het geld (er zou heel wat moeten zijn, en een eerste orde berekening leert dat het over de afgelopen anderhalf jaar over ca 40.000 Euro gaat !) betaald te krijgen ?
* 'Mijn' auto is een auto van de zaak, die van de andere vennoot ook. Kan ik in 'mijn' auto blijven rijden tot dat de eindrekening is opgemaakt, of is het beter de auto te laten staan ?? (Note: de kentekenhouder is de VOF en daar ben ik uitgestapt, dus ik heb geen zicht of de auto al dan niet is verzekerd !)
* Kan ik de kosten die het onderhouden van de auto (nu nog boedel binnen de VOF) bij normaal gedrag (APK, grote beurt, dat soort zaken) met zich meebrengt, inbrengen op de eindrekening van de VOF ??
Achteraf kan ik me wel voor mijn hoofd slaan dat ik er zo ben ingestapt. Nu rest me het opruimen van de shit? Kan iemand me hieromtrent goede raad geven ??
Alvast bedankt !
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag