• 0

Hot or Not | Gaming

gaming_1.jpg (van www.sproutstart.nl)

 

Wat wordt “the next big thing”? In welke sector gaan ondernemers en investeerders de komen 10 jaar de meeste lol beleven? Welke branche verdient de titel “Hot Industry 2016”. Waar letten we op: marktgroei, winstpotentie, schaalbaarheid, concurrentiedruk, urgentie, kortom de indicatoren uit de toetsing “economisch perspectief”.

 

Wat vinden we van de “Gaming Industrie”? Volgens het Innovatieplatform en diverse overheidsinstanties is Gaming helemaal HOT. Hier in huis hebben we ook een geweldige gaming fan. Zelf ben ik niet overtuigd. Gaming is leuk, maar om nou te zeggen HOT…. Ik weet het niet.

 

Niks ten nadele van de ondernemers, technici en creatieven uit de Gaming scene in Nederland, zij weten ons land op te stuwen tot een wereldmacht op gaming gebied. De eerste exits hebben ook al plaats gevonden (Zylom). Hoera bravo. Waarom dan toch die scepsis? Eigenlijk maar om twee redenen, schaalbaarheid en concurrentiedruk.

 

Ik denk dat de sector goed kan groeien en dat er heel wat ondernemers en werknemers een lekkere boterham zullen verdienen. Ik denk zelfs dat we internationaal een deuntje mee zullen blazen, maar een klapper? … De branche mist de fundamentele aspecten om echte klappers op te leveren.

 

De productie van games is erg arbeidsintensief. Je hebt een enorme hoeveelheid mensen nodig om een game te maken. Er is een sterke relatie tussen de inzet en de kwaliteit (omzet). Het lijkt wat dat betreft wel op de schoonmaak branche. Daar zijn ook bedrijven die het heel leuk doen. Sommigen verdienen goed geld, maar de schaalbaarheid is beperkt. Waar de expertise uit de gaming industrie toegepast wordt op stimulatoren, blijkt dat er voor ieder systeem slechts enkele afnemers zijn. Dat maakt de systemen bijna tot maatwerk, met een directe relatie tussen inzet en omzet.

 

Daarnaast is het lastig een concurrentieel voordeel te behalen. Een hit krijgt heel snel navolging. Ook de marketing speelt een grote rol. Daarmee is de branche te vergelijken met de traditionele entertainment industrie, die bijzonder kapitaalsintensief is en leuke rendementen kan opleveren, maar snel gedomineerd zal worden door “grote spelers”. Ik kan er helemaal naast zitten, maar ik denk niet dat de gaming Industrie “the next big thing” is. Wie overtuigd mij van het tegendeel?

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat denk ik belangrijk is in deze hele discussie, is om onderscheid te maken tussen "simpele", snel te maken flash/java spelletjes (wat Zylom doet, en wat vrijwel alle ontwikkelaars voor mobiele telefoons doen), en de supercomplexe 3D-games voor PC's en consoles als de Playstation en XBOX. En in feite nog weer totaal anders zijn online mmorpg's als World of Warcraft. Tussen die verschillende soorten zit een enorme wereld van verschil, ook qua levensvatbaarheid, marketinginspanningen, distributiestructuur, benodigde investeringen, benodigde mensen, enz.

Link naar reactie
  • 0

HOT, HOT, HOT..... :o

 

Ik ben met iets zeer innovatiefs bezig, helaas zit dat nu nog in het geheimzinnige circuit. Sommige Higherlevel leden weten ervan, omdat die mee ontwikkelen met me....maar wacht maar af... ;)

 

WHY! ???

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Gaming is absoluut hot. Steeds meer is gaming verworden tot netwerkspellen waarbij het opbouwen van een community een belangrijke rol speelt. Deze communities bieden adverteerders een uitgelezen gelegenheid een specifieke doelgroep (die per game kan verschillen) direct te benaderen.

 

Daarom denk ik dat de gaming industrie naast de directe verkoop van software of abonnementen ook veel geld kan verdienen met joint promotions of andere wijze van vermarkten van hun community.

 

Er is dan ook veel te doen over het "ingame advertising" -> google resultaten

 

 

----

edit: url gefixt

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Waarom het geheimzinnige? Of waarom het HOT is?

 

Ik denk dat mijn generatie (zeg maar de Commodore 64 generatie ;)) is opgegroeid met spellen op de computer. Van eenvoudige spelletjes als Pong naar de huidige 3D werelden van bijvoorbeeld Oblivion.

 

De volwassene is de grootste consument op game-gebied, ondanks dat veel mensen nog denken dat dit de 16-jarigen zijn zijn het toch echt de 20-35 jarigen die het geld spenderen aan computergames.

 

Gaming heeft in relatief korte tijd een plek veroverd naast muziek en film. Nu zijn het nog vooral de fanatieke gamers die voorop lopen in de strijd, maar gaming gaat mainstream worden (kijk bijvoorbeeld naar de Sims).

 

Misschien wat ver gegrepen, maar wie zegt ons dat we niet ooit op een holodeck achtige omgeving een 3D spel kunnen spelen waarbij we onderdeel zijn van diezelfde omgeving?

 

Ik ben geen authoriteit op dit gebied, maar heb de laatste 6 maanden ontzettend veel gelezen over alles op game-gebied om me in te lezen in de materie...dus weet er wel iets van.

 

Maar blijft natuurlijk mijn mening, maar ik blijf bij HOT! 8)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de wereld van gaming nog best Hot is, en zeker zal blijven.

Heb mee gewerkt aan een game waarbij er zowel binnen achter de computer, als op locatie hetzelfde spel werd gespeelt. Met andere woorden men moest achter de pc vandaan. Het lijkt mij een leuke optie om dit verder uit te werken. Ik zie het als een soort RPG die bv in het weekend thuis achter de pc gespeelt wordt en zeg een keer per maand op locatie. Niet een soort Lanparty maar duidelijk als echte speler binnen een echte omgeving of decor. Misschien sla ik door? Maar stel je hebt een spel als bijvoorbeeld De Da Vinci Code, thuis kraak je codes, werk je samen en wat al niet meer en op locatie los je het op, het vinden van de schatten of verborgen codes, hiermee ga je naar huis en speel je verder. Ik weet het, dit klinkt misschien wat chaotisch en fantasievol maar ik wil de game niet alleen achter de pc laten afspelen, denk aan de sociale face to face contacten van de HL bijeenkomsten.

 

Wie weet ook goed voor het overgewicht ;)

 

Link naar reactie
  • 0

HOT!

 

Zelf zoek ik mijn vertier meer in papier, maar dat is vooral omdat ik geen tijd meer heb om me te verliezen in de D&D's die ik leuk vind.

 

Voor de huidige generatie is gaming het nieuwe knikkeren: op enig moment doen ze het allemaal.

 

Als je daarop mee kunt liften, geweldig.

Link naar reactie
  • 0

Zoals descartes ook al aangeeft, gaming gaat ook meer en meer buiten plaats vinden, en dan in allerlei vormen. Mix gps, wifi, bluetooth enzovoort en kijk eens wat je daar allemaal uit kunt destilleren.

Het holodek uit Star Trek en the Matrix is dichterbij dan mensen door hebben, gaming zal het "zichtbaar" maken.

 

You aint seen nothing yet.

Link naar reactie
  • 0

Zoals descartes ook al aangeeft, gaming gaat ook meer en meer buiten plaats vinden, en dan in allerlei vormen. Mix gps, wifi, bluetooth enzovoort en kijk eens wat je daar allemaal uit kunt destilleren.

Het holodek uit Star Trek en the Matrix is dichterbij dan mensen door hebben, gaming zal het "zichtbaar" maken.

 

You aint seen nothing yet.

 

Precies, zoiets als "geocaching" (www.geocaching.nl) data in de GPS ontvanger, koppelen aan de pc en speel het spel..

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie input. Dat games leuk en groot zijn, dat geloof ik wel. Dat vindt bijna iedereen. Zelf de overheid ;D.

 

Ik wil het denken over "Games" echter een stap verder brengen. Zijn games ook "zakelijk" interessant? Is het de industrie waar ondernemers en investeerders de meeste lol aan gaan beleven?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik denk het wel, games zijn namelijk erg sterk op bepaalde punten, met name in leersituaties.

 

Ik heb ooit een keer een presentatie van een wetenschappelijke studie bijgewoond, die aantoonde dat games vanwege hun aard (positieve stimulatie bij het oplossen van problemen, oplopende moeilijkheidsgraad, het veelvuldig voorkomen van speltheoretische situaties die gedrag kunnen sturen, etc) extreem geschikt zijn om nieuwe dingen te leren in een erg korte tijd.

 

Ik denk dan ook dat games meer als simulatietools gebruikt moeten worden, maar dat ze in dat geval erg veel zakelijk nut kunnen hebben. Een aantal voorbeelden uit de losse pols:

 

* Nieuwe collega's worden niet meer ingewerkt, maar spelen een company-game, waarmee ze de bedrijfscultuur, procedures, aanspreekpunten, etc leren kennen, zonder dat dit tijd kost voor de direct betrokkenen. In moeilijkheidsgraad oplopende problemen moeten worden opgelost (van een fax versturen tot een project leiden) en na een dag is de nieuwe collega ingewerkt.

 

* Rampsimulaties met daarin verwerkt de regels en procedures, zoals die door de overheid zijn opgesteld. Dit uiteraard naast de 'echte' oefeningen, maar stel je eens voor hoeveel tijd en geld dit zou schelen?

 

* Een ondernemersspel, gemaakt door de overheid en het innovatieplatform. Uitgangspunt is een startende ondernemer, doel is door de speler in te stellen (multinational, ambachtelijke eenmanszaak, etc). In het spel krijgt de speler te maken met alles waarmee hij in het echt ook te maken zou krijgen (financiering, belastingdienst, regels over plastic zakjes, etc, etc).

 

Mogelijkheden genoeg, lijkt me?

Link naar reactie
  • 0

* Nieuwe collega's worden niet meer ingewerkt, maar spelen een company-game, waarmee ze de bedrijfscultuur, procedures, aanspreekpunten, etc leren kennen, zonder dat dit tijd kost voor de direct betrokkenen. In moeilijkheidsgraad oplopende problemen moeten worden opgelost (van een fax versturen tot een project leiden) en na een dag is de nieuwe collega ingewerkt.

 

Creatief! I like it...

Link naar reactie
  • 0

Stel je voor, heb je gelijk een uniek bedrijfsuitje als je met je hele afdeling naar Lost Boys moet voor een motion-capture-sessie in het kader van je company-game :)

 

Schud je dit nou zo uit je mouw of heb je hier wel eens serieus over nagedacht?

Link naar reactie
  • 0

 

* Nieuwe collega's worden niet meer ingewerkt, maar spelen een company-game, waarmee ze de bedrijfscultuur, procedures, aanspreekpunten, etc leren kennen, zonder dat dit tijd kost voor de direct betrokkenen. In moeilijkheidsgraad oplopende problemen moeten worden opgelost (van een fax versturen tot een project leiden) en na een dag is de nieuwe collega ingewerkt.

 

 

 

Klinkt meer als het conditioneren van de nieuwe collega. :-X

Link naar reactie
  • 0

Stel je voor, heb je gelijk een uniek bedrijfsuitje als je met je hele afdeling naar Lost Boys moet voor een motion-capture-sessie in het kader van je company-game :)

 

Schud je dit nou zo uit je mouw of heb je hier wel eens serieus over nagedacht?

 

ehm, niet echt, want voor de implementatie van een dergelijk business-idee mis ik echt teveel skills. Maar erover nadenkend geeft het denk ik gelijk het enorme potentieel aan van games. Je kan er over nadenken/fantaseren/ontwikkelen (in oplopende moeilijkheidsgraad ;)) zonder je gedachten te laten beperken door fysieke mogelijkheden, want met games ben je niet gebonden aan realiteit.

Link naar reactie
  • 0

Ben ik wel mee eens, hoe vaak zie je niet dat je ingewerkt wordt door iemand die zijn mening over alle anderen ook niet onder stoelen of banken steekt. Hierdoor wordt je toch ook, afhankelijk hoe sterk je je hierdoor laat leiden, al in meer of mindere mate geindoctrineerd.

 

Bijvoorbeeld: "Die Jansen van de boekhouding is zo'n lul want.....of die blonde van de boekhouding is daar ook niet verticaal gekomen, als je begrijpt wat ik bedoel." ;D

 

Ik denk dat een simulatiegame helemaal nog niet zo'n gek idee is om de companyprinciples duidelijk te maken. En de kans om dingen te vergeten bij de uitleg, of verborgen agenda's is een stuk minder.

 

Dus ik zou hier wel wat in zien als bedrijf.

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

Dentist geeft een leuke draai aan het hele gaming idee. Nog leuker wordt het met het idee van Decartes om elkaar ook tegen te komen.

Ik was ooit erg gecharmeerd van ideeën/theoriën over leren door spelen, zoals die van Moreno --- sterker nog, dat heeft mijn studie-keuzes bepaald. Wat me erin aantrok was o.m. het idee dat (jonge) mensen in spel allerlei rollen kunnen uitproberen en daardoor kunnen leren zichzelf te zijn. Ook leren mensen met andere mensen/dieren/dingen om te gaan door ze na te doen (identificatie). Dat is iets essentieel menselijks. Bijvoorbeeld, door een leeuw of auto na te doen leert een mensenkind hoe die leeuw of auto te overwinnen / in zijn macht te krijgen / ermee om te gaan. Dat doen alle kinderen. Volgens mij doet een uitvinder dat typisch ook; je wordt het probleem en daarmee overmeester je het.

Nu doen mensen zich op het internet vaak ook anders voor dan ze zijn, maar dat is niet altijd spel. Het zou juist leuk zijn er spel van te maken. Doe maar eens alsof je ondernemer bent, bijvoorbeeld. Maar ik vind dat, wanneer het om educatie gaat, je elkaar dan ook moet ontmoeten, want anders komt het toch niet echt onder je schedeldak vandaan om ergens te landen.

 

Over spelen gesproken is er natuurlijk ook nog die buiten Nederland erg beroemde Nederlander Huizinga), en zijn boek "Homo ludens" ("De Spelende Mens") uit 1938:

Men kan bijna al het abstracte loochenen: recht, schoonheid, waarheid, goedheid, geest, God. Men kan den ernst loochenen. Het spel niet. Maar met het spel erkent men, of men wil of niet, den geest. Want het spel is, wat ook zijn wezen zij, niet stof. Het doorbreekt, reeds in de dierenwereld, de grenzen van het physisch bestaande. Het is ten opzichte van een gedetermineerd gedachte wereld van louter krachtwerkingen in den volsten zin des woords een superabundans, een overtolligheid. Eerst door het instroomen van den geest, die de volstrekte gedetermineerdheid opheft, wordt de aanwezigheid van het spel mogelijk, denkbaar, begrijpelijk. Het bestaan van het spel bevestigt voortdurend, en in den hoogsten zin, het supralogisch karakter van onze situatie in den kosmos. De dieren kunnen spelen, dus zij zijn reeds meer dan mechanismen. Wij spelen, en weten, dat wij spelen, dus wij zijn meer dan enkel redelijke wezens, want het spel is onredelijk.

 

Ik vond op het Internet nog Huizinga's IMHO erg mooie definitie van spel:

Na den vorm beschouwd kan men dus, samenvattend, het spel noemen een vrije handeling, die als 'niet gemeend' en buiten het gewone leven staande bewust is, die niettemin den speler geheel in beslag kan nemen, waaraan geen direct materieel belang aan verbonden is of nut verworven wordt, die zich binnen een opzettelijke bepaalde tijd en ruimte voltrekt, die naar bepaalde regels ordelijk verloopt, en gemeenschapsverbanden in het leven roept, die zich gaarne met geheim omringen of anders door vermomming dan anders dan de gewone wereld accentueren.

 

Nog een VPRO-documentaire getiteld "Homo Ludens" die je niet wilt missen, met in de hoofdrol Brian Sutton-Smith: spel is om te spelen; om plezier te maken; om het leven te veraangenamen.

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens dat het gamen nogal een breed onderwerp is. Ik heb zelf twee websites gemaakt over het onderwerp (meer verzameling van informatie):

 

www.gamesmaken.startpagina.nl

Op deze website zie het het "hele" scala aan activiteiten op gebied van games productie. Van flashgames, via educatieve games en mobile games tot en met professionele playstation games

 

www.seriousgames.startpagina.nl

Deze gaat binnen enkele dagen online. Hier mijn studie op het gebied van serieus gebruik van games: voor trainingen, reklame, onderwijs tot en met propaganda.

Link naar reactie
  • 0

Exergaming in Grenzeloze Ambitie 10 juni 18.00 RTL7.

 

In Met Grenzeloze Ambitie reist Marten echter af naar Amerika om een product te promoten dat helemaal niks van doen heeft met hockey. Via zijn huidige werkgever Buro88, een bedrijf dat ondernemers vooral op ‘no cure no pay’ ondersteunt in o.a. marketing & sales, komt Marten in contact met enkele technische jongens die op een nieuwe manier met sensortechnologie omgaan. Marten raakt gefascineerd door de mogelijkheden van deze slimme manier van werken en besluit met Buro88 een nieuw bedrijf op te richten: Technologies88. Dit bedrijf gebruikt de technologie om uiteenlopende nieuwe producten voor verschillende markten te ontwikkelen. Deze producten worden vervolgens gebruikt om de achterliggende techniek in licentie te verkopen. Een van de toepassingen genaamd Exergaming, maakt het mogelijk om passief gedrag te veranderen in actief gedrag tijdens het spelen van computergames. Het spelen van games wordt op die manier een fysieke activiteit. In Met Grenzeloze Ambitie probeert Marten zich hard te maken om in Amerika een afzetmarkt te creëren en investeerders te zoeken.

 

[edit] bron: http://www.boostmembers.com/content.asp?id=1000000477

Exergaming.thumb.jpg.9bc6462e251e6861f002545b2816e6a8.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.